חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב לומד

ארץ השואל: ברזיל

שאלה:

ה:

שלום וברכה. איזה יום בשבוע ואיזה תאריך בחודש תמוז ואב כדאי לעבור לבית חדש? תודה רבה.

תשובה:

בה:

שיהיה יישוב טוב בעזר ה’ ובישועתו. לגבי המעבר דירה בחודשי תמוז ואב, יש קודם כל להבדיל בין הלכה לסגולות.

בין ראש חודש אב לתשעה באב, אין נכון לעבור לדירה חדשה גם עפ”י ההלכה (עיין במקורות).

לענין שתהיה העברה בשעה טובה ומזל טוב, עדיף טפי היה שלא לעבור כלל בחודש אב ותמוז. אך מצוי הדבר שרוצים לעבור דוקא בחודשים אלו כדי להתאים לשנת הלימודים (כך שהילדים יוכלו להתחיל במקומות הלימודים החדשים מתחילת השנה), וא”כ, אם יכול לעבור ביום ט”ו באב, הרי שזה בוודאי טוב מאוד, כי לא היו ימים טובים לישראל כט”ו באב ויוהכ”פ, ואם לא יכול לעבור בט”ו באב, יעבור אחרי ט”ו באב (אבל לא בימים כ’, כ”א, וכ”ז אב), ואם עובר לפני ט”ו באב, יקפיד עכ”פ שהעברת הדירה לא תהיה באחד מהימים דלהלן: י”ד וט”ו בתמוז, מי”ז בתמוז עד י”א אב.

כמובן כמו בכל העברת דירה, נכון מאוד לעשות “חנוכת הבית” עם לימוד הזוהר הקדוש ע”י מנין אנשים, כיאין לך “סימן טוב” יותר מלהתחיל עם לימוד תורה. ויהי רצון שימים אלו יהפכו מיגון לשמחה בב”א.

מקורות:

 

בענין שלא לעבור לדירה חדשה מר”ח אב עד ט’ באב, כן מבואר בר”ן בתענית סוף פרק קמא, ונספק בשו”ע או”ח סי’ תקנ”א סע’ ב’, ועיין שו”ת יחוה דעת ח”ג סי’ ל’.

ובענין הימים המסוגלים למזל טוב, יש להקדים בזה, דאין בזה חשש “לא תעוננו”, וכתבנו בזה במקום אחר. ולגופו של ענין, חז”ל כבר אמרו משנכנס אב ממעטים בשמחה (תענית דף כ”ו ע”ב) שהם ימי דין, ומי שיש לו משפט עם עכו”ם יקדים או יאחר, ובאמת שגם חודש תמוז הוא חודש של דינים, שעפ”י הסוד (שער הכוונות ענין ר”ה דרוש א’) שני חודשים אלו הם תרין עיינין שהם כחות הדין, בסוד עיני עיני יורדה מים, אלא שחודש אב קשה מחודש אב כיון שהוא עין הימין, ואילו חודש אב הוא עין שמאל שהוא יותר בגבורות. ולכן אם היה אפשר להקדים לפני תמוז, או לאחר אחרי אב, עדיף טפי, אך אם מוכרח לעבור באחד מחודשים אלו (וכך מצוי הדבר מפני תחילת שנת הלימודים), עדיף לפני י”ז בתמוז או החל מיום ט”ו באב ואילך, כי ביום ט”ו באב החל מיתוק הדינים, כמו שאמר חז”ל בתענית (שם) שלא היו ימים טובים לישראל כט”ו באב יוהכ”פ, וכן מכאן ואילך הוא יותר ברחמים כמבואר בספר היצירה (ועיין בני יששכר מאמרי תמוז אב מאמר א’ אות א’), והוא כפי שרמזו חז”ל בבבא בתרא דף קכ”א ע”ב “כיון שהגיע חמשה עשר באב תשש כחה של חמה” דהיינו כחות הדין.

והנה בספר חסידים (ב”אזהרות נוספות לצואת ר’ יהודה החסיד” אות ט”ו), כתב שהרוצה ליסע ממקום למקום “או מבית לבית לדור”, אין לו לעשות כן בימים א’, ג’, וכ”ה בחודש. והרב פרי האדמה בשם דרך החיים מביא דברים אלו אך במקום התאריך “כ”ה” כתב יום ה’. ונמצא אם כן לענין דנן, שאם עובר לפני י”ז בתמוז, לא יעשה כן בימים א, ג, ה. ואם עובר אחרי ט”ו באב, לא יעשה כן ביום כ”ה. ובנוסף לכך, בספר קונטריס היחיאלי לשר בית הזוה”ר מוהר”י אלפייה זלה”ה, בחלק בית השם דף ע”ו ע”ב, ראו הביא לנו עוד תאריכים שאינם טובים להתחיל דברים חדשים, בכל חודש תאריכים אחרים, ראה שם היטב בשם האריז”ל, ואח”כ בשם ספר הגורלות לאחיתופל, ובתאריכים שהבאנו בפנים שילבנו בין הדברים כדי שיהיה לכו”ע.

שאלה:

שלום וברכה. איזה יום בשבוע ואיזה תאריך בחודש תמוז ואב כדאי לעבור לבית חדש? תודה רבה.

תשובה:

שיהיה יישוב טוב בעזר ה’ ובישועתו. לגבי המעבר דירה בחודשי תמוז ואב, יש קודם כל להבדיל בין הלכה לסגולות.

בין ראש חודש אב לתשעה באב, אין נכון לעבור לדירה חדשה גם עפ”י ההלכה (עיין במקורות).

לענין שתהיה העברה בשעה טובה ומזל טוב, עדיף טפי היה שלא לעבור כלל בחודש אב ותמוז. אך מצוי הדבר שרוצים לעבור דוקא בחודשים אלו כדי להתאים לשנת הלימודים (כך שהילדים יוכלו להתחיל במקומות הלימודים החדשים מתחילת השנה), וא”כ, אם יכול לעבור ביום ט”ו באב, הרי שזה בוודאי טוב מאוד, כי לא היו ימים טובים לישראל כט”ו באב ויוהכ”פ, ואם לא יכול לעבור בט”ו באב, יעבור אחרי ט”ו באב (אבל לא בימים כ’, כ”א, וכ”ז אב), ואם עובר לפני ט”ו באב, יקפיד עכ”פ שהעברת הדירה לא תהיה באחד מהימים דלהלן: י”ד וט”ו בתמוז, מי”ז בתמוז עד י”א אב.

כמובן כמו בכל העברת דירה, נכון מאוד לעשות “חנוכת הבית” עם לימוד הזוהר הקדוש ע”י מנין אנשים, כיאין לך “סימן טוב” יותר מלהתחיל עם לימוד תורה. ויהי רצון שימים אלו יהפכו מיגון לשמחה בב”א.

מקורות:

 

בענין שלא לעבור לדירה חדשה מר”ח אב עד ט’ באב, כן מבואר בר”ן בתענית סוף פרק קמא, ונספק בשו”ע או”ח סי’ תקנ”א סע’ ב’, ועיין שו”ת יחוה דעת ח”ג סי’ ל’.

ובענין הימים המסוגלים למזל טוב, יש להקדים בזה, דאין בזה חשש “לא תעוננו”, וכתבנו בזה במקום אחר. ולגופו של ענין, חז”ל כבר אמרו משנכנס אב ממעטים בשמחה (תענית דף כ”ו ע”ב) שהם ימי דין, ומי שיש לו משפט עם עכו”ם יקדים או יאחר, ובאמת שגם חודש תמוז הוא חודש של דינים, שעפ”י הסוד (שער הכוונות ענין ר”ה דרוש א’) שני חודשים אלו הם תרין עיינין שהם כחות הדין, בסוד עיני עיני יורדה מים, אלא שחודש אב קשה מחודש אב כיון שהוא עין הימין, ואילו חודש אב הוא עין שמאל שהוא יותר בגבורות. ולכן אם היה אפשר להקדים לפני תמוז, או לאחר אחרי אב, עדיף טפי, אך אם מוכרח לעבור באחד מחודשים אלו (וכך מצוי הדבר מפני תחילת שנת הלימודים), עדיף לפני י”ז בתמוז או החל מיום ט”ו באב ואילך, כי ביום ט”ו באב החל מיתוק הדינים, כמו שאמר חז”ל בתענית (שם) שלא היו ימים טובים לישראל כט”ו באב יוהכ”פ, וכן מכאן ואילך הוא יותר ברחמים כמבואר בספר היצירה (ועיין בני יששכר מאמרי תמוז אב מאמר א’ אות א’), והוא כפי שרמזו חז”ל בבבא בתרא דף קכ”א ע”ב “כיון שהגיע חמשה עשר באב תשש כחה של חמה” דהיינו כחות הדין.

והנה בספר חסידים (ב”אזהרות נוספות לצואת ר’ יהודה החסיד” אות ט”ו), כתב שהרוצה ליסע ממקום למקום “או מבית לבית לדור”, אין לו לעשות כן בימים א’, ג’, וכ”ה בחודש. והרב פרי האדמה בשם דרך החיים מביא דברים אלו אך במקום התאריך “כ”ה” כתב יום ה’. ונמצא אם כן לענין דנן, שאם עובר לפני י”ז בתמוז, לא יעשה כן בימים א, ג, ה. ואם עובר אחרי ט”ו באב, לא יעשה כן ביום כ”ה. ובנוסף לכך, בספר קונטריס היחיאלי לשר בית הזוה”ר מוהר”י אלפייה זלה”ה, בחלק בית השם דף ע”ו ע”ב, ראו הביא לנו עוד תאריכים שאינם טובים להתחיל דברים חדשים, בכל חודש תאריכים אחרים, ראה שם היטב בשם האריז”ל, ואח”כ בשם ספר הגורלות לאחיתופל, ובתאריכים שהבאנו בפנים שילבנו בין הדברים כדי שיהיה לכו”ע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

גזל שינה

נימוקים ומקורות בשו”ת שבט הלוי (ח”ז סימן רכד) כתב לענין המושג “גזל שינה”, שגזל שייך רק בגוזל חפץ, שהגזלן ישתמש

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש