חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה

יום ההולדת של סבא שלי הוא מחר ואני רוצה לברר אם אני יכול להביא איתי בלון יום הולדת לקבר?

תשובה

שלום וברכה לשואל הנכבד, אין להביא בלון לקבר ולא יהיה בכך שום תועלת לסביך היקר זכרונו לברכה, אדרבה מכיון יהיה מזה צער לנשמתו. אם אכן אתה אוהבו ורוצה לשמחו, אנא קח ספר תהילים ותקרא מספר פרקים רצוי (מפרק קי”ט) באותיות של שמו. אולם גם שאר פרקי תהילים או משניות מועילים מאוד לטובת נשמתו.

בברכה רבה

הרב מאיר פנחסי

מקורות ונימוקים:

אין “יום הולדת” לנפטר אלא “יום יארצייט”, או לחילופין יש שמכנים אותו “יום זכרון”. והיינו שדנים בכל שנה למעלה בשמים את הנפטר, על מעשיו ותולדותיו שהשאיר ועשה בעולם הזה, וניתן להעלותו ממדרגה למדרגה ביום הזה, וזהו יום דין בעבורו וכמ”ש הגאון החתם סופר ח”א (סימן קסא) שצריך הנפטר תיקון לנשמתו ביום הזה. וכבר כתב רבינו האריז”ל שזהו הטעם לאמירת הקדיש לפדותו מדינה ולהעלותו ממדרגה למדרגה בעולם העליון, וראה בספר מנחם אבלים (דף כז.). וזהו סיבת התענית לבנים ביום הזה וכמ”ש השו”ע (סי’ תקסח), וראה גם בכה”ח (שם ס”ק עה). וע”ע בספר משמרת שלום (ערך יארצייט אות טו) מה שכתב בזה.

ועל כן אף שנפטר שמח שבאים לבקרו ביום הזכרון וכמ”ש מרן הב”י (יו”ד סי’ שדמ), אולם לבוא לבקרו בבלונים ופרחים וכיוצא בזה, אף שהוא דבר יפה כשלעצמו והוא נעים ונחמד לגוף בלבד, אבל הנפטר שכבר נמצא ללא גוף וצורת הגוף, הרי הוא צריך דבר המועילים והמטיבים לנשמתו, ובוודאי שדברים גשמיים לא משמחים אותו כלל, אדרבה הוא נעצב מזה לפי שהוא מנהג הגוים, ואע”ג שלמעשה מרן היביע אומר זצוק”ל בספרו שו”ת יביע אומר חלק ג’ (יורה דעה סימן כד), העלה שאין בהנחת זרי פרחים  ע”ג הקבר משום “ובחוקתיהם לא תלכו” וכמ”ש הר”ן במסכת עבודה זרה (דף ב’ מדפי הרי”ף), שרק אם הגויים נהגו באיזה מנהג שאין בו טעם מובן, יש בכך איסור של “ובחוקותיהן לא תלכו”, דשמא מתכונים בכך לשם עבודה זרה, אבל כשיש להם טעם והגיון, אין איסור. וכן פסק המהרי”ק הובד” ברמ”א (יו”ד סי’ קעח), מ”מ אף הוא העלה שיש להעיר אוזנן בצורה יפה שיימנעו מכך לא ישנו  מן המנהג, והנפטר מצטער מכך. ובפרט לפי הגר”א שיש גם איסור מן הדין בכך ומשום ובחוקתיהם לא תלכו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

מטבח
הרה"ג מאיר פנחסי

הכשרת שיש לפסח

מקורות ונימוקים: מכיון שקיימ”ל דכל כלי הלך בו אחר רוב תשמישו וכמ”ש השו”ע (סי’ תנא סעיף ו’) , א”כ רוב

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש