חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
בריכה שחיה

להיכנס לבריכה בשבת – וליהנות מהופעות בלובי בית המלון בשבת

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום וברכה

אני אהיה השבת בבית מלון, האם מותר לי להיכנס לבריכה בשבת?

בנוסף יש הופעות ומוזיקה בשבת במלון בלובי האם מותר ליהנות מהם?

תשובה

שלום וברכה שאלותיך חשובות

אין להיכנס לבריכה בשבת, מכמה סיבות.

ראשית, משום איסור סחיטת המים שבבגדים או שבשיער.

שנית, הואיל והבריכות המצויות כיום מחוממות, ומפעילי הבריכות עושים בשביל כך פעולות בשבת.

נוסף לכך, על פי רוב, המים החמים שבמלתחות בית המלון מחוממות באמצעות בויילר חשמלי או יונקרס ולא על ידי השמש, ויש איסור להתרחץ במים אלו בשבת.

 

לעניין השאלה אם ניתן ליהנות מהופעות בלובי המלון בשבת,

חשוב לדעת שכל פעולה הכרוכה בחילול שבת, אסור ליהנות ממנה בשבת, לכן כל הופעה הכרוכה בחילול שבת, כגון שהופעלה המוזיקה בשבת או שהאדם מבצע ההופעה נעזר בכלים חשמליים או פועל פעולות האסורות בשבת, אסור ליהנות מהופעה זו בשבת.

הייתי ממליץ לך לנסות להתארח בשבת רק במלונות המקפידים על שמירת השבת, ישנן הרבה כאלו, ובכמה רמות שונות.

זכות שמירת השבת תגן בעדך

ותזכי לברכה ושפע מהשבת שהיא מקור הברכה

 

‏מקורות ונימוקים:

כניסה לבריכה בשבת

פסק השולחן ערוך או”ח סימן של”ט סעיף ב’ אין שטין על פני המים אפילו בברכה שבחצר מפני שכשהמים נעקרים ויוצאים חוץ לברכה דמי לנהר, ואם יש לה שפה סביב מותר, דכיון דאפילו נעקרו המים השפה מחזרת אותם למקומם הוי ליה ככלי וליכא למגזר ביה שמא יעשה חבית של שייטין.

מבואר בדברי השולחן ערוך הללו שני סיבות לאיסור להיכנס לבריכה בשבת, האחת משום החשש שמכוח הכניסה לבריכה והשימוש בה יצאו מים מתוך הבריכה החוצה. השנית משום הגזירה שמא יעשה הרוחץ בבריכה חבית של שייטין שבאמצעותה ישוט בבריכה.

אכן שתי סיבות אלו אינם שייכות בבריכה של ימינו שיש לה שפה סביב המחזירה את המים, ובפרט שגם אם יצאו המים הרי ישארו ברשות היחיד, אין חשש להוצאת המים. כמו כן כיון שהבריכות של ימינו נחשבות ככלי, לא גזרו בהם חז”ל שמא יעשה חבית של שייטין.

 

למרות זאת, יש לאסור את הכניסה לבריכה בשבת מסיבות אחרות:

ראשית, הואיל וחוששים לאיסור סחיטה בשבת, כפי שמבואר בדברי המשנה ברורה בסימן שכ”ו ס”ק כ”א שכתב בזה”ל: כתבו הפוסקים דנהגו שלא לרחוץ כלל בנהר או במקווה, דמצוי לבוא לידי סחיטת שער ועוד כמה טעמים, עכ”ל.

שנית, כפי שכתבתי בגוף התשובה הואיל והבריכות המצויות בבתי המלון כיום, הן מחוממות, ופעמים רבות עושים לשם כך פעולות בשבת עצמה, ואסור ליהנות מחילול שבת.

כמו כן הרחיצה במלתחות שבבתי המלון, אסורה, כאשר המים מחוממים באמצעות יונקרס או בויילר חשמלי, ושלא על ידי השמש בלבד.

גם כאשר המים מחוממים על ידי השמש בלבד, יש מקום לומר שהרחיצה במלתחות הבריכה נחשבות לרחיצה בבית המרחץ שאסור חז”ל, כפי שמבואר בשולחן ערוך או”ח סימן שכ”ו סעיף א’ שכתב בזה”ל, אסור לרחוץ כל גופו אפילו כל אבר ואבר לבד, אפילו במים שהוחמו מערב שבת, ע”כ. טעם האיסור הוא גזירה שמא יבואו על ידי זה לחמם מים בשבת.

 

ועיין בזה עוד בספר ילקוט יוסף שבת חלק ב’ עמוד ז’, וכן בשבת ה’ סימן של”ט שכתב בקצרה כך: ולעניין רחיצה בבריכה שבזמנינו הנמצאת תחת תקרה וברשות היחיד, מסקנת הדברים כפי המבואר באחרונים, שכבר נהגו שלא להתרחץ בים או בבריכה בשבת, אף מבלי לשחות, דיש בזה משום פריצת גדרי השבת ושאר חששות. וכן מבואר בחיי אדם (כלל מד סעיף כ’), ובשו”ת ישכיל עבדי ח”ו (סי’ א’), ובשו”ת מנחת יצחק חלק ו’ (סימן לב), ובשו”ת באר משה חלק ג’ (סימן נו), ובשו”ת ישועת משה חלק ג’ (סימן לה).

 

הנאה בשבת מההופעות והמוזיקה בלובי בית המלון 

לעניין השאלה האם מותר ליהנות מהופעות או ממוזיקה הפועלת בלובי בית המלון בשבת, יש לאסור ליהנות מכל פעולה שנעשתה בחילול שבת.

הואיל ופסק השולחן ערוך או”ח סימן שי”ח סעיף א’ שיש איסור ליהנות מבישול שנעשה בשבת, בין במזיד בין בשוגג.

ואף אם עושי המלאכה הינם גויים ואין במלאכתם חילול שבת, יש לאסור הואיל, ועשיית המלאכה נעשתה עבור אורחי המלון היהודים. ופסק השולחן ערוך או”ח סימן שכ”ב כי כל מלאכה שעושה הגוי לשם ישראל אסור לישראל ליהנות ממנה.

למרות שבבתי המלון הפעלת המוזיקה וההופעות אינם נעשים לשם אורח ספציפי, ומפעילי המוזיקה אף אינם מכירים את רוב האורחים. כבר כתב השולחן ערוך שם בסעיף י”ב בזה”ל:

אף על פי שאינו מכירו [כלומר אין הגוי מכיר את היהודי שנהנה מן המלאכה], אם אומר בפירוש שלצורך ישראל הוא עושה, או אפילו אם אינו אומר כן, אם מעשיו מוכיחים שלצורך ישראל עושה, כגון שהדליק נר בבית שישראל בו והלך לו הא”י, אסור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש