חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרה"ג מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

אני מלמד ילדים ממשפחות מתחזקות, ורציתי לדעת לגבי משחקי כדור כגון כדור רגל כדור סל, האם יכולים לשחק בשבת או שיש חשש של אשווי גומות ובכלל האיסור של לשחק באגוזים ?
כמו כן חשבתי שאולי לגבי כדור סל מכיון ששייך לשחק רק על מקום מרוצף אספלט [כמעט ולא שייך לשחק באדמה].

תשובה:

יש להתיר לקטנים פחות מגיל מצוות לשחק בכדור רגל או בכדור סל, על גבי קרקע מרוצפת שבבית או במקום מרוצף כאספלט, אך יש להחמיר לגבי משחקים אלו ברחוב משום אשויי גומות.

 

יש להתיר לקטנים פחות מגיל מצוות לשחק בכדור רגל או בכדור סל, על גבי קרקע מרוצפת שבבית או במקום מרוצף כאספלט, אך יש להחמיר לגבי משחקים אלו ברחוב משום אשויי גומות.

אע”ג שהמ”ב (סי’ שח ס”ק קנז) החמיר בזה במשחק בכדור בקרקע משום אשויי גומות, ובאמת שכן מבואר בשולחן ערוך (סי’ שלח סעיף ה’) גבי משחק באגוזים שציינת. ועיי”ש בגר”ז ובמ”ב (ס”ק כ) דאפילו במרוצף אסור אטו שאינו מרוצף.

מ”מ כבר כתבו בשו”ת שבט הלוי ח”ט (סי’ עח) ובספר שלמי יהודה בשם הגרי”ש אלישיב זצוק”ל שבימינו שרוב בתי העיר מרוצפים יש להתיר ורק ברחוב יש להחמיר. ועי’ היטב בביה”ל (סי’ שלז ד”ה ויש מחמירים) דמשמע כדבריהן.

וכן כתב להתיר במחשק בבית או במקום מרוצף, מרן בספר חזון עובדיה שבת ח”ג (עמ’ צט). ושרק ברחוב יש להחמיר. ובבית מרוצף עם אספלט, יש להתיר.

ומה שכתבנו לקטנים, אף שידעתי שנחלקו בזה גדולי הפוסקים האם בימינו שהכדורים מיוצרים לשם משחק הוו מוקצה, ורבים מהאחרונים היקלו בכך, מ”מ מכיון שמרן זצוק”ל בספרו חזו”ע (שם) לא היקל אלא לקטנים פחות מגיל מצוות, אין להקל בכך. אלא שאפשר שלא היקל אלא משום ביטול תורה ולא משום איסור מוקצה. ועי’ בספר ללקוט שושנים להגר”א בחבוט שליט”א [נשיא האתר] שהאריך בבירור דעת מרן זיע”א. עכ”פ בבחורים מתחזקים יש לשקול לפי הענין.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מקורות ונימוקים:

אע”ג שהמ”ב (סי’ שח ס”ק קנז) החמיר בזה במשחק בכדור בקרקע משום אשויי גומות, ובאמת שכן מבואר בשולחן ערוך (סי’ שלח סעיף ה’) גבי משחק באגוזים שציינת. ועיי”ש בגר”ז ובמ”ב (ס”ק כ) דאפילו במרוצף אסור אטו שאינו מרוצף.

מ”מ כבר כתבו בשו”ת שבט הלוי ח”ט (סי’ עח) ובספר שלמי יהודה בשם הגרי”ש אלישיב זצוק”ל שבימינו שרוב בתי העיר מרוצפים יש להתיר בבית ורק ברחוב יש להחמיר. ועי’ היטב בביה”ל (סי’ שלז ד”ה ויש מחמירים) דמשמע כדבריהן.

וכן כתב להתיר במחשק בבית או במקום מרוצף, מרן בספר חזון עובדיה שבת ח”ג (עמ’ צט). ושרק ברחוב יש להחמיר. ובבית מרוצף עם אספלט, יש להתיר.

ומה שכתבנו לקטנים, אף שידעתי שנחלקו בזה גדולי הפוסקים האם בימינו שהכדורים מיוצרים לשם משחק הוו מוקצה, ורבים מהאחרונים היקלו בכך, מ”מ מכיון שמרן זצוק”ל בספרו חזו”ע (שם) לא היקל אלא לקטנים פחות מגיל מצוות, אין להקל בכך. אלא שאפשר שלא היקל אלא משום ביטול תורה ולא משום איסור מוקצה. ועי’ בספר ללקוט שושנים להגר”א בחבוט שליט”א [נשיא האתר] שהאריך בבירור דעת מרן זיע”א. עכ”פ בבחורים מתחזקים יש לשקול לפי הענין.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

סימן שאלה
במעגל החיים

קבורת שלייה

מקורות ונימוקים: בשו”ת אגרות משה (יורה דעה חלק א סימן רלא) הביא בשם הנו”ב תנינא (סי’ רט) שכתב בפשיטות שליכא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש