חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
פרוכת ארון ספר תורה

מי שמחזיק מגילה כשרה בבית הכנסת האם עליו לקרוא בעצמו את המגילה עם החזן

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

כתוב בהלכה שאדם שיש לו מגילה יקרא עם החזן, השאלה שלי היא האם יכול לקרוא בעצמו, גם אם ‘במקרה’ יקרא מילה אחת מבלי להשמיע לאוזנו? האם זה נורא? או לא נורא? כי שמע גם מהחזן?
כי ראיתי בשער הציון סימן תרפ”ט שהביא את דברי הבית יוסף שכתב “ולפי זה מי שקורא המגילה לעצמו צריך ליזהר מאד שישמיע לאזנו, דאי לאו הכי אפילו בדיעבד לא יצא”.

אשמח לתשובה

תודה

תשובה

שאלתך חשובה

תחילה חשוב לי להבהיר, שגם מי שיש לו מגילה כשרה תחת ידו, איננו צריך לקרוא מתוכה מילה במילה, אלא יכול לצאת בשמיעת בעל הקורא, שבוודאי קורא אותה מדוייק יותר ובטעמים ראויים.

בפרט שאם כל אדם שיש לו מגילה כשרה יקרא אותה בקול, הרי שבכך יופרעו כלל הציבור משמיעת המגילה משליח הציבור. [וזאת למרות שבמגילה אמרינן תרי קלי משתמעי].

לגוף שאלתך, אם האדם שומע את קריאת המגילה ואוחז ראש עם בעל הקורא בקריאתו במגילה שלו, אין צורך כלל שישמע את מה שהוא קורא, משום כך ודאי שגם אם לא השמיע לאזניו יצא ידי חובה. אכן במקום בו הוא לא שמע משליח הציבור כלל, ולכן קורא את המגילה בעצמו, לדעת הבית יוסף עליו לשמוע באזניו את קריאתו.

מקורות ונימוקים:

כתב שולחן ערוך אורח חיים סימן תר”צ סעיף ב’, אפילו שנים ואפילו עשרה, יכולים  לקרותה ביחד ויוצאים הם והשומעים מהם. ופירש המשנה ברורה שם ס”ק ד’ דהוא משום דלא אמרינן תרי קלי לא משתמעי שפיר, כדאמרינן לענין קריאת התורה ושארי דוכתי, משום דקריאה זו חביבה ביותר מפני הנס, ויהיב דעתיה לשמוע היטב.

אולם בלי ספק שאין הדברים אמורים אלא כאשר קוראים שני אנשים יחד ממש, אולם במידה וכל אדם יקרא לעצמו מן המגילה, אין ספק שלא יוכל לאחוז ראש בדיוק עם בעל הקורא, והדבר יצור בלבול רב ורעש גדול בציבור. לכן במידת האפשר יש לשמוע ולצאת ידי חובה מבעל הקורא.

כפי שניתן להוכיח מדברי המשנה ברורה סימן תר”צ ס”ק י”ג שביאר את דברי השו”ע שכתב שלא יקרא אדם שתופס בידו מגילה שאינה כשרה, וביאר המשנה ברורה דהיינו משום החשש שמא יתן השומע את ליבו לזה הקורא ולא לשליח הציבור.

על כל פנים, לגוף השאלה, אין ספק שאם שומע האדם את הקריאה מפי שליח הציבור, אין בכך מאומה שאיננו שומע את מה שקורא בעצמו ואיננו משמיע לאזניו, כי מעיקר הדין איננו צריך כלל לקרוא בעצמו. אולם כאשר איננו אוחז יחד עם שליח הציבור, ואיננו נותן דעתו על קריאת שליח הציבור, לדעת הבית יוסף עליו להקפיד לשמוע את מה שמוציא בפיו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש