מקורות ונימוקים:
נחלקו הראשונים האם ניתן להעמיד את הסכך בדבר המקבל טומאה שאינו כשר לסכך. לעניין הלכה כתב השו”ע או”ח סימן תרכ”ט בזה”ל:
יש להסתפק האם מותר להניח סולם על הגג כדי לסכך על גביו, וכתב המשנה ברורה בביאור השני, לבאר את דברי השו”ע שבדברים אלו התייחס השו”ע למחלוקת הראשונים האם מותר להעמיד את הסכך בדבר המקבל טומאה. וכתב המשנה ברורה דלפיכך לכתחילה לא יעמיד בדבר שאינו כשר לסכך, אולם בדיעבד או שאין לו סכך אחר, רשאי להעמיד את הסכך בדבר שאינו כשר לסכך בו.
כפי שמוכח גם מדברי השו”ע או”ח סימן תר”ל סעיף י”ג, שם כתב השו”ע שהסומך סוכתו על כרעי המיטה כשרה, והיינו אע”פ שכרעי המיטה הינם המעמיד של הסכך והרי הם מקבלים טומאה, והיינו משום שמעמיד שאינו כשר לסיכוך בדיעבד כשר.
לאור האמור עולה בידינו, שמחצלת קנים הקשורה בחוט ברזל, הואיל והחוט הוא מעמיד אין לסכך בו לכתחילה אלא בדיעבד כשר. וכן כתב בספר הסוכה פרק ט’ סעיף מ’.
חשוב לציין שלמרות שבספר יחווה דעת חלק א’ סימן ס”ד, האריך מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל להוכיח שמותר לסכך בסכך העשוי מנסרים דקים הקשורים בחוטי כותנה, למרות שחוטי כותנה אסור לסכך בהם.
לא דמי לנידון דידן, הואיל ודווקא חוטי כותנה שמעיקר הדין הינם כשרים לסיכוך ורבנן גזרו שלא לסכך בהם, עליהם דווקא כתב ביחווה דעת שאין גוזרים גזירה לגזירה ואין לחשוש גם שלא להעמיד בהם את הסכך, אולם חוט ברזל הפסול מעיקר הדין לסיכוך ולא רק משום גזירה, הרי הוא מעמיד שגזרו שלא לסכך בו לחלק מן הראשונים, והשו”ע חשש לכך ולכן לכתחילה אין לסכך בסכך זה הקשור בחוטי ברזל ורק בדיעבד יש להכשיר.
יש להוסיף שלמרות שבשו”ע בסימן תרכ”ט סעיף ח’ כתב שמותר לחבר את כלונסאות הסוכה במסמרות של ברזל או לקושרם בבלאות של בגדים שהם מקבלים טומאה. כבר ביאר המשנה ברורה שם ס”ק כ”ו שאין הדברים אמורים אלא משום שאין הסכך עומד בעזרת המסמרים אלא המסמרים מעמידים את הכלונסאות עליהם עומד הסכך והיינו מעמיד דמעמיד, ולא דמי לנידון דידן בו חוט הברזל הוא מעמיד של ממש.
2 תגובות
האם חוטי ברזל מקבלים טומאה?
ןהרי זה דבר שאין לו שם בפני עצמו וכל דבר שאין לו שם בפני עצמו טהור?
כך כתוב במסכת כלים.
אשמח לתשובה
הערתך יפה, אולם לדעתי, הדבר ברור שלחוטי ברזל יש שם בפני עצמו,
שהרי אנו קוראים להם “חוטי ברזל”,
ובמשנה בכלים פרק י”א משנה א’ מבואר שכל כלי מתכות טמאים, אפילו אין להם בית קיבול.
עצם הדבר שכעת שזרו אותם בתוך המחצלת, וכעת אין להם שם בפני עצמו אלא הינם חלק מהמחצלת, איננו מבטל את הגדרתם כדבר המקבל טומאה.