חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרה"ג מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

איך מקיימים תפילות חגים ומועדים על הירח?

תשובה:

שלום וברכה,

שאלה מרתקת!

והנה מדברי הפוסקים נראה שחיוב גמור יש בקיום מצוות על הירח, וזמן החישוב מהרגע שנחת שם, ולפיכך ימנה עשרים וארבע שעות כפול שש ימים ויעשה שבת, וכן לענין כל דבר הקשור ותלוי בזמן, יש לחשב עשרין וארבע שעות מהרגע שנחת שם ולהחשיבו לתחילת היום ולפי”ז יחשב הלאה את שאר זמני היום וחוזר חלילה.

בברכת אין חדש תחת השמש,

ושנזכה לקיים את הנצרך בעולמנו זה,

שבת שלום

הרב מאיר פנחסי

 

מקורות ונימוקים:

ראשית אקדים, שקיום מצוות אינו חובת מקום אלא חובת הגוף – היינו האדם בכל מקום שהוא חי בשמים ממעל על הלבנה או במים מתחת לארץ דכל זמן שהוא חי חייב לקיים מצוות התורה, וכ”כ בשו”ת הר צבי (או”ח סימן קל”ח) ולכן חייב האדם שנמצא על הירח בחיוב ק”ש אעפ”י שלכאורה זה תלוי ביום ובלילה ובזריחה ובשקיעה מ”מ כל כ”ד שעות כשודאי יום כתחילתו יתפלל שחרית ולפי החשבון הזה לקראת סוף היום יתפלל מנחה וכשהחשיך קצת יתפלל ערבית.

וכ”כ היעב”ץ בספרו מור וקציעה (סימן שד”מ) לגבי קיום מצות שבת מוצאים אנו בס’ מור וקציעה הנ”ל שכתב שזמן שמירת השבת לפי המקום שהוא שם וסיים וצריך עיון איך ינהגו היושבים או נוסעים במדינות הסמוכות לקוטב שלפי רוב הקורבה מתארך היום יש שיהיה חודש או שני חדשים יום אחד וכן יותר עד שימצא מקום יתארך היום חצי שנה וכן הלילה חצי שנה ותחת הקוטב אין לא יום ולא לילה אלא כל השנה הוא בין השמשות שם לפי שאין באותו מקום עליית ושקיעת השמש א”כ כיצד יעשו שם שבת? ומסכם, שיש למנות שם שבעה ימים שווים של כ”ד שעות שוות שלנו ולחשב מיום שהגיע לשם מונה הימים בשעות ומקדש שביעי. א”כ י”ל ה”ה לגבי אדם שנמצא על הירח שכך ינהג מיום שבא למנות עשרים וארבע שעת וביום השביעי שבת.

וכך פסקו בס’ מעשי ה’ לרבי אלעזר אשכנזי (חלק מעשי בראשית פרק ג’) שאין ספק שגם מי שהקוטב על ראשו יתחייב לשמור שבת ובס’ הברית חלק א’ (מאמר ד’ פרק י”א) כתב וז”ל אם יזדמן יהודי על הספינה ההולכת קרוב מאד לצד הצפוני או הדרומי אשר שם לפעמים היום כהרבה ימים של כ”ד שעות אז אחר אז אחר שימנה ששה פעמים כ”ד שעות על כלי המורה שעות יעשה את השבת וכן בענין התפילות והצומות יעשה דבר יום ביומו של כ”ד שעות. ועי’ שו”ת זכר שמחה (סימן ל’).

וע”ע בשו”ת משנה הלכות ח”ו (סי” רנט) שגם בקידוש לבנה חייבים מי שעליה, ואין נפק”מ בזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

גזל שינה

נימוקים ומקורות בשו”ת שבט הלוי (ח”ז סימן רכד) כתב לענין המושג “גזל שינה”, שגזל שייך רק בגוזל חפץ, שהגזלן ישתמש

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש