חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם פנחס האריך ימים מתקופת משה רבינו עד לתקופת עלי הכהן

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

יש לי שאלה שעדיין לא קיבלתי עליה תשובה מספקת, ואני תוהה אם אולי תדעו. הרמב”ם מפרט את מסירת התורה שבעל פה, ואומר שפנחס היה החוליה המקשרת בין יהושע לעלי הכהן. עם זאת, קיים פער של למעלה מ-300 שנה בין יהושע לעלי, כפי שמופיע בספר שופטים, האם פנחס חי כל הזמן הזה?

תודה על עזרתך

תשובה

שלום וברכה

שאלתך חשובה ונכונה,

אכן הרמב”ם בהקדמתו לספר משנה תורה כותב שמשה מסר את התורה שבעל פה ליהושע והוא מסרה לפנחס והזקנים, והם מסרוה לעלי הכהן. ומוכח מדברי הרמב”ם שפנחס חי מתקופת משה רבינו ויהושע בן נון בתקופת המדבר, עד לעלי הכהן ששירת ככהן במשכן שילה.

והדבר באמת לפלא כיצד האריך ימים יותר משלש מאות שנה, וכבר עמד הרד”ק על דבר פלא זה, וכתב לבאר את אריכות לשון הפסוק בשופטים פרק כ’ פסוק כ”ח שהאריך לייחס את פנחס בן אלעזר בן אהרון הכהן. שהוא על מנת שלא נטעה לומר שהוא פנחס אחר, מפני שלא יאמינו בני אדם כי אותו פינחס הוא שהאריך חיים יותר משלש מאות שנה, לפיכך יחסו הכתוב עד אהרן.

וביאר הרד”ק שאכן פנחס חי זמן רב, הואיל והקב”ה הבטיחו לאריכות ימים בשכר זה שקינא את קינאת ה’ בשיטים והרג את זמרי שנשא את כזבי בת צור. על זה הבטיחו הקב”ה “הנני נותן לו את בריתי שלום” ועוד נאמר במלאכי פרק ב’ פסוק ה’ “בריתי היתה אתו החיים והשלום”, לפיכך זכה לאריכות ימים ושנים.

וכן כתב הרלב”ג, בביאורו למלכים א, יז, שמפני שנזכר בתורה שהשם יתברך נתן לפנחס את בריתו שלום, ואמר הנביא בריתי היתה אתו החיים והשלום, משום כך נתן השם לפינחס אורך ימים נפלא.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

כתב הרמב”ם “אף על פי שלא נכתבה תורה שבעל פה, ליִמדה משה רבנו כולה בבית דינו לשבעים זקנים. ואלעזר ופנחס ויהושע – שלושתן קבלוה ממשה. וליהושע שהוא תלמידו של משה רבנו, מסר תורה שבעל פה וצוהו עליה. וכן יהושע כל ימי חייו לימד על פה, וזקנים רבים קבלו מיהושע. וקבל עֵלי מן הזקנים ומפנחס, ושמואל קבל מעֵלי ובית דינו, ודוד קיבל משמואל ובית דינו”

מוכח מדברי הרמב”ם כי חי פנחס מתקופת המדבר לתקופת עלי הכהן במשכן שילה, והוא למעלה משלש מאות שנה, והוא פלא כיצד האריך ימים כל כך.

יתירה מזאת, אם נחקור אחר הזכרת שמו של פנחס בתנ”ך נבחין כי פנחס מופיע בפעם הראשונה בספר במדבר, כאשר הוא מקנא את קנאת ה’ צבאות, והורג את איש ישראל הלוקח מדיינית לעין משה אהרון וכל ישראל.

שוב פעם מוזכר פנחס בספר יהושע פרק כ”ב, ושוב בספר שופטים פרק כ’ בפרשת פילגש בגבעה, ולבסוף מוזכר יהושע בספר דברי הימים א’ פרק ט’ ברשימת האנשים העובדים בבית המקדש, כאשר אומר הכתב “ופנחס בן אלעזר נגיד היה עליהם לפנים, ה’ עמו”, “כולם הברורים לשוערים בספים מאתים ושנים עשר, המה בחצריהם התיחסם, המה יסד דוד ושמואל הרואה באמונתם”.

אם נחקור מעט, נבחין שיש בין הופעתו הראשונה של פנחס במדבר לבין תקופת בית המקדש בארץ ישראל כחמש מאות שנה, והוא וודאי אריכות ימים ושנים מופלאה.

אכן על הפסוק בשופטים פרק כ’ פסוק כ”ח, וּ֠פִינְחָס בֶּן־אֶלְעָזָ֨ר בֶּֽן־אַהֲרֹ֜ן עֹמֵ֣ד׀ לְפָנָ֗יו בַּיָּמִ֣ים הָהֵם֘ לֵאמֹר֒ הַאוֹסִ֨ף ע֜וֹד לָצֵ֧את לַמִּלְחָמָ֛ה עִם־בְּנֵֽי־בִנְיָמִ֥ן אָחִ֖י אִם־אֶחְדָּ֑ל וַיֹּ֤אמֶר יְקֹוָק֙ עֲל֔וּ כִּ֥י מָחָ֖ר אֶתְּנֶ֥נּוּ בְיָדֶֽךָ:

אומר הרד”ק שהאריך הכתוב וייחס את פנחס לאלעזר ולאהרון הכהן, מפני שלא יאמינו בני אדם כי אותו פנחס היה לפי שיש לו משנותיו עד הזמן ההוא יותר מג’ מאות שנה לפיכך יחסו עד אהרן וחיה זמן רב כי האל ית’ הבטיחו בזה על אשר קנא בשטים ואמר הנני נותן לו את בריתי שלום ואמר בריתי היתה אתו החיים והשלום ועל פנחס אמר. ומקצת רז”ל אמרו כי פנחס זה אליהו וכן הוא בזוהר הקדוש, ומקצתם אמרו כי אליהו מבני בנימין היה ויש להם סמך בזה בדברי הימים.

וכן כתב הרלב”ג, בביאורו למלכים א, יז, וראוי שתדע שכבר הסכימו קצת רז”ל כי פינחס זה אליהו, מפני מה שמצאו ביניהם מן ההתיחסות. והנה נזכר בתורה שהשם יתברך נתן לו את בריתו שלום, ואמר הנביא בריתי היתה אתו החיים והשלום. ולזה ידמה שכבר נתן השם לפינחס אורך ימים נפלא.

וממשיך הרלב”ג ואומר, כמו כן מצאנו באליהו שאמר לה’ יתברך קח את נפשי כי לא טוב אנכי מאבותי, כלומר שאין מגיע לו לחיות תמיד בזה העולם, אלא מבקש למות כדרך כל הארץ, כי לא טוב הוא יותר מאבותיו.

ומצאנו גם כן שלא מת בעת אשר לוקח מעל ראש אלישע, וזה כי אחר זה בא מכתב אליהו אל יהורם בן יהושפט, כמו שנזכר בספר דברי הימים.

ולזה תמצא שאמר מלאכי הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא, עם ה”א הידיעה,.ולפי שמצאנו זה האורך הנפלא מן החיים לאליהו, והנה מצאנוהו ג”כ לפינחס, כמו שזכרנו, ומצאנו בשניהם נשיאת רוח ה’ אותם, כאילו הם מלאכי ה’, ומצאנו ברית החיים לפינחס כמו שזכרנו – הנה מן הראוי שנאמר כי פינחס זה אליהו כי יותר ראוי שיונח זרות אחד משיונחו שני זרויות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש