חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

האם מותר לעשן סיגריה אלקטרונית בצום?
(מצד שתיית האדים)

 

תשובה:

מותר לעשן סיגריה רגילה או אלקטרונית בצומות, [מלבד בצום תשעה באב שראוי להמנע מעישון בציבור או בעת הקינות כדי שלא יראה כמסיח דעת מהאבלות].
אדים או עשן אינם אוכל, ולמרות שיש להם טעם אין איסור לטעום טעם ביום צום, האיסור הוא לאכול או לשתות. לכן מותר בצום למצוץ אבן או דבר אחר שאינו אוכל למרות שיש לו טעם.
בפרט לדעת הספרים הנוהגים כדעת מרן השו”ע, שהרי לדעת השו”ע מותר בצומות לטעום תבשיל עד רביעית אם איננו בולעו אלא פולטו מהפה.

 
מקורות ונימוקים:  
פסק השולחן ערוך או”ח סימן תקס”ז סעיף א’, השרוי בתענית יכול לטעום עד כדי רביעית ובלבד שיפלוט, ובט’ באב וביום הכיפורים אסור. והרמ”א כתב על זה ויש מחמירין בכל תענית ציבור, וכן נוהגין.

וכתב בכנסת הגדולה סימן תקס”ז ללמוד מדברי הרמ”א הללו לאסור עישון סיגריות בכל תענית צבור, כשם שאסור לטעום התבשיל בתענית צבור אפילו חוזר ופולט.

אולם בשו”ת יחווה דעת חלק ה’ סימן ל”ט, כתב שאין דבריו מוכרחים להלכה, דלא מבעיא לסברת רוב הראשונים שמתירים טעימה בכל תענית צבור (חוץ מתשעה באב), שכדבריהם פסק מרן שקבלנו הוראותיו, שבודאי שאין לאסור עישון סיגריות בתענית צבור, אלא אפילו להרמ”א יש מקום רב לחלק בין הטועם דבר מאכל בפיו ונהנה ממנו אף על פי שחוזר ופולטו, לבין עישון סיגריות שאינו אלא שואף עשן בעלמא לתוך פיו, עיי”ש.

וכן כתב בשו”ת יביע אומר חלק א’ או”ח סימן ל”ג, וכ”כ הילקוט יוסף בסימן תק”נ. וכ”כ האור לציון בהלכות תשעה באב פרק כ”ט תשובה כ’ לגבי עישון בתשעה באב, שאין איסור מצד עצם העישון, אלא מצד שהמעשן לא יעשה כן בפני רבים ולא בעת הקינות מפני שנראה כמסיח דעתו מהאבלות.

ועיין עוד בדברי הרמ”א או”ח סימן תקס”ז שכתב לעניין מציצת עץ קינמון שמותר ללעוס עץ קינמון בצומות. וכתב שם בשערי תשובה שלכן מותר גם לעשן בצומות.

שאלה:

האם מותר לעשן סיגריה אלקטרונית בצום?

(מצד שתיית האדים)

 

תשובה:

מותר לעשן סיגריה רגילה או אלקטרונית בצומות, [מלבד בצום תשעה באב שראוי להמנע מעישון בציבור או בעת הקינות כדי שלא יראה כמסיח דעת מהאבלות].

אדים או עשן אינם אוכל, ולמרות שיש להם טעם אין איסור לטעום טעם ביום צום, האיסור הוא לאכול או לשתות. לכן מותר בצום למצוץ אבן או דבר אחר שאינו אוכל למרות שיש לו טעם.

בפרט לדעת הספרים הנוהגים כדעת מרן השו”ע, שהרי לדעת השו”ע מותר בצומות לטעום תבשיל עד רביעית אם איננו בולעו אלא פולטו מהפה.

 

מקורות ונימוקים:  

פסק השולחן ערוך או”ח סימן תקס”ז סעיף א’, השרוי בתענית יכול לטעום עד כדי רביעית ובלבד שיפלוט, ובט’ באב וביום הכיפורים אסור. והרמ”א כתב על זה ויש מחמירין בכל תענית ציבור, וכן נוהגין.

וכתב בכנסת הגדולה סימן תקס”ז ללמוד מדברי הרמ”א הללו לאסור עישון סיגריות בכל תענית צבור, כשם שאסור לטעום התבשיל בתענית צבור אפילו חוזר ופולט.

אולם בשו”ת יחווה דעת חלק ה’ סימן ל”ט, כתב שאין דבריו מוכרחים להלכה, דלא מבעיא לסברת רוב הראשונים שמתירים טעימה בכל תענית צבור (חוץ מתשעה באב), שכדבריהם פסק מרן שקבלנו הוראותיו, שבודאי שאין לאסור עישון סיגריות בתענית צבור, אלא אפילו להרמ”א יש מקום רב לחלק בין הטועם דבר מאכל בפיו ונהנה ממנו אף על פי שחוזר ופולטו, לבין עישון סיגריות שאינו אלא שואף עשן בעלמא לתוך פיו, עיי”ש.

וכן כתב בשו”ת יביע אומר חלק א’ או”ח סימן ל”ג, וכ”כ הילקוט יוסף בסימן תק”נ. וכ”כ האור לציון בהלכות תשעה באב פרק כ”ט תשובה כ’ לגבי עישון בתשעה באב, שאין איסור מצד עצם העישון, אלא מצד שהמעשן לא יעשה כן בפני רבים ולא בעת הקינות מפני שנראה כמסיח דעתו מהאבלות.

ועיין עוד בדברי הרמ”א או”ח סימן תקס”ז שכתב לעניין מציצת עץ קינמון שמותר ללעוס עץ קינמון בצומות. וכתב שם בשערי תשובה שלכן מותר גם לעשן בצומות.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש