חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

מהו הסכום שצריכים לתת ל”זכר למחצית השקל” כיום (תשפ”ד)?

תשובה:

הסכום המדויק הוא: 25.2 ₪ וטוב לתת 26 ₪. לגבי פרטי קיום המצווה ראה בהרחבה לקמן.

סך הנתינה:

צריך לתת סכום השווה לערך שלשה “דרהם” (“דרהם” היא מידת משקל שהשתמשו בה בארצות ערב והיתה ידועה מזמן הרמב”ם) כסף שהם תשעה גרם כסף מזוקק, וכמ”ש בשו”ת בית דוד (חיו”ד סימן קיח), ובספר כף החיים – סופר (סי’ תרצד ס”ק כ), ובספר חזון עובדיה – פורים (עמ’ קב). ובשנה זו, משקל הכסף בכמות הנ”ל עולה סך 24.8 ₪ לאדם, ולמחמירים לחשבן עם תוספת מע”מ 29 ש״ח (וכן הורה הראש”ל הרה”ג ר’ יצחק יוסף שליט”א כי טוב הדבר לתת עם תוספת מע”מ).

החייבים במצווה:

נכון לתת סכום זה בעד כל נפש מאנשי הבית בין זכרים ובין נקבות, ומעיקר הדין החובה מגיל י”ג שנה ומעלה (ובת מגיל י”ב שנה), וכמ”ש בספר חזון עובדיה (עמ’ קד).

מ”מ ראוי ליתן אפילו בעד ילדים קטנים ואפילו עוברים, ויש בנתינה זו כדי לכפר ולהגן. וכמ”ש המג”א (סי’ תרצד סק”ג). ובספר תורה תמימה כתב, דכיון שמקדימים שקלים לשקלו של המן, וכולם היו באותה הגזירה גם נשים וילדים, לפיכך נהגו לשקול עבור כולם. ובספר כף החיים (סי’ תרצד ס”ק כה) כתב, שמכיון דכתיב: “לכפר על נפשותיכם”, על כן נותנים גם בעד נשים וקטנים כדי לכפר על הנפש.

מי שקשה לו:

מי שאין ביכולתו הכלכלית לתת סכום זה עבור כל אחד ואחד מבני הבית הסמוכים על שולחנו, יתן שלשה חצאי שקל עבורו ועבור כל אחד מבני ביתו. וכמ”ש ברמ”א (שם), ובס’ כף החיים (ס”ק כז), ובספר חזון עובדיה – פורים (עמ’ קה).

למי נותנים כסף זה:

אחר שהפרישו, יש לחלק מעות אלו למוסדות תורה, או למוסדות המזכים את הרבים, או להחזקת תלמידי חכמים בכוללים, והראוי ביותר, להחזקת תלמידי חכמים הלומדים הלכה למעשה, להבין ולהורות, וכל המשתדל להיות עושה ומעשה להקים קרן התורה ולומדיה יזכה לראות בהרמת קרן ישראל. כן כתב מרן הרב עובדיה יוסף זצוק”ל בספרו חזון עובדיה -פורים (עמ’ קה) וציין ע”ז דברי הגמרא (ברכות ח.) שמיום שחרב בית המקדש אין להקב”ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה. וראה עוד בדברי הגר”ח פלאג’י בספרו רוח חיים (סי’ תרצד), ובשו”ת יחוה דעת ח”א (סימן פו).

ניתן לתת “זכר למחצית השקל” מהודר ביותר להחזקת אברכים במוסדות ברכת אברהם, ועושים באופן זה: תורמים דרך האתר כאן בקישור זה (26 ש”ח לכל נפש במשפחה) ואח”כ מתקשרים למזכיר הראשי של המוסדות הרב מרדכי דני (972584436669), והוא מזכה עבור כל נפש 3 מטבעות מכסף טהור שעשויות בדיוק במשקל של מחצית השקל (מטבעות עבודת יד ע”י צורף ירא שמים), ואת המטבעות האלו הרב מרדכי נותן בשליחותכם “זכר למחצית השקל” למוסדות ברכת אברהם. (שימו לב: המטבעות לא יגיעו אליכם הביתה, אלא הרב מרדכי מזכה לכם את המטבעות, ואחר-כך נותן אותם למוסדות, וזו דרך מהודרת מאוד לקיים את המצוה).

זמן הנתינה:

מעיקר הדין החל מראש חודש אדר יש להפריש המעות הללו, אולם יש שנהגו לחלק המעות דוקא קודם מקרא מגילה, ואין קפידא בדבר. ראה בספר חזון עובדיה – פורים (עמ’ קא).

זכר למחצית השקל:

ראוי שלא לומר אלו מעות של “מחצית השקל”, לפי שהוי כמקדיש לבדק הבית (לבית המקדש), אלא מעות אלו הם: “זכר למחצית השקל”. וכן העיר בצדק בשו”ת דברי יוסף (סי’ צב), ובספר חזו”ע (שם).  

    

 2

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש