חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

נפלה לי מזוזה האם אני צריך לברך כשאני מחזיר אותה?

 

תשובה:

נחלקו הפוסקים אם צריך לברך כאשר מחזירים למקומה מזוזה שנפלה, לפיכך להלכה ספק ברכות להקל ולא יברך.

 

מקורות ונימוקים:

נחלקו הפוסקים בנידון מזוזה שנפלה האם כשמחזירה צריך לברך על קביעת המזוזה. דעת הפתחי תשובה בסימן רפ”ט שאם המזוזה נפלה מעצמה וקובעה בשנית צריך לברך עליה, בדומה למה שפסק השולחן ערוך באורח חיים סימן ח’ סעיף ט”ו במי שנפלה טליתו בלא כוונה שכאשר חוזר ומתעטף בה צריך לברך, אם נפלה כולה. כן פסק גם ערוך השולחן, וכך העלה בשו”ת משנה הלכות חלק ז’ סימן קפ”ו.

אולם מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל בספרו יביע אומר חלק ג’ יורה דעה סימן י”ז אות י”א כתב לחלוק על האמור, מאחר ולא דמי מזוזה שנפלה לטלית שנפלה, שהרי טלית שנפלה מיד עם נפילתה פסק חיוב המצווה על האדם להתעטף בה, שהרי אין האדם מחוייב לחזרו וללובשה, משא”כ במזוזה מחוייב האדם כל רגע לקבוע מזוזה בפתחו, ומאחר שחובה עליו להחזירה אין נפילתה מהווה הפסק, ולפיכך כשחוזר וקובעה אינו מברך בשנית על קביעת המזוזה.

עוד הוסיף היביע אומר שאף בטלית שנפלה מבואר בבית יוסף אורח חיים סימן ח’ שישנה מחלוקת בראשונים האם כשחוזר ומתעטף בה צריך לברך עליה שוב, וקיימ”ל ספק ברכות להקל אף נגד דעת מרן השולחן ערוך, לפיכך שב ואל תעשה עדיף ואין לברך כשחוזר ומתעטף בטלית. הואיל וכך אף לעניין מזוזה, במידה ונפלה וחוזר וקובע אותה אין לברך על קביעת מזוזה.

שאלה:

נפלה לי מזוזה האם אני צריך לברך כשאני מחזיר אותה?

 

תשובה:

נחלקו הפוסקים אם צריך לברך כאשר מחזירים למקומה מזוזה שנפלה, לפיכך להלכה ספק ברכות להקל ולא יברך.

 

מקורות ונימוקים:

נחלקו הפוסקים בנידון מזוזה שנפלה האם כשמחזירה צריך לברך על קביעת המזוזה. דעת הפתחי תשובה בסימן רפ”ט שאם המזוזה נפלה מעצמה וקובעה בשנית צריך לברך עליה, בדומה למה שפסק השולחן ערוך באורח חיים סימן ח’ סעיף ט”ו במי שנפלה טליתו בלא כוונה שכאשר חוזר ומתעטף בה צריך לברך, אם נפלה כולה. כן פסק גם ערוך השולחן, וכך העלה בשו”ת משנה הלכות חלק ז’ סימן קפ”ו.

אולם מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל בספרו יביע אומר חלק ג’ יורה דעה סימן י”ז אות י”א כתב לחלוק על האמור, מאחר ולא דמי מזוזה שנפלה לטלית שנפלה, שהרי טלית שנפלה מיד עם נפילתה פסק חיוב המצווה על האדם להתעטף בה, שהרי אין האדם מחוייב לחזרו וללובשה, משא”כ במזוזה מחוייב האדם כל רגע לקבוע מזוזה בפתחו, ומאחר שחובה עליו להחזירה אין נפילתה מהווה הפסק, ולפיכך כשחוזר וקובעה אינו מברך בשנית על קביעת המזוזה.

עוד הוסיף היביע אומר שאף בטלית שנפלה מבואר בבית יוסף אורח חיים סימן ח’ שישנה מחלוקת בראשונים האם כשחוזר ומתעטף בה צריך לברך עליה שוב, וקיימ”ל ספק ברכות להקל אף נגד דעת מרן השולחן ערוך, לפיכך שב ואל תעשה עדיף ואין לברך כשחוזר ומתעטף בטלית. הואיל וכך אף לעניין מזוזה, במידה ונפלה וחוזר וקובע אותה אין לברך על קביעת מזוזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש