חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
איש בפיג'מה

קיבל תענית ואכל לאחר השינה האם עלתה לו תענית

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום וברכה

לאחרונה עשיתי מספר תעניות יחיד בחלקן לא התניתי בפירוש שאם אקום לפני עלות השחר אוכל לאכול ולשתות,

האם עליי לחזור על תעניות אלה, או שהן נחשבות כתענית?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

כל הכבוד על התחזקותך ותעניותך, רק חזק ואמץ לבחון שלא יפריעוך תעניות אלו בעבודת ה’ בלימוד התורה ובתפילה.

לגוף שאלתך, למרות שאכן ראוי להתנות במפורש שאינך מקבל על עצמך את התענית אלא מעלות השחר, והנך רשאי לקום מהשינה ולאכול ולשתות.

מ”מ בדיעבד מי שלא התנה, ואכל קודם עלות השחר, אומר עננו ויכול אף לעלות שליח ציבור ועולה לו התענית ואינו צריך להשלים תענית אחרת.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

כתב השו”ע סימן תקס”ד סעיף א’ כל תענית שאוכלים בו בלילה בין צבור בין יחיד הרי זה אוכל ושתה עד שיעלה עמוד השחר והוא שלא ישן שינת קבע אבל אם ישן שינת קבע אינו חוזר ואוכל ולא שותה אלא א”כ התנה לאכול או לשתות. הגה וי”א שבשתיה אין צריך תנאי וכו’…

ופירש המשנ”ב שם ס”ק ד’ שהטעם שמותר בתנאי משום שעל ידי כך, נמצא שעדיין לא קיבל עליו את התענית.

ומעיון בסוגיית הגמרא נבחין, שגדר איסור האכילה לאחר שישן איננו משום שהתענית מתחילה בפועל משעה שישן, אלא שכיון שדרך האדם כשיושן אינו אוכל יותר לכך נחשב שהסיח דעתו וכאילו קיבל עליו להתענות משעה שישן.

בדומה לכך מצאנו בסעודה מפסקת בתשעה באב ויוהכ”פ שחל התענית כשמברך בהמ”ז אם לא התנה, והטעם הוא משום שהדרך היא שמשעה שבירך וסילק סעודתו אינו אוכל ושותה עוד.

כמו כן באשה שמדליקה נרות שבת, בדרך כלל מקבלת היא את השבת בהדלקת הנרות אלא”כ עשתה תנאי, אבל אין זה אומר שמשעה שהדליקה נרות, השבת נכנסה.

לכן אף שיש איסור לאכול לאחר השינה אם לא עשה תנאי, מ”מ אם עבר ואכל אין בכך שבירת הצום אלא הפרת את הקבלה שקיבל להתענות קודם (או לקבל שבת קודם), כי יום הצום עצמו הוא מעלות השחר. לכן פשוט שבנדון דידן וודאי הצום עולה לו כצום רגיל שקיים את כולו כדת וכדין אלא שחילל את קבלתו שקיבל להתענות כבר משישן.

וכן ראיתי שכתב בשו”ת שבט הקהתי או”ח סימן ק”פ וז”ל- הטעם דאסור לאכול בלא תנאי משום דכשהולך לישון מסיח דעתו מלאכול והוי כאילו קיבל עליו להתענות משעת שינה ונמצא שאכל בשעה שקיבל עליו להתענות אבל כיון שביום התענית לא אכל כלל שפיר יכול לומר עננו וכו’…

יתר על כן, איתא בשו”ת רב פעלים חלק ג’ או”ח סימן ל”ד שכתב לדון במי שאכל ושתה אחר עה”ש והביא ראיה מהגמ’ בפסחים שבדיעבד נקטינן שהיום מתחיל מנץ החמה ולא איבד תעניתו ובאול”צ (חלק ג’ פרק לא’ הלכה ב’ בביאורים) כתב לדחות את הראיה מפסחים ופסק כדעת הברכי יוסף שכתב שמי ששתה אחר עה”ש איבד תעניתו. אולם תרוויהו מודו, שבנדון דידן שאכל לאחר שקם משנתו וקודם לעלות השחר, עלתה לו התענית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

שיויתי ה לנגדי תמיד
הרה"ג מאיר פנחסי

מכירת פאה האם מותר?

מקורות וביאורים: א). כ”כ בקצרה בשו”ת יביע אומר ח”ה (חאה”ע סי’ ה’ או’ ח’) במוסגר. שאותם עיתונים המפרסמים מכירת פאות,

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש