חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
נוף

כיצד קיבלו הלווים גם מעשרות וגם ערים בארץ ישראל

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

אם מזון הלווים היה המעשר, כיצד הם קיבלו גם ערים בארץ ישראל?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

הלווים קיבלו את המעשרות, חלף עבודתם בבית המקדש בשליחות ובמקום כל עם ישראל, שהרי כל עם ישראל נזקק לבית המקדש ולמרות זאת רק הלווים עבדו בו. כפי שאמרה התורה במדבר י”ח ל”א, כי שכר הוא לכם חלף עבודתכם באהל מועד.

אכן כתוצאה מכך שללווים יש את המעשרות כמזון, אמרה התורה במדבר י”ח כ”ד כי את מעשר בני ישראל תרומה נתתי ללווים לנחלה, על כן אמרתי להם בתוך בני ישראל לא ינחלו נחלה.

ארבעים ושמונה הערים שניתנו ללווים, לא ניתנו להם לנחלה כערים שלהם, כשם שכל בני ישראל קיבלנו ערים לנחלה, אלא ערים אלו ניתנו ללווים להתגורר בהם בלבד.

כפי שאמרה התורה “צו את בני ישראל ונתנו ללויים מנחלת אחוזתם ערים לשבת”, דהיינו לתת להם ערים לשבת בהם, אך אינם שלהם לנחלה. זוהי הסיבה שכל ערי הלווים קולטות את הרוצחים בשגגה שיתגוררו בהם עד שימות גואל הדם.

משום כך גם אמרה הגמרא בסוטה מ”ח: שלאחר חורבן בית המקדש בטלו ערי המגרש.

בברכה

מקורות ונימוקים:

במדבר פרק י”ח פסוק כ”ד נאמר, כִּ֞י אֶת־מַעְשַׂ֣ר בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֗ל אֲשֶׁ֨ר יָרִ֤ימוּ לַֽה’ תְּרוּמָ֔ה נָתַ֥תִּי לַלְוִיִּ֖ם לְנַחֲלָ֑ה עַל־כֵּן֙ אָמַ֣רְתִּי לָהֶ֔ם בְּתוֹךְ֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל לֹ֥א יִנְחֲל֖וּ נַחֲלָֽה.

ובפרק י”ח פסוק ל”א נאמר, וַאֲכַלְתֶּ֤ם אֹתוֹ֙ בְּכָל־מָק֔וֹם אַתֶּ֖ם וּבֵֽיתְכֶ֑ם כִּֽי־שָׂכָ֥ר הוּא֙ לָכֶ֔ם חֵ֥לֶף עֲבֹֽדַתְכֶ֖ם בְּאֹ֥הֶל מוֹעֵֽד.

עוד נאמר בספר במדבר פרק ג’ פסוק ח’, וְשָׁמְר֗וּ אֶֽת־כָּל־כְּלֵי֙ אֹ֣הֶל מוֹעֵ֔ד וְאֶת־מִשְׁמֶ֖רֶת בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל לַעֲבֹ֖ד אֶת־עֲבֹדַ֥ת הַמִּשְׁכָּֽן.

וכתב רש”י לפרש מהו משמרת בני ישראל, לומר שכולן היו זקוקין לצרכי המקדש, אלא שהלוים באים תחתיהם בשליחותם, לפיכך לוקחים מהם המעשרות בשכרן, שנאמר כי שכר הוא לכם חלף עבודתכם.

מבואר כי המעשר ניתן ללווים בתמורה לכך שהם עובדים בבית המקדש במקום עם ישראל, בשליחותכם ובמקומם הואיל וכל עם ישראל זקוקים למקדש.

יתירה מזאת מבואר בילקוט שמעוני לפרשת קרח תשנ”ט, כי את המעשר אוכלים בכל מקום בשונה מתרומה שאינה נאכלת אלא במקום טהור. וטעם הדבר הוא, כי שכר הוא לכם חלף עבודתכם לפיכך נאכל בכל מקום שהלווים נמצאים.

 

כידוע, שבט לוי לא קיבל חלק ונחלה בארץ ישראל, כמו שנאמר: “בתוך בני ישראל לא ינחלו נחלה”, אך עם ישראל נצטווה לתת ללויים ערים לשבת בהן, כמו שנאמר: “צו את בני ישראל ונתנו ללויים מנחלת אחוזתם ערים לשבת”. סך הכל ניתנו ללויים ארבעים ושמונה ערים, שנאמר: “ואת הערים אשר תתנו ללויים את שש ערי המקלט… ועליהם תתנו ארבעים ושתים עיר. כל הערים אשר תתנו ללויים ארבעים ושמונה עיר”.

אכן ערי הלווים לא היו נחלה כפי ששאר השבטים קיבלו נחלה, אלא היו סך הכל ערים לשבת בהם. ובמשנה נחלקו אם יכולים הלווים לומר ווידוי מעשרות על סמך ערי המגרש הללו, אם נחשב הדבר כאדמה שלהם, אבל וודאי אינם נחשבים לנחלה של ממש.

כראיה לכך ניתן לציין את העובדה שכל ערי הלווים היו קולטות את הרוצחים בשגגה, ולא רק שש ערי המקלט, כפי שכתב הרמב”ם בהלכות רוצח ושמירת הנפש פרק ח’, כל ערי הלוים קולטות וכל אחת מהן עיר מקלט היא, שנ’ במדבר ל”ה ו’, ועליהם תתנו ארבעים ושתים עיר כל הערים אשר תתנו ללוים ארבעים ושמונה עיר, הקישן הכתוב כולן זו לזו לקלוט. אלא שיש הבדלים בין שש ערי המקלט לבין ארבעים ושתים הערים האחרים, עיי”ש.

משום כך גם מצאנו בגמרא בסוטה דף מח עמוד ב’, שמשחרב בהמ”ק ראשון בטלו ערי מגרש.

אמנם המעשרות לא הוגבלו לזמן בית המקדש, לפיכך גם בזמן הזה חובתנו ליתן מעשרות ללווים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש