חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

האם מותר לאדם מרצונו החופשי להחליט לקחת תרופה שתוך זמן קצר תסיים את חייו בשלום ולא להשעות אותה ולסבול מוות נורא עקב הידרדרות כללית בבריאותו?

תשובה:

 

אין שום היתר הילכתי לקחת תרופה גם אם מצב בריאותו בכי רע, והעושה כן נחשב מאבד עצמו לדעת, והקב”ה ידרוש דמו מידו, ועוון בידו.

אמנם באופנים מסוימים ולאחר התייעצות עם חכם מותר שלא לקחת תרופות המרפאות והמאריכות את חיי האדם, אבל לקצר חיי אדם בידיים, חלילה וחס לחשוב על כן וכל שכן מלעשות כן, שהרי הגוף איננו שלנו, ויבוא מי שנתנה ויטלנה בשעה הקצובה ובזמן הקצוב לאדם. ואל יימנע עצמו מן הרחמים.

מקורות ונימוקים:

במשנה (אבות ד יז) יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה יותר מכל חיי עולם הבא. ובגמרא (סוטה כ.) מבואר “שזכות” הוא לסבול בעולם הזה. וגם הדבר ממרק ומכר על חטאיו של האדם.

ועליו נאמר אשרי משכיל אל דל, שצריך להתבונן תחלה משפטי השם ית’, שהוא מביא יסורין על האדם כדי לנקותו ולטהרו מעוונו, שאין יסורין בלא עון כדכתיב (תהלים פט לג) ופקדתי בשבט פשעם ובנגעים עונם. ואלו היסורין הן מאהבת השם יתברך באיש ההוא דכתיב (משלי ג יב) כי את אשר יאהב ה’ יוכיח, ורוצה ליפרע ממנו בזה העולם האבד, כדי לזכותו לחיי עולם הבא הקיים לעד. ואלמלא שחטא לא היה צריך לאלו היסורין נמצא שהעון גורם היסורין.

והנה בשו”ע (יו”ד סי’ שלט) דאפילו גוסס אסור לקצר את חייו בידיים, והרי הוא כחי לכל דבר, ואין לשמוט את הכר או הכסת תחתיו, וכן לעשות שום פעולה המביאה לידי קיצור חיי האדם. ולפי”ז כל שכן שאין לקחת תרופות המקצרות חיי האדם.

וכן כתב בשו”ת מנחת שלמה אויערבאך ח”א (סי’ צא או’ כד) שאין לקצר חיי אדם, אפילו כשיש סבל חזק וצריך לתת חמצן וכדומה אפילו לגוסס, אלא שאין חייבים להאריך את חייו. וכ”כ בספר נשמת אברהם בשם ספרים וסופרים. וראה גם לאאמו”ר בספרו חיים וחסד (פרק א’).

וראה גם בשו”ת אגרות משה (יורה דעה חלק ב סימן קעד), שכתב דעובדא דר”ח בן תרדיון בע”ז דף י”ח שהסכים להקלצטונירי להרבות בשלהבת ולהסיר הספוגין של צמר מעל לבו וגם נשבע לו שיביאנו לחיי עוה”ב, אולי דוקא לעכו”ם התיר אף שגם הם מצוין על רציחה, ואולי באותה המיתה שממיתין אותו בנ”א כהא דר”ח בן תרדיון רשאים לעשות שתהיה המיתה בקלות אף שהוא קירוב זמן, ועדיין צ”ע בהעובדא.  ע”כ. ועי’ בריטב”א (ע”ז שם), דביאר דהתם חשש שמא יעבירוהו על דת, יעו”ש.

 

ואע”ג שהפוסקים דנו באריכות לגבי לקחת “מורפיום” נגד כאבים שמצד מקצר חיי האדם, אולם יש לחלק, דשם כוונתו להקל מעליו את הייסורים הבאים עליו כעת, ואף שהתרופה מזיקה בגרמא לדברים אחרים בגוף, אן להתחשב בזה, אבל אם כל עיקר כוונתו לסיים את חייו על ידי לקיחת תרופה, ח”ו להתיר הדבר, ויש בכך משום מאבד עצמו לדעת, ולא יזכה לאור באור החיים.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש