הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

on : Est-il autorisé d’utiliser pour le Sha’h, des roseaux reliés avec des fils de fer ? Merci beaucoup      

le pays du questionneur: ישראל

se : Bonjour, Il faut éviter d’utiliser un tel Ska’h. Puisque ce qui fait tenir le Ska’h c’est du fer et le fer est invalide (Passoul) en tant que Ska’h. Si vous ne trouvez pas d’autre Ska’h, on pourra permettre d’utiliser ce Ska’h. De nos jours, il est très facile de trouver du Ska’h Cacher. Vous pouvez trouver des roseaux rattachés de manière permise selon la Hala’ha ou mettre des branches de palmier. Bonnes fêtes       Références : נחלקו הראשונים האם ניתן להעמיד את הסכך בדבר המקבל טומאה שאינו כשר לסכך. לעניין הלכה כתב השו”ע או”ח סימן תרכ”ט בזה”ל: יש להסתפק האם מותר להניח סולם על הגג כדי לסכך על גביו, וכתב המשנה ברורה בביאור השני, לבאר את דברי השו”ע שבדברים אלו התייחס השו”ע למחלוקת הראשונים האם מותר להעמיד את הסכך בדבר המקבל טומאה. וכתב המשנה ברורה דלפיכך לכתחילה לא יעמיד בדבר שאינו כשר לסכך, אולם בדיעבד או שאין לו סכך אחר, רשאי להעמיד את הסכך בדבר שאינו כשר לסכך בו. כפי שמוכח גם מדברי השו”ע או”ח סימן תר”ל סעיף י”ג, שם כתב השו”ע שהסומך סוכתו על כרעי המיטה כשרה, והיינו אע”פ שכרעי המיטה הינם המעמיד של הסכך והרי הם מקבלים טומאה, והיינו משום שמעמיד שאינו כשר לסיכוך בדיעבד כשר. לאור האמור עולה בידינו, שמחצלת קנים הקשורה בחוט ברזל, הואיל והחוט הוא מעמיד אין לסכך בו לכתחילה אלא בדיעבד כשר. וכן כתב בספר הסוכה פרק ט’ סעיף מ’. חשוב לציין שלמרות שבספר יחווה דעת חלק א’ סימן ס”ד, האריך מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל להוכיח שמותר לסכך בסכך העשוי מנסרים דקים הקשורים בחוטי כותנה, למרות שחוטי כותנה אסור לסכך בהם. לא דמי לנידון דידן, הואיל ודווקא חוטי כותנה שמעיקר הדין הינם כשרים לסיכוך ורבנן גזרו שלא לסכך בהם, עליהם דווקא כתב ביחווה דעת שאין גוזרים גזירה לגזירה ואין לחשוש גם שלא להעמיד בהם את הסכך, אולם חוט ברזל הפסול מעיקר הדין לסיכוך ולא רק משום גזירה, הרי הוא מעמיד שגזרו שלא לסכך בו לחלק מן הראשונים, והשו”ע חשש לכך ולכן לכתחילה אין לסכך בסכך זה הקשור בחוטי ברזל ורק בדיעבד יש להכשיר. יש להוסיף שלמרות שבשו”ע בסימן תרכ”ט סעיף ח’ כתב שמותר לחבר את כלונסאות הסוכה במסמרות של ברזל או לקושרם בבלאות של בגדים שהם מקבלים טומאה. כבר ביאר המשנה ברורה שם ס”ק כ”ו שאין הדברים אמורים אלא משום שאין הסכך עומד בעזרת המסמרים אלא המסמרים מעמידים את הכלונסאות עליהם עומד הסכך והיינו מעמיד דמעמיד, ולא דמי לנידון דידן בו חוט הברזל הוא מעמיד של ממש.

Question :

Est-il autorisé d’utiliser pour le Sha’h, des roseaux reliés avec des fils de fer ?

Merci beaucoup

 

 

 

Réponse :

Bonjour,

Il faut éviter d’utiliser un tel Ska’h. Puisque ce qui fait tenir le Ska’h c’est du fer et le fer est invalide (Passoul) en tant que Ska’h.

Si vous ne trouvez pas d’autre Ska’h, on pourra permettre d’utiliser ce Ska’h.

De nos jours, il est très facile de trouver du Ska’h Cacher. Vous pouvez trouver des roseaux rattachés de manière permise selon la Hala’ha ou mettre des branches de palmier.

Bonnes fêtes

 

 

 

Références :

נחלקו הראשונים האם ניתן להעמיד את הסכך בדבר המקבל טומאה שאינו כשר לסכך. לעניין הלכה כתב השו”ע או”ח סימן תרכ”ט בזה”ל:

יש להסתפק האם מותר להניח סולם על הגג כדי לסכך על גביו, וכתב המשנה ברורה בביאור השני, לבאר את דברי השו”ע שבדברים אלו התייחס השו”ע למחלוקת הראשונים האם מותר להעמיד את הסכך בדבר המקבל טומאה. וכתב המשנה ברורה דלפיכך לכתחילה לא יעמיד בדבר שאינו כשר לסכך, אולם בדיעבד או שאין לו סכך אחר, רשאי להעמיד את הסכך בדבר שאינו כשר לסכך בו.

כפי שמוכח גם מדברי השו”ע או”ח סימן תר”ל סעיף י”ג, שם כתב השו”ע שהסומך סוכתו על כרעי המיטה כשרה, והיינו אע”פ שכרעי המיטה הינם המעמיד של הסכך והרי הם מקבלים טומאה, והיינו משום שמעמיד שאינו כשר לסיכוך בדיעבד כשר.

לאור האמור עולה בידינו, שמחצלת קנים הקשורה בחוט ברזל, הואיל והחוט הוא מעמיד אין לסכך בו לכתחילה אלא בדיעבד כשר. וכן כתב בספר הסוכה פרק ט’ סעיף מ’.

חשוב לציין שלמרות שבספר יחווה דעת חלק א’ סימן ס”ד, האריך מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל להוכיח שמותר לסכך בסכך העשוי מנסרים דקים הקשורים בחוטי כותנה, למרות שחוטי כותנה אסור לסכך בהם.

לא דמי לנידון דידן, הואיל ודווקא חוטי כותנה שמעיקר הדין הינם כשרים לסיכוך ורבנן גזרו שלא לסכך בהם, עליהם דווקא כתב ביחווה דעת שאין גוזרים גזירה לגזירה ואין לחשוש גם שלא להעמיד בהם את הסכך, אולם חוט ברזל הפסול מעיקר הדין לסיכוך ולא רק משום גזירה, הרי הוא מעמיד שגזרו שלא לסכך בו לחלק מן הראשונים, והשו”ע חשש לכך ולכן לכתחילה אין לסכך בסכך זה הקשור בחוטי ברזל ורק בדיעבד יש להכשיר.

יש להוסיף שלמרות שבשו”ע בסימן תרכ”ט סעיף ח’ כתב שמותר לחבר את כלונסאות הסוכה במסמרות של ברזל או לקושרם בבלאות של בגדים שהם מקבלים טומאה. כבר ביאר המשנה ברורה שם ס”ק כ”ו שאין הדברים אמורים אלא משום שאין הסכך עומד בעזרת המסמרים אלא המסמרים מעמידים את הכלונסאות עליהם עומד הסכך והיינו מעמיד דמעמיד, ולא דמי לנידון דידן בו חוט הברזל הוא מעמיד של ממש.

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Attention !

En aucun cas on ne pourra apprendre d'un cas à l'autre. Chaque situation est différente. Il faudra toujours demander la question dans son contexte afin de recevoir une réponse adéquate. La Hala'ha peut changer en fonction des conditions et des circonstances. De manière générale, il est toujours préférable de contacter directement des Rabbanim et vérifier avec eux la Hala'ha spécifique à votre cas. Rencontrer un Rav, face à face, est toujours préférable à un contact virtuel ou téléphonique.

Publiez ici !
Tous les dons sont reversés à l'association Bircat Avraham'. A travers ce site vous avez une excellente occasion de donner convenablement la Tsedaka. C'est aussi l'espace adéquate pour publier votre entreprise de façon rentable.

Pas trouvé votre bonheur ?

 

Posez dès maintenant votre question au Rav, 

votre reponse arrivera rapidement

Les derniers articles

Contact

צור קשר

מזכירות:

La Segoula de notre maître le 'Hida Zatzal pour renforcer le Mazal

Notre Rav, directeur des institutions, ainsi que des dizaines d’érudits éminents, effectueront pour vous la Segoula du ‘Hida pour le renforcement du Mazal, lors de l’ouverture du Hei’hal.

Par la grâce de D., nombreux sont ceux qui ont été sauvés de manière surnaturelle !

Laissez vos coordonnées et, avec l’aide de D., nous reviendrons vers vous

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש