חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מתנות או משלוח מנות פורים

משלוח של גוי שלא נמסר לייעדו האם מותר לקחתו

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שאלה:

שלום הרב

אני גר בבניין דירות עם 45 משפחות לפעמים UPS (חברת שליחויות) מספקת חבילה עבור לא יהודי שגר רחוק ובטעות מניחים את זה בבנין שלי, האם מותר לי לקחת את הפריט אחרת זה עלול בסופו של דבר בזבל מאז אף אחד לא יטען את זה.

תודה רבה

תשובה

שאלתך חשובה

משלוח דואר בדרך כלל חוזר לשולח כאשר לא הונח בכתובת המתאימה, לכן אם המשלוח מונח בצורה שמורה שתחזור לשולח או שתגיע לידי מי שהיא נשלחה אליו, אסור לקחת אותו אפילו שהנמען הוא גוי, כי גם לגזול גוי אסור.

אולם אם המשלוח לא הגיע לייעדו ומתגלגל ממקום למקום, ונמצא במקום שאינו שמור, וכפי שכתבת בשאלתך הוא עתיד למצוא את עצמו בפח האשפה, הנך רשאי לקחתו, הואיל ואין מצוות השבת אבידה לגוי. ובפרט שהדבר נמצא במקום שרובם גויים ובמוקדם או במאוחר ילקח המשלוח לפח האשפה או על ידי אדם אחר.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

גזל הגוי אסור

בגמרא בב”ק דף קי”ג: איתא, אמר רב ביבי בר גידל אמר ר”ש חסידא גזל כנעני אסור אבידתו מותרת. גזילו אסור דאמר רב הונא מנין לגזל הכנעני שהוא אסור שנאמר ואכלת את כל העמים אשר ה’ אלהיך נותן לך, בזמן שהן מסורים בידך ולא בזמן שאינם מסורין בידך.

וכן פסקו הרמב”ם והשו”ע להלכה חו”מ סימן שנ”ט סעיף א’, אסור לגזול או לעשוק אפילו כל שהוא, בין מישראל בין מעובד כוכבים.

אמנם נחלקו הראשונים אם איסור גזל הגוי הוא מהתורה או מדרבנן, ושיטת רש”י שהוא מדרבנן, אולם לכו”ע גזל הגוי אסור.

אבידת הגוי מותרת

עוד איתא בגמרא שם ב”ק קי”ג: אבידתו מותרת דאמר רב חמא בר גורי’ אמר רב מנין לאבידת הכנעני שהיא מותרת שנאמר לכל אבדת אחיך, לאחיך אתה מחזיר ואי אתה מחזיר לכנעני. ושאלה הגמרא אימא הני מילי היכא דלא אתי לידיה דלא מחייב לאהדורי בתרה, אבל היכא דאתי לידיה אימא ליהדרה, אמר רבינא ומצאתה דאתאי לידיה משמע.

וכן פסק השו”ע להלכה חו”מ סימן רס”ו סעיף א, אבדת העובד כוכבים מותרת, שנא’ אבידת אחיך. והמחזירה, הרי זה עובר עבירה, מפני שהוא מחזיק ידי עוברי עבירה. ואם החזירה לקדש את השם כדי שיפארו את ישראל וידעו שהם בעלי אמונה, הרי זה משובח.

עוד איתא בגמרא שם, תניא ר’ פנחס בן יאיר אומר במקום שיש חילול השם אפי’ אבידתו אסור.

וכן פסק השו”ע שם, במקום שיש חילול השם, אבידתו אסורה וחייב להחזירה.

 

לאור האמור, בנידון השאלה שלפנינו, ככל שהמשלוח במקום המשתמר הרי לקחת אותו נחשב כגזל והדבר אסור. אולם ככל שהמשלוח איננו במקום המשתמר ונמצא בדרך לפח האשפה, הרי הוא נחשב כאבידת הגוי, ומותר לקחתו, בפרט שהוא נמצא במקום שרובו גויים, ואף יהודי מתייאש מאבידה בעיר שרובה גויים. אכן בכל מקום בו יש חשש חילול ה’ יש להימנע מלקחתו כפי שנתבאר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש