חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב אליהו ברכה משיב כהלכה

ארץ השואל: קנדה

שאלה

לכבוד הרב, יורשה לי לשאול, כי הנה ידוע הדבר שבני נח אזהרתם זו מיתתם, כלומר שכאשר גוי עובר על אחת משבע מצוותיו הרי הוא חייב מיתה ואינו צריך התראה וכדומה, ולכאורה דבר זה לא מתקבל על הדעת, שמי שיגנוב איזה דבר [ואפילו שאינו שוה פרוטה] יהרג על כך. ולפי הנראה דבר זה קיים רק במדינות חשוכות ומשטרים אפלים, אך איך אפשר להבין שתורתנו הקדושה שהיא מקור החכמה והנאורות של העולם, נוקטת כך למעשה.

בנוסף רציתי לברר באשר אני גר בחוץ לארץ ונשאלתי כמה פעמים מידידי הגויים שאני עמהם בקשר, בהיות ומצוי הוא בסתם גוי שהוא גנב וגזל לפחות פעם אחת בימי חייו, ובאיזה שלב הוא מתרומם ורוצה להיות טהור ונקי ועל כן חפץ לעשות תשובה, וממילא שאלתו בפיו האם יש לו חיוב או עכ”פ ראוי לו להשיב את כל מה שגנב או גזל, או שאין בזה ענין, כי מה שהיה היה והעיקר להתחיל מהתחלה.

בתודה מראש.

תשובה

שלום וברכה,

לגבי עיקר התמיהה על כך שבני נח אזהרתם זו היא מיתתם. אמנם כן במצב כיום של המתירנות, דבר זה מופקע ואינו מותאם להתנהגות של האדם. אבל זה עצמו תוצאה של קלקול, דאילו היה הדין שעל דבר כמו עבודה זרה או אכילת אבר מן החי או גזילה או ביאת אשת איש וכדומה יש עונש מוות, וכך היה גדלים וחיים על זה כדבר מובן מאיליו, ממילא היה לאדם רתיעה מובנית בנפש מדברים אלו, ולא היו מעיזים לחטוא בזה, ומי שבכל זאת פרץ גדר וחטא בדבר, אכן יאה ונאה לו המיתה. רק היום איננו מצליחים לקלוט דבר זה, אחר שסדרי עולם השתבשו וההפקרות נשאה ראש. ואנו תפילה כי נזכה לחזות בקרוב בתיקון עולם במלכות שדי.

ובאמת אני נבוך, האם למעשה היום על כל גזילה קטנה נוכל להרוג גוי, או שמא כיון שהמצב והיחס לזה השתנה, ממילא כבר לא קיימת הסיבה להמית על דבר זה. ולכאורה מכיון שבמדינות הנאורות יש חוקים וכללי ענישה אחרים לכל מיני עבירות הכלולות בשבע מצוות בני נח, ממילא מתבטל עונש מוות ויש להשית על העבריין את העונש הקיים בחוק. אכן בתשובה אחר כתבתי שהפשטות היא שלגבי כלל מצוות בני נח אינם יכולים לשנות מהדין שבני נח אזהרתם זו היא מיתתם, ורק גבי מצוַת דינים יכולים דייני בני נח לקבוע החוקים והכללים בה, שזה גוף המצוה שהם יחוקקו כללים ופרטים בהנהגה בדיני ממונות ובענישה למי שחורג מן החוקים, ואולם לגבי מי שגוזל ממון חבירו, הגם שגם זה נידון ממוני, מכל מקום ממה שזה הוגדר כמצוה נפרדת ולא נכלל במצות דינים, נראה שהיא כשאר המצוות שאי אפשר להשית עליה עונש אחר ולבטל את החיוב מיתה, אלא תמיד העונש על כך הוא מיתה, ולפי זה אם בן נח גזל הרי הוא מחויב מיתה ואין לעונש זה תחליף או כופר. אכן אין הדבר מוכרח, אלא אפשר שהגם שאם לא קבעו עונש אחר אזי ה’בררת-מחדל’ היא שהעבריין מתחייב מיתה, מכל מקום יש בכוחם לקבוע בחוק עונש אחר על גזל והוא מהוה תחליף לחיוב המיתה. אבל העיקר נראה כמו שכתבנו בתחילה, ולכן הפשטות היא שגם היום נשאר הדין על כנו שבן נח שגזל חייב מיתה.

ולענין מה שכתבת שחבריך שואלים האם צריכים הם לדאוג להשיב את כל מה שגנבו או גזלו בימי חייהם, נראה שהגם שאין הדבר מוכרע בבירור, מה תוקפה הדיני של החזרת הגזילה, מכל מקום בודאי שהדבר כדאי להם, הן בשביל עצם תיקון הדבר, והן בשביל שיפור מצבם הכללי שכאשר עוסקים בתיקון וביטול מעשיהם הרעים הרי הם מתעלים, ובודאי רק ירוויחו מזה.

והנה הרבה פעמים אין יודעים למי להשיב, כי לא זוכרים בדיוק ממי או שאי אפשר למצוא את האדם המדובר. ובזה מצאנו בברייתא (ביצה כט. וב”ק צד:) “גזל ואינו יודע למי גזל – יעשה בהם צרכי רבים”. ואמנם זה לגבי ישראל, אך יש להעתיק פתרון זה גם לגבי גוי. וכמובן, צריך שימת לב, שהוא נותן את כספו לדבר שהוא טובת הציבור, ולא יתרום לכל מיני “אגודות הומניות” שרוממות השלום והרחמים בפיהם וחרב המלחמה והשנאה בידיהם, וכדוגמת ארגון אונרא שפעיליו מרצועת עזה השתתפו בטבח של החמאס בישראל, ודי בהערה זו.

בהצלחה רבה,

הרב אליהו ברכה

מקורות ונימוקים לנידון של תשובה בהחזרת הגזילה.

ראשית לגבי גוי הרוצה לעשות תשובה, צריך לציין שיש נידון בעיקר הענין, אם שייכת תשובה בבני נח, ראה מה שכתבתי בתולדות נח (פרק יג סעיף כו) והתבאר שם שיש בזה כמה דעות וכמה חילוקים לענין מה היא מועילה ולענין מה אינה מועילה, עיי”ש. ולאחר שננקוט שיש תועלת מסוימת בתשובתו של בני נח, וכמו שראינו אצל אנשי נינוה ועוד, נבוא לברר את הנקודה הבסיסית של התשובה בענייננו שהיא להשיב את מה שגזל, היאך נדון זאת בבני נח. ובכלל הספק הוא האם צריך לדאוג להשיב את כל מה שגנב או גזל. וכבר הצבנו שאלה בעיקר הדבר שהרי בן נח אזהרתו זו היא מיתתו וכבר מחויב הוא מיתה על זה. ולכאורה א”כ כל הספק הוא לכשננקוט שיש מצב שבן נח אינו נהרג על הגזל, אבל אם אמרינן שבן נח שגזל תמיד הוא מחויב מיתה ואין לעונש זה תחליף או כופר, אם כן שאלתך אינה מעשית.

אכן יש לומר שגם אם הדין הוא שהגזלן חייב מיתה, מכל מקום הרי למעשה הוא חי וקיים מולנו ואינו נהרג, ואם כן עדיין שייך לדון אם יש לו לתקן דרכיו ע”י השבת הגזילה. גם יש לומר שהנפקא מינה המצויה היא כאשר גנב או גזל ואין איש יודע מזה אלא הוא לבדו, ואמנם ידוע שדעת ספר החינוך (מצוה כו) וכן הרשב”א בתשובה (שהובאה בבית יוסף חו”מ סו”ס שפח) שב”נ נהרג ע”פ עצמו, אולם הרי למעשה בודאי שאיננו הורגים אותו כהאידנא, וא”כ עדיין יש לברר האם יתחייב להחזיר גזילתו ולשלם חיובו. ובאמת בזה לא רק מצד שבמציאות אנחנו לא הורגים אותו, אלא גם מצד הדין אין כאן חיוב מיתה, דהא אף שב”נ נהרג ע”פ עצמו, היינו שהוא מעיד והאחר הורגו ע”פ עצמו, משא”כ הוא כלפי עצמו אינו מחיל מיתה. [ולכאורה תלי בנידון אי בבני נח עד נעשה דיין, עיין בתולדות נח (פרק ו סעיף כב) שהבאתי שנחלקו בזה הפוסקים, ואולם נראה יותר דדמי למה שהבאתי לדון שם שאם הוא הבעל דין אזי אינו יכול להיעשות דיין, ומעתה יש לדון כלפי עצמו אי חשיב כבעל דין או לא. והחילוק בין אם יש כאן חיוב מיתה ורק שאין כאן ביצוע הדין לבין אם עוד לא חל חיוב זה, יש בו נפ”מ לדין קלב”מ כדלהלן, ודו”ק].

ונראה דאי איירי באופן דאיכא חיוב מיתה, הן מחמת דאיכא עדים בדבר הן על ידי עדות עצמו, אתינן בזה למה שנחלקו רש”י ותוספות, דהתוספות במסכת עבודה זרה (עא:) ד”ה בן נח נהרג על פחות משוה פרוטה, כתבו שרש”י פירש דלא ניתן להשבון משום דקם ליה בדרבה מיניה, ופליגי עליו דא”כ לא יתחייב גוי לשלם גזלו בשום ענין, ולכן ביארו דאיירי דוקא בגוי שגזל מישראל פחות משוה פרוטה שהישראל מוחל לו ובזה לא שייך השבה וממילא הגוי חייב מיתה על מה שציער לישראל, עיי”ש. הא קמן דפליגי קמאי אי ב”נ שגזל והתחייב מיתה מחויב הוא בהשבה או פטור הוא מחמת קלב”מ. אמנם יש לדון דמאחר ולא עבדינן ביה חיוב מיתה א”כ אין כאן פטור קלב”מ מצד ‘כדי רשעתו’ שהוא על הבי”ד, אלא רק מצד עצם החיוב מיתה שחל עליו וזה מצד ‘ולא יהיה אסון’, ואולי בכה”ג כו”ע מודו דליכא קלב”מ, ועיין בספר כללי קלב”מ (כלל ג הלכה כב) ובמה שכתבתי בתולדות נח (פרק יג סעיף ב) וצ”ע.

ואמנם בעיקר מה שנקטו התוספות שלדעת רש”י איכא פטורא דקלב”מ בבן נח, לא מצאנו כן ברש”י בעבודה זרה שם, וכבר ציינו מהרש”א ומהר”ם שדברי רש”י הם במסכת עירובין (סב. ד”ה לא ניתן להשבון) וביבמות (מז: ד”ה ולא), אכן פשטות לשון רש”י שם מורה שכוונתו דגבי ישראל כתיב ‘והשיב את הגזלה’ אבל בגוי שלא כתוב חיוב השבה ממילא מעיקרא ליכא ביה כלל דין השבה ולא מצד קלב”מ, ועיין בתולדות נח (שם בביאור מד”ה אמנם נראה) מה שביארתי הכרח התוספות לפרש ברש”י דאתי עלה מצד קלב”מ. ועכ”פ הרמ”ה (סנהדרין נט. ד”ה ומקשינן) כתב דלא הוזהרו בני נח להשיב את הגזילה, וכן נקט הקהלות יעקב (סנהדרין סי’ כד) בדעת רש”י דס”ל דהפטור מממון אינו מצד המיתה אלא משום שמעיקרא לא התחייב להשיב הגזילה, ועיי”ש (בד”ה ונראה לבאר) מש”ב בדעת התוספות מאין נולד החיוב להשיב את הגזילה, דהוא משום שלגבי הגויים כל צד גזל חשיב גזילה (עיין מה שכתבתי בתולדות נח ריש פרק ה בארוכה), א”כ לגבייהו חוץ ממעשה הגזילה שעשה, כל רגע שמחזיק בדבר נגד רצון הבעלים נידון כגוזל, ומשום הכי מחוייב להחזיר כדי לא להמשיך להיחשב כגזלן.

שוב נזכרתי בדברי הרמ”ע מפאנו בספרו עשרה מאמרות (חקור דין ח”ב פרק יא), ששם אחר שכתב שלא מועילה תשובה לבני נח, כתב שאין להקשות מאנשי נינוה (שהקב”ה שלח את יונה הנביא להזהירם והם חזרו בתשובה והתקבלה תשובותם), כי הרבה תשובות לדבר, ובסיבה השניה כתב שאנשי נינוה העמידו עצמם על דין תורה להחזיר גזילה בעינה. וכוונתו למה שאמרו בגמרא תענית (טז.) דאפילו גזל מריש ובנאו בבירה היה מקעקע כל הבירה כולה ומחזיר מריש לבעליו, שכידוע מתקנת מריש הגזול היה נפטר מלעשות כן, ובכל זאת אנשי נינוה עשו כן. ומבואר כאן חידוש גדול, שעצם החזרת הגזילה יש בה כף זכות על כללות התשובה וגורמת לה להתקבל (ולכאורה גם תשובה על שאר עבירות). ואם כן בודאי שיש להורות לגוי, שישתדל ויתאמץ בדבר זה, ושב ורפא לו.

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

אדם עומד ליד הים
הרה"ג דוד אוחיון

האם אוכל לא כשר גורם למחלת נפש

מקורות ונימוקים: בפרשת מאכלות אסורות ויקרא י”א מ”ג כתבה התורה, אַל־תְּשַׁקְּצוּ֙ אֶת־נַפְשֹׁ֣תֵיכֶ֔ם בְּכָל־הַשֶּׁ֖רֶץ הַשֹּׁרֵ֑ץ וְלֹ֤א תִֽטַּמְּאוּ֙ בָּהֶ֔ם וְנִטְמֵתֶ֖ם בָּֽם. ובגמרא

לתוכן המלא »

גזל שינה

נימוקים ומקורות בשו”ת שבט הלוי (ח”ז סימן רכד) כתב לענין המושג “גזל שינה”, שגזל שייך רק בגוזל חפץ, שהגזלן ישתמש

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש