חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מתנה

שליח שרכש מוצר וקיבל מתנה, למי שייכת המתנה?

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: צרפת

שאלה:

אני בחור ישיבה שמתגורר בצרפת ולומד בארץ ישראל, לפני הטיסה האחרונה חבר ביקש ממני שאקנה עבורו בקבוק בושם מסוים ב’דיוטי פרי’, כשנכנסתי לחנות ראיתי שיש מבצע שהרוכש בושם מסדרה זו, מקבל שמפו יוקרתי במתנה. האם אני יכול לקחת את המתנה לעצמי או שאני חייב לתת את המתנה לחבר ששלח אותי לקנות לו את הבושם. (החבר עצמו לא יודע מהמבצע הזה).
 

תשובה:

עליך להתחלק עם החבר בשווי המתנה חצי חצי. מאחר ועל פי הדין, מתנה שקיבל שליח בסיבת רכישתו סחורה בכספי המשלח, חולקים השליח והמשלח ביניהם את המתנה.
מקורות ונימוקים:

בגמרא בכתובות צ”ח: נחלקו רבי יהודה ורבי יוסי במקרה בו קנה שליח סחורה למשלחו והוסיף המוכר לשליח תוספת סחורה ללא תוספת תשלום, למי שייכת תוספת זו. דעת רבי יהודה כי הכל לשליח, רבי יוסי אומר חולקין. שאלה הגמרא שהרי בברייתא אחרת איתא דעת רבי יוסי עצמו שהכל לבעל המעות. תירץ רמי בר חמא, לא קשיא כאן בדבר שיש לו קצבה כאן בדבר שאין לו קצבה. כך מסיק גם רב פפא, הלכתא דבר שיש לו קצבה חולקין דבר שאין לו קצבה הכל לבעל המעות.

מבואר שמוכר שהוסיף סחורה לקונה ללא תוספת מחיר, בסחורה שאין לה קצבה, דהיינו שאין מחיר קבוע לסחורה, התוספת למשלח. אך בסחורה שיש לה קצבה, דהיינו שיש מחיר קבוע לסחורה, חולקים השליח והמשלח בשווי התוספת. כך גם פסק השולחן ערוך להלכה חו”מ סימן קפ”ג סעיף ו’.

בטעם הדבר שחולקין השליח והמשלח בסחורה שיש לה קצבה נחלקו הראשונים. לדעת רש”י והתשובות המיוחסות לרמב”ן הטעם הוא משום שישנו ספק למי נתן המוכר במתנה את התוספת, לשליח או למשלח, לפיכך חולקים ביניהם. אולם לדעת הרי”ף והרא”ש טעם הדבר שחולקין משום ששניהם שותפין ביצירת המתנה, המשלח שבמעותיו נקנתה הסחורה והשליח שבא בפועל וקנה את הסחורה בחנות. לשון הרי”ף כך הוא, “ולמה חולקין השליח עם בעל הבית, הואיל ובאתה לו לשליח הנאה על ידי בעל הבית, חולק עמו”, ע”כ.

בנידון שלפנינו בין לטעם רש”י והרמב”ן בין לטעם הרי”ף והרא”ש, על השליח והמשלח לחלוק בשווי המתנה, מאחר ולא ידועה כוונת החנות נותנת המתנה, אם כוונתה ליתן המתנה לבעל המעות או לשליח.

יעויין בספר חשוקי חמד על מסכת כתובות דף צ”ח: שנשאל בנידון כעין זה, וכתב כי על השליח והמשלח לחלוק בשווי המתנה. כ”כ גם בספר שמרו משפט חלק ב’ סימן ל”א.

שאלה:

אני בחור ישיבה שמתגורר בצרפת ולומד בארץ ישראל, לפני הטיסה האחרונה חבר ביקש ממני שאקנה עבורו בקבוק בושם מסוים ב’דיוטי פרי’, כשנכנסתי לחנות ראיתי שיש מבצע שהרוכש בושם מסדרה זו, מקבל שמפו יוקרתי במתנה. האם אני יכול לקחת את המתנה לעצמי או שאני חייב לתת את המתנה לחבר ששלח אותי לקנות לו את הבושם. (החבר עצמו לא יודע מהמבצע הזה).

 

תשובה:

עליך להתחלק עם החבר בשווי המתנה חצי חצי. מאחר ועל פי הדין, מתנה שקיבל שליח בסיבת רכישתו סחורה בכספי המשלח, חולקים השליח והמשלח ביניהם את המתנה.

 

מקורות ונימוקים:

בגמרא בכתובות צ”ח: נחלקו רבי יהודה ורבי יוסי במקרה בו קנה שליח סחורה למשלחו והוסיף המוכר לשליח תוספת סחורה ללא תוספת תשלום, למי שייכת תוספת זו. דעת רבי יהודה כי הכל לשליח, רבי יוסי אומר חולקין. שאלה הגמרא שהרי בברייתא אחרת איתא דעת רבי יוסי עצמו שהכל לבעל המעות. תירץ רמי בר חמא, לא קשיא כאן בדבר שיש לו קצבה כאן בדבר שאין לו קצבה. כך מסיק גם רב פפא, הלכתא דבר שיש לו קצבה חולקין דבר שאין לו קצבה הכל לבעל המעות.

מבואר שמוכר שהוסיף סחורה לקונה ללא תוספת מחיר, בסחורה שאין לה קצבה, דהיינו שאין מחיר קבוע לסחורה, התוספת למשלח. אך בסחורה שיש לה קצבה, דהיינו שיש מחיר קבוע לסחורה, חולקים השליח והמשלח בשווי התוספת. כך גם פסק השולחן ערוך להלכה חו”מ סימן קפ”ג סעיף ו’.

בטעם הדבר שחולקין השליח והמשלח בסחורה שיש לה קצבה נחלקו הראשונים. לדעת רש”י והתשובות המיוחסות לרמב”ן הטעם הוא משום שישנו ספק למי נתן המוכר במתנה את התוספת, לשליח או למשלח, לפיכך חולקים ביניהם. אולם לדעת הרי”ף והרא”ש טעם הדבר שחולקין משום ששניהם שותפין ביצירת המתנה, המשלח שבמעותיו נקנתה הסחורה והשליח שבא בפועל וקנה את הסחורה בחנות. לשון הרי”ף כך הוא, “ולמה חולקין השליח עם בעל הבית, הואיל ובאתה לו לשליח הנאה על ידי בעל הבית, חולק עמו”, ע”כ.

בנידון שלפנינו בין לטעם רש”י והרמב”ן בין לטעם הרי”ף והרא”ש, על השליח והמשלח לחלוק בשווי המתנה, מאחר ולא ידועה כוונת החנות נותנת המתנה, אם כוונתה ליתן המתנה לבעל המעות או לשליח.

יעויין בספר חשוקי חמד על מסכת כתובות דף צ”ח: שנשאל בנידון כעין זה, וכתב כי על השליח והמשלח לחלוק בשווי המתנה. כ”כ גם בספר שמרו משפט חלק ב’ סימן ל”א.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
דיני אישות

האם לכהן מותר להתחתן עם אלמנה

מקורות ונימוקים: ויקרא כ”א: אִשָּׁ֨ה זֹנָ֤ה וַחֲלָלָה֙ לֹ֣א יִקָּ֔חוּ וְאִשָּׁ֛ה גְּרוּשָׁ֥ה מֵאִישָׁ֖הּ לֹ֣א יִקָּ֑חוּ כִּֽי־קָדֹ֥שׁ ה֖וּא לֵאלֹהָֽיו: בפסוק זה ציוותה

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש