חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

שלום כבוד הרב,
אני כותבת לך כשהלב שלי שבור.
אני המנהלת האישית של אבא שלי, הוא אמן בינלאומי שעושה הופעות בכל רחבי העולם ומייצג בכבוד את מדינת ישראל. לאחרונה התחלתי להתחזק ב״ה וכתוצאה מכך, סירבתי לטוס עם אבא שלי להופעה, מפני שההופעה מתקיימת בערב שבת וגם הטיסה הלוך היא ביום למחר, בשבת בבוקר. אבא שלי ואני מאוד מחוברים ואבא שלי אמר לי שקשה לו מאוד עם זה שאני לא מגיעה איתו, הרגשתי עד כמה הוא נעלב ונפגע ממני. האם התנהגתי בסדר?

צר לי על אבא שלי שנעלב אבל יש לי ערכים ועקרונות שחשובים לי עד מאוד, ושמירת השבת היא הכתר שלי בעיניי.

איך הייתי צריכה להתנהג? ביקשתי מאבא שלי סליחה כמובן אך הוא עדיין מאוד פגוע. יש לציין שאני נוסעת איתו לכל ההופעות בעולם וגם יש לי הרגשה שהנוכחות שלי נותנת לו ביטחון, כי אני היחידה בבית שבאמת מאמינה בו ותומכת בו. לפני חודש וחצי טסתי איתו להופעה שהתקיימה בשבת ועכשיו כבר לא. קשה לי, לשמור על השבת או לכבד את אבא?

 

תשובה:

ראשית אציין ששאלתך נגעה לי מאוד ללב. קראתי בין השורות את תחושת הכאב הצורב שאת מרגישה, ואת רוח הסערה החולפת על פנייך בימים קשים אלו.

והנה מבחינת ההלכה בודאי שאת נוהגת כראוי, ולמרות שאנו מצווים בעשרת הדיברות על כיבוד הורים והיא מהמצווה החמורה שבחומרות, ובשולחן ערוך הוקדש לכך סימן שלם, כיצד יש לירא ולכבד מאב ואם, עם כל זאת כשבקשת של ההורים יחד או כל אחד לחוד נוגדת לדבר של תורה או אפילו של חכמים, אנו מצווים להישמע להוראות התורה קודם לכיבוד אב ואם, ואפילו אם ההורים יפגעו מכך, שהרי גם הם חייבים במצוות התורה ובשמירתה. ומן הנסיון אומר, שהרבה פעמים כשעומדים על העקרונות הבסיסיים, מגיעה לאחר מכן גם הערכה ראויה מצד ההורים, ולמרות שבתחילה הדבר קשה להם ואולי גם מביעים תחושת עלבון, אבל בסתר ליבם מערכים מאוד את ילדיהם העושים מצוות הבורא לשם שמים בגבורה עילאית.

שאי תפלה לבורא עולמים שיאיר להוריך את דרך התורה והמצוות, יחד עם כל אחינו בית ישראל.

בברכת עלי והצליחי

הרב מאיר פנחסי

ירושלים

מקורות ונימוקים:

בתורה כתוב (ויקרא קדושים פרק יט): “איש אמו ואביו תראו ואת שבתותי תשמורו אני ה’ “. ולכאו’ איזה קשר ישר בין כיבוד הורים לשמירת שבת, אלא דורשת הגמרא במסכת בב”מ (דף לב.) שאפילו אביו מצווה לו חלל שבת, אל תשמע לו שהרי אני ה’ כבודי למעלה מכבודם. וכן מבואר בשולחן ערוך (יו”ד סי’ רמ סעיף טו): אמר לו אביו לעבור על דברי תורה בין במצוות עשה ובין במצוות לא תעשה ואפילו מצוה של דבריהם, לא ישמע לו. שהרי איש אמו ואביו תראו אני – כולכם חייבים בכבודי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש