חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

האם מותר לסכך את הסוכה עם קנים שקשורים עם ברזלים?

תודה

תשובה

שלום וברכה
לכתחילה אין לסכך את הסוכה במחצלת של קנים הקשורים יחד בחוט ברזל, הואיל והמעמיד של הסכך הינו ברזל שאינו כשר לסיכוך.
אולם בדיעבד אם לא קיימת אפשרות אחרת, סכך זה כשר.
אך כיום בקלות ניתן להשיג מחצלות קיינעס’ כשרות למהדרין, או לחילופין לרכוש כמה עלי דקל לסיכוך.
בברכת חג שמח וכשר

מקורות ונימוקים:
נחלקו הראשונים האם ניתן להעמיד את הסכך בדבר המקבל טומאה שאינו כשר לסכך. לעניין הלכה כתב השו”ע או”ח סימן תרכ”ט בזה”ל:

יש להסתפק האם מותר להניח סולם על הגג כדי לסכך על גביו, וכתב המשנה ברורה בביאור השני, לבאר את דברי השו”ע שבדברים אלו התייחס השו”ע למחלוקת הראשונים האם מותר להעמיד את הסכך בדבר המקבל טומאה. וכתב המשנה ברורה דלפיכך לכתחילה לא יעמיד בדבר שאינו כשר לסכך, אולם בדיעבד או שאין לו סכך אחר, רשאי להעמיד את הסכך בדבר שאינו כשר לסכך בו.

כפי שמוכח גם מדברי השו”ע או”ח סימן תר”ל סעיף י”ג, שם כתב השו”ע שהסומך סוכתו על כרעי המיטה כשרה, והיינו אע”פ שכרעי המיטה הינם המעמיד של הסכך והרי הם מקבלים טומאה, והיינו משום שמעמיד שאינו כשר לסיכוך בדיעבד כשר.

 

לאור האמור עולה בידינו, שמחצלת קנים הקשורה בחוט ברזל, הואיל והחוט הוא מעמיד אין לסכך בו לכתחילה אלא בדיעבד כשר. וכן כתב בספר הסוכה פרק ט’ סעיף מ’.

 

חשוב לציין שלמרות שבספר יחווה דעת חלק א’ סימן ס”ד, האריך מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל להוכיח שמותר לסכך בסכך העשוי מנסרים דקים הקשורים בחוטי כותנה, למרות שחוטי כותנה אסור לסכך בהם.

לא דמי לנידון דידן, הואיל ודווקא חוטי כותנה שמעיקר הדין הינם כשרים לסיכוך ורבנן גזרו שלא לסכך בהם, עליהם דווקא כתב ביחווה דעת שאין גוזרים גזירה לגזירה ואין לחשוש גם שלא להעמיד בהם את הסכך, אולם חוט ברזל הפסול מעיקר הדין לסיכוך ולא רק משום גזירה, הרי הוא מעמיד שגזרו שלא לסכך בו לחלק מן הראשונים, והשו”ע חשש לכך ולכן לכתחילה אין לסכך בסכך זה הקשור בחוטי ברזל ורק בדיעבד יש להכשיר.

 

יש להוסיף שלמרות שבשו”ע בסימן תרכ”ט סעיף ח’ כתב שמותר לחבר את כלונסאות הסוכה במסמרות של ברזל או לקושרם בבלאות של בגדים שהם מקבלים טומאה. כבר ביאר המשנה ברורה שם ס”ק כ”ו שאין הדברים אמורים אלא משום שאין הסכך עומד בעזרת המסמרים אלא המסמרים מעמידים את הכלונסאות עליהם עומד הסכך והיינו מעמיד דמעמיד, ולא דמי לנידון דידן בו חוט הברזל הוא מעמיד של ממש.

מקורות ונימוקים:

נחלקו הראשונים האם ניתן להעמיד את הסכך בדבר המקבל טומאה שאינו כשר לסכך. לעניין הלכה כתב השו”ע או”ח סימן תרכ”ט בזה”ל:

יש להסתפק האם מותר להניח סולם על הגג כדי לסכך על גביו, וכתב המשנה ברורה בביאור השני, לבאר את דברי השו”ע שבדברים אלו התייחס השו”ע למחלוקת הראשונים האם מותר להעמיד את הסכך בדבר המקבל טומאה. וכתב המשנה ברורה דלפיכך לכתחילה לא יעמיד בדבר שאינו כשר לסכך, אולם בדיעבד או שאין לו סכך אחר, רשאי להעמיד את הסכך בדבר שאינו כשר לסכך בו.

כפי שמוכח גם מדברי השו”ע או”ח סימן תר”ל סעיף י”ג, שם כתב השו”ע שהסומך סוכתו על כרעי המיטה כשרה, והיינו אע”פ שכרעי המיטה הינם המעמיד של הסכך והרי הם מקבלים טומאה, והיינו משום שמעמיד שאינו כשר לסיכוך בדיעבד כשר.

 

לאור האמור עולה בידינו, שמחצלת קנים הקשורה בחוט ברזל, הואיל והחוט הוא מעמיד אין לסכך בו לכתחילה אלא בדיעבד כשר. וכן כתב בספר הסוכה פרק ט’ סעיף מ’.

 

חשוב לציין שלמרות שבספר יחווה דעת חלק א’ סימן ס”ד, האריך מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל להוכיח שמותר לסכך בסכך העשוי מנסרים דקים הקשורים בחוטי כותנה, למרות שחוטי כותנה אסור לסכך בהם.

לא דמי לנידון דידן, הואיל ודווקא חוטי כותנה שמעיקר הדין הינם כשרים לסיכוך ורבנן גזרו שלא לסכך בהם, עליהם דווקא כתב ביחווה דעת שאין גוזרים גזירה לגזירה ואין לחשוש גם שלא להעמיד בהם את הסכך, אולם חוט ברזל הפסול מעיקר הדין לסיכוך ולא רק משום גזירה, הרי הוא מעמיד שגזרו שלא לסכך בו לחלק מן הראשונים, והשו”ע חשש לכך ולכן לכתחילה אין לסכך בסכך זה הקשור בחוטי ברזל ורק בדיעבד יש להכשיר.

 

יש להוסיף שלמרות שבשו”ע בסימן תרכ”ט סעיף ח’ כתב שמותר לחבר את כלונסאות הסוכה במסמרות של ברזל או לקושרם בבלאות של בגדים שהם מקבלים טומאה. כבר ביאר המשנה ברורה שם ס”ק כ”ו שאין הדברים אמורים אלא משום שאין הסכך עומד בעזרת המסמרים אלא המסמרים מעמידים את הכלונסאות עליהם עומד הסכך והיינו מעמיד דמעמיד, ולא דמי לנידון דידן בו חוט הברזל הוא מעמיד של ממש.

2 תגובות

  1. האם חוטי ברזל מקבלים טומאה?
    ןהרי זה דבר שאין לו שם בפני עצמו וכל דבר שאין לו שם בפני עצמו טהור?
    כך כתוב במסכת כלים.
    אשמח לתשובה

    1. הערתך יפה, אולם לדעתי, הדבר ברור שלחוטי ברזל יש שם בפני עצמו,
      שהרי אנו קוראים להם “חוטי ברזל”,
      ובמשנה בכלים פרק י”א משנה א’ מבואר שכל כלי מתכות טמאים, אפילו אין להם בית קיבול.
      עצם הדבר שכעת שזרו אותם בתוך המחצלת, וכעת אין להם שם בפני עצמו אלא הינם חלק מהמחצלת, איננו מבטל את הגדרתם כדבר המקבל טומאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש