חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

ערב טוב
שלום הרב
האם מותר לעשות הלווייה בלילה?

 

תשובה:

שלום וברכה
בהחלט מותר לעשות לוויה בלילה.
יתר על כן, מנהג ירושלים תמיד לערוך לוויה בלילה על מנת שלא להלין את המת בירושלים.
חשוב לדעת שאיסור הלנת המת, הינו איסור חמור, וההיתר להותיר את המת בלילה ולערוך את הלוויה ביום הוא אך ורק משום שבכך יהיה כבוד המת יותר, שיגיעו יותר אנשים ללוויה וכדו’. לכן כאשר שיקול זה איננו ניתן וכדאי לערוך את הלוויה בלילה.

הזמנים היחידים שאין לקיים בהם הלוויה הם, כאשר ימנעו מכך המלווים מלקרוא קריאת שמע, דהיינו:
לפנות בוקר – כאשר יש לשער שלא יספיקו לקבור את המת עד תחילת זמן קריאת שמע, שזמנה משיכיר את חבירו בריחוק ד’ אמות.
כמו כן בבוקר – מוקדם אף לאחר זמן קריאת שמע, לפני שהספיקו אנשי החברא־קדישא ורוב הציבור להתפלל שחרית, ולקרוא קריאת שמע.
כמו כן בערב –  משקיעת־החמה ועד זמן שהציבור הספיק להתפלל ערבית ולקרוא קריאת שמע.
בשורות טובות

מקורות ונימוקים:
‫אמרה התורה “לא תלין נבלתו” “קבור תקברנו ביום ההוא”, מכאן למדו לאיסור הלנת המת.

ובשו”ע יו”ד סימן שנ”ז נפסק, אסור להלין המת, אלא אם כן הלינו לכבודו, כגון להביא לו ארון ותכריכין או מקוננות, או כדי שיבאו קרובים או להשמיע עיירות.

ובפתחי תשובה שם ס”ק א’, האריך לבאר שעל מנת שלא להלין את המת יש עניין לקוברו מיד בלילה, והביא שם לדברי הרדב”ז בתשובות החדשות סי’ שי”א, שכתב שאיסור הלנת המת הוא דווקא על הלנת לילה שלם עד הבוקר, אבל מקצת הלילה אינו עובר ואפילו איסורא ליכא, הואיל וכך בוודאי שבקיום לוויה בלילה נמנעים מאיסור הלנת המת.

זהו גם טעם מנהג ירושלים לערוך את הלוויות בלילה, אלא שלא בכל המקומות נהגו כך, וסומכים על כך שככל הנראה כבוד המת הוא יותר בקיום הלוויה ביום בהשתתפות נוכחים רבים יותר. אכן בכל מקרה בו יהיה כבוד המת גם בקיום הלוויה בלילה, בהחלט ניתן וראוי לערוך את הלוויה בלילה.

ובספר הזוהר הקדוש האריך לבאר עד כמה צער יש לנפטר כל זמן שלא הובא לקבורה, ונשמתו איננה יכולה לעלות למעלה וממתינה לקבורתה, על כן ככל שאין כבוד המת בדבר, אין לעכב את הקבורה.

 

הזמנים בהם אין לערוך לוויות הם:

לפנות בוקר – כאשר יש לשער שלא יספיקו לקוברו עד תחילת זמן קריאת שמע, או בבוקר מוקדם אף לאחר זמן קריאת שמע, כאשר יש לשער שאנשי החברא־קדישא ורוב הציבור טרם הספיקו להתפלל שחרית. וכמו כן בלילה – אין לקיים הלוויה משקיעת־החמה ועד לאחר שהציבור התפלל ערבית.

ואם החלו בהלוויה בזמן האסור – ימשיכו ויקברוהו, ואף במקרה שבסיום הקבורה כבר יחלוף זמן קריאת־שמע. למעט אותם המלווים שאין למת צורך בהם לנשיאת המיטה ולקבורתו, שהם מצווים לעצור ממצוות הלוויה ולקרוא קריאת שמע לאלתר שפי שמבואר בשו”ע סימן נ”ח סעיף ב’, ועיין שם במשנה ברורה ס”ק ד’ ח’ ובביאור הלכה ד”ה אין.

שאלה:

ערב טוב

שלום הרב

האם מותר לעשות הלווייה בלילה?

 

תשובה:

שלום וברכה

בהחלט מותר לעשות לוויה בלילה.

יתר על כן, מנהג ירושלים תמיד לערוך לוויה בלילה על מנת שלא להלין את המת בירושלים.

חשוב לדעת שאיסור הלנת המת, הינו איסור חמור, וההיתר להותיר את המת בלילה ולערוך את הלוויה ביום הוא אך ורק משום שבכך יהיה כבוד המת יותר, שיגיעו יותר אנשים ללוויה וכדו’. לכן כאשר שיקול זה איננו ניתן וכדאי לערוך את הלוויה בלילה.

הזמנים היחידים שאין לקיים בהם הלוויה הם, כאשר ימנעו מכך המלווים מלקרוא קריאת שמע, דהיינו:

לפנות בוקר – כאשר יש לשער שלא יספיקו לקבור את המת עד תחילת זמן קריאת שמע, שזמנה משיכיר את חבירו בריחוק ד’ אמות.

כמו כן בבוקר – מוקדם אף לאחר זמן קריאת שמע, לפני שהספיקו אנשי החברא־קדישא ורוב הציבור להתפלל שחרית, ולקרוא קריאת שמע.

כמו כן בערב –  משקיעת־החמה ועד זמן שהציבור הספיק להתפלל ערבית ולקרוא קריאת שמע.

בשורות טובות

 

מקורות ונימוקים:

‫אמרה התורה “לא תלין נבלתו” “קבור תקברנו ביום ההוא”, מכאן למדו לאיסור הלנת המת.

ובשו”ע יו”ד סימן שנ”ז נפסק, אסור להלין המת, אלא אם כן הלינו לכבודו, כגון להביא לו ארון ותכריכין או מקוננות, או כדי שיבאו קרובים או להשמיע עיירות.

ובפתחי תשובה שם ס”ק א’, האריך לבאר שעל מנת שלא להלין את המת יש עניין לקוברו מיד בלילה, והביא שם לדברי הרדב”ז בתשובות החדשות סי’ שי”א, שכתב שאיסור הלנת המת הוא דווקא על הלנת לילה שלם עד הבוקר, אבל מקצת הלילה אינו עובר ואפילו איסורא ליכא, הואיל וכך בוודאי שבקיום לוויה בלילה נמנעים מאיסור הלנת המת.

זהו גם טעם מנהג ירושלים לערוך את הלוויות בלילה, אלא שלא בכל המקומות נהגו כך, וסומכים על כך שככל הנראה כבוד המת הוא יותר בקיום הלוויה ביום בהשתתפות נוכחים רבים יותר. אכן בכל מקרה בו יהיה כבוד המת גם בקיום הלוויה בלילה, בהחלט ניתן וראוי לערוך את הלוויה בלילה.

ובספר הזוהר הקדוש האריך לבאר עד כמה צער יש לנפטר כל זמן שלא הובא לקבורה, ונשמתו איננה יכולה לעלות למעלה וממתינה לקבורתה, על כן ככל שאין כבוד המת בדבר, אין לעכב את הקבורה.

 

הזמנים בהם אין לערוך לוויות הם:

לפנות בוקר – כאשר יש לשער שלא יספיקו לקוברו עד תחילת זמן קריאת שמע, או בבוקר מוקדם אף לאחר זמן קריאת שמע, כאשר יש לשער שאנשי החברא־קדישא ורוב הציבור טרם הספיקו להתפלל שחרית. וכמו כן בלילה – אין לקיים הלוויה משקיעת־החמה ועד לאחר שהציבור התפלל ערבית.

ואם החלו בהלוויה בזמן האסור – ימשיכו ויקברוהו, ואף במקרה שבסיום הקבורה כבר יחלוף זמן קריאת־שמע. למעט אותם המלווים שאין למת צורך בהם לנשיאת המיטה ולקבורתו, שהם מצווים לעצור ממצוות הלוויה ולקרוא קריאת שמע לאלתר שפי שמבואר בשו”ע סימן נ”ח סעיף ב’, ועיין שם במשנה ברורה ס”ק ד’ ח’ ובביאור הלכה ד”ה אין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

שיויתי ה לנגדי תמיד
הרה"ג מאיר פנחסי

מכירת פאה האם מותר?

מקורות וביאורים: א). כ”כ בקצרה בשו”ת יביע אומר ח”ה (חאה”ע סי’ ה’ או’ ח’) במוסגר. שאותם עיתונים המפרסמים מכירת פאות,

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש