חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרה"ג אליהו בחבוט לומד תורה

ארץ השואל: ברזיל

שאלה:

האם מותר לכבס במכונת כביסה ערב פסח אחר חצות היום?

 

תשובה:

לכתחילה יש לכבס קודם חצות היום, ומ”מ אם מחמת דוחק הזמן לא הספיקו לכבס ורוצים לכבס עתה יש להקל לכבס במכונת כביסה, אבל לא בידיים.

 

 

א). כתב השו”ע (סי’ תסח סעיף א’) העושה מלאכה בערב פסח מחצות היום ולמעלה משמתין אותו, ואפילו לעשות בחינם אסור. ומקורו בגמ’ פסחים (נ.). וכתב עוד השו”ע (שם סעיף ה’) דשלשה אומנויות בלבד מותר אפילו להתחיל ביום י”ד, ובלבד שיסיים קודם חצות היום, ואלו הם, החייטים הספרים והכובסים, ואם לא הספיק לסיימם והגיע חצות, מפסיק באמצע המלאכה וכמבואר במ”ב (ס”ק לב).

ב). ויש לעיין האם איסור כביסה חל גם האידנא שהכביסה נעשית בצורה קלה ופשוטה על ידי לחיצת כפתור המכונה ושלא כזמנים עברו שהיו מכבסים בידיהם והיה הדבר בגדר טורח ומלאכה. והנה לענין איסור מלאכה בערב פסח, כתב הב”י (סימן תסח) וברמ”א (שם סעי’ א’), דדוקא מלאכה גמורה אסורה, כגון, לתפור בגדים ממש אסור, אבל לתקן בגדים ישנים שקצת נקרעו, מותר, ואינו בכלל האיסור המבואר גבי חייטים, לפי שאינו מלאכה גמורה. ולפי”ז י”ל דה”ה בנד”ד שכיבוס במכונת כביסה בימינו אינה מלאכה גמורה ועל כן יש להקל.

ואע”ג שבחול המועד יש לאסור גם כיבוס במכונת כביסה, התם היינו טעמא כמבואר בשו”ע (סי’ תקלא ס”ב), כדי שלא יכנס לרגל כשהוא מנוול ולפיכך אסרו אפילו כיבוס לצורך המועד, ואין טעמו משום איסור מלאכה.

ג). ועי’ כיוצ”ב בשו”ת אור לציון ח”ג (פי”ג או’ א’ בביאורים) שכתב לצדד להתיר לגלח הזקן אחר חצות היום, מטעם הנ”ל שאינה מלאכה גמורה. וכן העליתי בתשובה בשו”ת תורת מאיר ח”א (סימן צ) גבי גילוח הזקן. וכן מצינו בכיוצ”ב גבי נטילת ציפורניים בערב פסח, דהאליה רבה (סק”ד) התיר דלא הוי מלאכה. והפרי מגדים (א”א סק”ז) כתב, דאף לאוסרים בחוה”מ, בערב פסח קיל טפי. והיינו לפי שאינה מלאכה גמורה.

ד). ועי’ בספר חזו”ע – חנוכה (עמ’ רמט) שהיקל מהטעם הנ”ל לנשים לכבס במכונת כביסה בראש חודש, למרות שכתב השו”ע (סימן תיז), שנהגו שאין הנשים עושות מלאכה בראש חודש. וכ”כ בספר שלמי מועד (עמ’ יא). וכיוצ”ב מצינו לכמה מגדולי אחרוני הזמן שהתירו לכבס ביום ו’ במכונת

 

כביסה ואע”ג שמתקנת עזרא שיהיו מכבסין ביום חמישי משום כבוד שבת וכנז’ בשו”ע (סימן רמב). וכ”כ השש”כ (פמ”ד הע’ יג), ובאור לציון ח”ב (פט”ז או’ א’), וע”ע באול”צ חלק ד’ (פמ”א בביאורים או’ א’), ובשו”ת יחווה דעת ח”ג (סימן יח). ואין בזה משום בטל הטעם לא בטלה התקנה, דעל כהאי גוונא מעיקרא לא תיקנו וכמ”ש התוס’ בכמה דוכתי. ואע”ג שידעתי שיש חולקים בזה, מ”מ בצירוף מה שנתבאר נראה שאם שכח לכבס או שמחמת דוחק הזמן לא הספיקו לכבס, יש להקל לכבס במכונת כביסה.

שאלה: האם מותר לכבס במכונת כביסה ערב פסח אחר חצות היום?

 

תשובה: לכתחילה יש לכבס קודם חצות היום, ומ”מ אם מחמת דוחק הזמן לא הספיקו לכבס ורוצים לכבס עתה יש להקל לכבס במכונת כביסה, אבל לא בידיים.

 

 

א). כתב השו”ע (סי’ תסח סעיף א’) העושה מלאכה בערב פסח מחצות היום ולמעלה משמתין אותו, ואפילו לעשות בחינם אסור. ומקורו בגמ’ פסחים (נ.). וכתב עוד השו”ע (שם סעיף ה’) דשלשה אומנויות בלבד מותר אפילו להתחיל ביום י”ד, ובלבד שיסיים קודם חצות היום, ואלו הם, החייטים הספרים והכובסים, ואם לא הספיק לסיימם והגיע חצות, מפסיק באמצע המלאכה וכמבואר במ”ב (ס”ק לב).

ב). ויש לעיין האם איסור כביסה חל גם האידנא שהכביסה נעשית בצורה קלה ופשוטה על ידי לחיצת כפתור המכונה ושלא כזמנים עברו שהיו מכבסים בידיהם והיה הדבר בגדר טורח ומלאכה. והנה לענין איסור מלאכה בערב פסח, כתב הב”י (סימן תסח) וברמ”א (שם סעי’ א’), דדוקא מלאכה גמורה אסורה, כגון, לתפור בגדים ממש אסור, אבל לתקן בגדים ישנים שקצת נקרעו, מותר, ואינו בכלל האיסור המבואר גבי חייטים, לפי שאינו מלאכה גמורה. ולפי”ז י”ל דה”ה בנד”ד שכיבוס במכונת כביסה בימינו אינה מלאכה גמורה ועל כן יש להקל.

ואע”ג שבחול המועד יש לאסור גם כיבוס במכונת כביסה, התם היינו טעמא כמבואר בשו”ע (סי’ תקלא ס”ב), כדי שלא יכנס לרגל כשהוא מנוול ולפיכך אסרו אפילו כיבוס לצורך המועד, ואין טעמו משום איסור מלאכה.

ג). ועי’ כיוצ”ב בשו”ת אור לציון ח”ג (פי”ג או’ א’ בביאורים) שכתב לצדד להתיר לגלח הזקן אחר חצות היום, מטעם הנ”ל שאינה מלאכה גמורה. וכן העליתי בתשובה בשו”ת תורת מאיר ח”א (סימן צ) גבי גילוח הזקן. וכן מצינו בכיוצ”ב גבי נטילת ציפורניים בערב פסח, דהאליה רבה (סק”ד) התיר דלא הוי מלאכה. והפרי מגדים (א”א סק”ז) כתב, דאף לאוסרים בחוה”מ, בערב פסח קיל טפי. והיינו לפי שאינה מלאכה גמורה.

ד). ועי’ בספר חזו”ע – חנוכה (עמ’ רמט) שהיקל מהטעם הנ”ל לנשים לכבס במכונת כביסה בראש חודש, למרות שכתב השו”ע (סימן תיז), שנהגו שאין הנשים עושות מלאכה בראש חודש. וכ”כ בספר שלמי מועד (עמ’ יא). וכיוצ”ב מצינו לכמה מגדולי אחרוני הזמן שהתירו לכבס ביום ו’ במכונת

 

כביסה ואע”ג שמתקנת עזרא שיהיו מכבסין ביום חמישי משום כבוד שבת וכנז’ בשו”ע (סימן רמב). וכ”כ השש”כ (פמ”ד הע’ יג), ובאור לציון ח”ב (פט”ז או’ א’), וע”ע באול”צ חלק ד’ (פמ”א בביאורים או’ א’), ובשו”ת יחווה דעת ח”ג (סימן יח). ואין בזה משום בטל הטעם לא בטלה התקנה, דעל כהאי גוונא מעיקרא לא תיקנו וכמ”ש התוס’ בכמה דוכתי. ואע”ג שידעתי שיש חולקים בזה, מ”מ בצירוף מה שנתבאר נראה שאם שכח לכבס או שמחמת דוחק הזמן לא הספיקו לכבס, יש להקל לכבס במכונת כביסה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש