חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרה"ג מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה

מה המשמעות האמיתית של מיסטיקה כלומר האם לפי התורה הקדושה יש לזה חשיבות ואחיזה במציאות ?

תשובה

ביהדות בכלל ובתלמוד בפרט ישנם עשרות דברים המסוגלים להביא לאדם מזל, רפואה וברכה, למרות שאין בהם הבנה, כלומר הדעת והחכמה ושכל אנושי לא משיגה כיצד הדברים הללו פועלים.

אלו דברים המוכנים “סגולות” או כוחות נסתרים, ראה בתלמוד בבלי (מסכת שבת דף סו עמוד ב’) שישנם לחשים רבים שונים ומשונים שיש בכוחם לסייע לאדם, וכהנה בתלמוד הרבה.

וראה עוד בפוסקים מה שהתירו אפילו לחלל שבת באופנים מסוימים בשביל “תרופות סגוליות”, עי’ בספר חזון עובדיה למרן רבי עובדיה יוסף זצוק”ל שבת ח”ג (עמ’ רעה).

והרעיון שבדבר, מכיון שהקב”ה הטמיע בטבע הבריאה בשורשה הראשון כוחות אלו ונתן להם כח פעולה.

לכן למעשה, דברי מסיטיקה שיש להם שורש ואחיזה בתלמוד ובמפרשיו – הם נכונים ויש להתייחס אליהם מאוד.

אולם דברי מיסטיקה המקובלים בפני ההמון ואין להם כל יסוד ושורש בדברי חכמינו ז”ל, יש להתרחק מהם כמטוחי קשת.

מקורות:

עי’ בשו”ת הרשב”א (בשו”ת חלק א סימן תיג), וז”ל:

“ועוד אני חוזר ושואל על זה, לפי שאני רואה בגמרא דברים רבים, יראה מהם שהתירו. מכלל הנחשים, והלחשים, ומן המכשפי’, וההתעוננות. [בשבת, וחולין, ועבודה זרה, וגיטין, וסנהדרין, בגמרא. ובירושלמי, בשבת. באותן שנאמרו, בשילהי פרק במה אשה יוצאה (דף ס”ז). כתוב בספרינו, אין בהם משום דרכי האמורי]. ואין באחד מהן, אפי’ אחד, שיגזור העיון הטבעי…

ואני שואל כמסתפק, בדברי הרב ז”ל. מהו הדבר שיקראוהו הרב ז”ל, שיגזרהו העיון הטבעי? אם מה שיגזרהו עיון חכמים, שחברו ספרים בטבע. כאריסטו וגאלינוס וחבריהם. שחברו ספרים בטבע הסמים, והמסעדים, המועילים לפי עיונם. וכל מה שלא השיג עיונם, הוא בכלל איסור דרכי האמורי? לפי שעיון חכמים אלו, שהשתדלו בחכמת הטבע, כולל כל מה שאפשר להיות פעל, כל בעל טבע בטבעו. ואצל עיון חכמים אלו, יפסק מאפשרות העיון הטבעי?   – זה באמת, מה שלא יקבלהו השכל!

כי באמת, הדברים הפועלים בסגלה, אין פעולתם בפלא מהם, אלא בטבע מסוגל.

רצוני לומר: ‘טבע’ – לא ישיגנו עיון החכמים, ואולי אפילו החכם שבחכמים. לרוב העלם, הטבע ההוא מכלל המין האנושי, מצד שהוא אדם.   כסגלת האבן השואבת, שהברזל קופץ עליה, (‘מגנט’). ויותר מזה, מורגל ביורדי הים באניות. תוחבין מחט, בחתיכת עץ צף על פני המים, ומראין לו אבן, וישוט על פני המים, עד שיפנה אל פני הסדן, ושם ינוח.   ולא ישיג עיון טבע זה, כל חכם שבחכמים אלו, של חכמת הטבע. ואם כן, אף כל המינין בעלי הסגולות בטבע, הם פועלים כסמים, והמסעדים… וא”כ, למה נאסור, מה שיאמרוהו מצד הטבע המסוגל?…

ובאמת יראה, שהדבר מוכרע ממקומו. שהם התירו לרפואה, אפילו מה שלא יגזרהו העיון הטבעי, של חכמים אלו. ושלמה עליו השלום, שעשה ספר רפואות, חס ליה לעשות דרכי האמורי… אלא שהחכם בחכמתו, עשה ספרו בענינים המועילים הרבה, בטבעים הנגלים, בין בטבעים המסוגלים. עד שהיו העולם סומכים עליהם, בחליים. ובחליים, לא היו דורשים את השם. על כן, גנזוהו, והודו לו… אבל לא שרפוהו! כי אין בו משום: דרכי האמורי…”   (וע”ע בזה, בדרשות הר”ן, הדרוש השנים עשר)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

שיויתי ה לנגדי תמיד
הרה"ג מאיר פנחסי

מכירת פאה האם מותר?

מקורות וביאורים: א). כ”כ בקצרה בשו”ת יביע אומר ח”ה (חאה”ע סי’ ה’ או’ ח’) במוסגר. שאותם עיתונים המפרסמים מכירת פאות,

לתוכן המלא »
פרחים ברקע של חופה
דיני אישות

האם לכהן מותר להתחתן עם אלמנה

מקורות ונימוקים: ויקרא כ”א: אִשָּׁ֨ה זֹנָ֤ה וַחֲלָלָה֙ לֹ֣א יִקָּ֔חוּ וְאִשָּׁ֛ה גְּרוּשָׁ֥ה מֵאִישָׁ֖הּ לֹ֣א יִקָּ֑חוּ כִּֽי־קָדֹ֥שׁ ה֖וּא לֵאלֹהָֽיו: בפסוק זה ציוותה

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש