חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום כבוד הרב,

רציתי לשאול איך הולך עניין הזיווג בין גר ליהודי?

האם יש הכרזה בשמיים 40 יום לפני על זיווג כזה הרי אומרים שבורא עולם יודע הכל מראש ויודע אם התגייר או לא.

האם זה יתכן שיש הכרזה בשמיים בין גוי שבמהלך החיים יתגייר, למישהו יהודי מלידה?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

שאלתך מעניינת מאוד,

בגמרא אכן מבואר שארבעים יום קודם העיבור, כלומר כבר בעת הפקידה נקבע בשמים בת פלוני לפלוני, ומכוח זה יש להסתפק האם יתכן שגם זיווג כזה בין גר לישראל מוכרז קודם יצירת הוולד.

אך כפי שציינת בשאלתך, גלוי וידוע לפני הקב”ה מה יהיה בהמשך החיים עם בני האדם מי יתגייר ומי לא, וכפי שמבואר בגמרא בשבת דף קמ”ו. שכל נשמות ישראל היו במעמד הר סיני, ואף מזלם של הגרים היה במעמד הר סיני, כפי שנאמר בפסוק “את אשר ישנו פה עמנו עמד היום לפני ה’ אלהינו, ואת אשר איננו פה”.

לפיכך אין ספק שיתכן ובכלל ההכרזה בת פלוני לפלוני נמצא גם זיווגו של גר או גיורת עם בן או בת ישראל.

אולם חשוב לדעת, שלא כל הזיווגים הינם אלו שהוכרז עליהם ארבעים יום קודם יצירת הוולד, שהרי כבר כתב הרמב”ם וכן הוא מפורש בזוהר, שכאשר האדם שינה את מעשיו לטוב או למוטב, זיווגו הראשון המיועד בטל, ומקבל בן זוג אחר לפי מעשיו. כך שיתכן בהחלט שגם גרים הרי הם בכלל אלו אשר זיווגם הוא לפי מעשיהם ודרגתם הרוחנית שרכשו לעצמם ביגיעה ועמל ובהצטרפותם לעם ישראל.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

כיצד נקבע זיווגו של אדם

בגמרא במסכת סוטה דף ב’. איתא, אין מזווגין לו לאדם אשה אלא לפי מעשיו שנאמר כי לא ינוח שבט הרשע על גורל הצדיקים. ושאלה הגמרא והרי אמר רב יהודה אמר רב ארבעים יום קודם יצירת הולד בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני בית פלוני לפלוני שדה פלוני לפלוני? ותרצה הגמרא לא קשיא, הא בזיווג ראשון הא בזיווג שני.

מבואר מדברי הגמרא כי זיווג ראשון נקבע ארבעים יום קודם יצירת הוולד, אולם זיווג שני הינו לפי מעשיו של האדם, ועל כך נאמר קשה לזווגן כקריעת ים סוף.

 

האם זיווג ראשון אינו נתון לבחירה ואינו לפי מעשיו של אדם

ויש להתבונן וכי זיווג ראשון גזירה משמים היא ואינו לפי מעשיו של אדם? והרי לא יעלה על הדעת לומר שאין בחירה לאדם עם מי להתחתן?

כמו כן יש להקשות, שהרי בגמרא במועד קטן דף י”ח: מבואר, שמותר לארס אשה בחול המועד כדי שלא יקדמנו אחר ויקח את זיווגו בכוח התפילה, משמע שאין הזיווג גזירת שמים, אלא נתון לשינויים?

אכן הביאור הוא, שאמנם הקב”ה מייעד לכל איש אשה ולכל אשה איש לפי מזלם, וייעוד זה הינו עוד ארבעים יום קודם יצירת הוולד, כלומר בשעת הפקידה ממש, כבר מכריז הקב”ה מהו יהיה מזלה של טיפה זו אם יהיה חכם או טיפש עשיר או עני.

אך ביד האדם להפסיד את זיווגו, כפי שאומרת הגמרא במסכת מועד קטן דף י”ח: שיכול האדם לקחת את זיווגו של חבירו אם יתפלל על כך, וכלשון הגמרא “יקדמנו ברחמים”.

 

כך מבואר מפורש בדברי הזוהר הקדוש לפרשת לך לך בדף צ”א, שם כותב הזוהר שקודם ירידת הנשמה לעולם היא מורכבת משני חצאים, חצי נקבי וחצי זכרי. וכאשר יורדת הנשמה לעולם מתפצלת היא חציה יורדת בזכר וחציה בנקבה. וכאשר נישאים שני הצדדים הנשמה חוזרת לשלמותה בשנית, כך שבעת הקידושין והנישואין מתחברים שורשי הנשמות בחזרה.

ושואל הזוהר והרי קיימ”ל שאין מזווגים לו לאדם אלא לפי מעשיו, ומבאר הזוהר שאכן כאשר חצי אחד של הנשמה בוחר להתעלות ולהתחזק רוחנית, והחצי השני איננו בדרגה זו, ממתין הקב”ה לשיפור מעשיו של החצי השני. ואם לאחר הזמן שקצב הקב”ה, עדיין לא שיפר החצי השני את מעשיו. לוקח הקדוש ברוך הוא זוג אחר אשר אצלם העניין הפוך, שהחצי הראשון ירד ברוחניות והחצי השני עלה ואינו תואם לחציו הראשון, ומתאים את שורשי הנשמות של שני הזיווגים שיתאימו להתאחד זה עם זה אף שלא נועדו זה לזה מתחילה, והופך אותם לשורש נשמה תואם, וזהו הביאור לפי מעשיו.

 

כיצד נקבע זיווגו של גר עם יהודייה או גיורת עם יהודי

לאור האמור נוכל להבין, כי גר שמתגייר ונושא בת ישראל או גיורת שמתגיירת ונישאת לבן ישראל, אף אם לא נקבע זיווגם קודם יצירת הוולד, הרי שהם בכלל הזיווג שנקבע לפי מעשיו של אדם.

אכן ניתן אף לומר שגם הגרים שעתידים להתגייר בחייהם, נקבע זיווגם בכלל הזיווג הראשון שנקבע קודם יצירת הוולד. שהרי בגמרא בשבת דף קמ”ו. מבואר כי אף מזלם של הגרים שעתידים להתגייר עד סוף העולם, היה במעמד הר סיני, זה לשון הגמרא שם: אמר ליה רב אחא בריה דרבא לרב אשי גרים מאי אמר ליה אף על גב דאינהו לא הוו מזלייהו הוו דכתיב את אשר ישנו פה עמנו עמד היום לפני ה’ אלהינו ואת אשר איננו פה וגו’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

סימן שאלה
במעגל החיים

קבורת שלייה

מקורות ונימוקים: בשו”ת אגרות משה (יורה דעה חלק א סימן רלא) הביא בשם הנו”ב תנינא (סי’ רט) שכתב בפשיטות שליכא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש