חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום כבוד הרב,

השאלה שלי היא בנושא כיבוד הורים…

זהו סיפור ארוך אך אשתדל לתמצת.. גדלתי רק עם אמי עד גיל צעיר ומשם כבר לא יכלה לגדל אותנו ויצאה לרחוב כנ”ל אנחנו… שנים ששרדנו עם חסך עצום..

אמא שלי כבר 15 שנה ברחובות, יצרה איתי קשר מידי פעם, ואני הבנתי שהיא חולת סיכיזופרניה.. היא מדמיינת דברים וזה הסיבה שככה שנים ברחוב.. ניסיתי לדבר איתה לעזור לה להביא אותה לטיפול היא מתנגדת בכל תוקף לקבל עזרה או להכיר בזה שהיא חולה..

אני כיום בן 27 ונאבק בעצמי בחיים ואין ביכולתי לעזור לה כלכלית בקושי חי בעצמי.. אני בקשר איתה כבר 3 שנים מכבס לה בגדים ודואג למה שיכול.. העיפו אותי כבר מ3 דירות בגלל שהיא צועקת על כל מי שבסביבה שלי היא לא אישה בריאה בכלל ..

כבר שנים מקריב את החיים שלי ונפגע מזה ולא מצליח לחיות ולהתקדם ולחשוב על עצמי . בעצם מגיל 13 רק היא בראש שלי ופשוט לא יודע איך לנהוג..אני אבוד מרגיש שלא מצליח להתחיל את החיים שלי ואני עוד רגע בן 30 תקוע עם חובות ועם הסיפור הזה..

הלוואי ותהיה לך איזשהי תשובה בשבילי על איך מכבדים הורה במצב כזה שזה על חשבון הנפש שלך…

תשובה:

שלום וברכה

שאלתך כואבת מאוד ונוגעת ללב.

חשוב שתדע כי מעיקר דין התורה, חובת כיבוד אב ואם היא משל האם, ולא משלך,

כלומר החובה עליך היא לכבד את האם, להאכיל אותה להשקות אותה וכדו’ מכספה של האם, אולם אין חובה עליך מצד מצוות כיבוד הורים לדאוג לפרנסת אמך החולה, כאשר אין לך מספיק אפילו לעצמך.

לכן ככל שאתה רואה שהדבר בא על חשבון הנפש שלך, ועל חשבון החיים שלך, חייך קודמים…

כלומר זכותך הטבעית היא לדאוג לחייך, לפרנס את עצמך, ולבסס את עצמך, לקראת הקמת משפחה, ולנסות לדאוג לאמך למקום טיפולי מתאים במידת האפשר.

למרות זאת, עשה זאת בחכמה בלי לפגוע ישירות באמך,

למשל תוכל לעבור דירה לדירת שותפים, בה לא תהיה לך האפשרות להכניס אותה אליך לבית, או שתעבור לאזור מגורים אחר לחלוטין.

אולם השתדל לכבד אותה בדיבור ובמעשה, בשיחות טלפון ובביקורים, כי אמא היא אמא, ומכיבוד הורים לשם שמים לא מפסידים בחיים.

בטוחני שהקב”ה ישלם לך שכר פעולתך על כל מה שהתאמצת והשתדלת בכיבוד אמך החולה,

אבל חייך קודמים דאג לעצמך להמשך חייך, להתבסס בעבודה ובפרנסה ובמציאת אשה להקמת בית בישראל.

בברכת הצלחה וברכה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

כיבוד אב משל אב

בגמרא בקידושין דף ל”ב. איתא, איבעיא להו כיבוד אב משל מי, רב יהודה אמר משל בן, רב נתן בר אושעיא אמר משל אב. אורו ליה רבנן לרב ירמיה ואמרי לה לבריה דרב ירמיה כמ”ד משל אב. מיתיבי נאמר כבד את אביך ואת אמך ונאמר כבד את ה’ מהונך מה להלן בחסרון כיס אף כאן בחסרון כיס ואי אמרת משל אב מאי נפקא ליה מיניה, לביטול מלאכה, ע”כ.

מבואר בדברי הגמרא כי כיבוד אב הוא לכבד בדיבור ובמעשה על ידי שיאכילו וישקהו וידאג לכבודו, אולם אם יש לאב ממון, אין לבן להוציא הוצאות משלו על כך.

וכן פסק השו”ע להלכה יו”ד סימן ר”מ סעיפים ד’ – ה’, איזהו כבוד, מאכילו ומשקהו, מלביש ומכסה, מכניס ומוציא.  זה שמאכילו ומשקהו, משל אב ואם, אם יש לו. ואם אין לאב, ויש לבן, כופין אותו וזן אביו כפי מה שהוא יכול. ואם אין לבן, אינו חייב לחזר על הפתחים להאכיל את אביו

לכן בנידון השאלה שלפנינו, כיון שאין לשואל כסף בכדי לכלכל את עצמו איננו מחוייב להיכנס לחובות נוספים על מנת לכלכל את אמו החולה, ומותר לו לדאוג לחיי עצמו.

 

כיבוד הורה חולה נפש

בגמרא בקידושין דף ל”א: מסופר על רב אסי שהייתה לו אמא זקנה, אמרה לו אמו אני רוצה תכשיטים, קנה לה ר’ אסי תכשיטים. אחר כך אמר לו אני רוצה להתחתן, אמר לה אחפש לך, אמרה לו אני רוצה להתחתן עם גבר שנראה טוב וצעיר כמותך, שבקה ואזל לארעא דישראל, כלומר עזבה והלך לארץ ישראל. פירש תוס’ ר”י הזקן דהיינו משום שהבין שנטרפה דעתה עליה, ולא יוכל לכבדה כדין, לכן עזבה.

מדברי הגמרא מבואר שלמרות שמצוות כיבוד הורים היא מצוות עשה מן התורה, אולם כאשר מבין הבן שדעת אמו נטרפה עליה ולא יוכל לכבדה כראוי ולעמוד בדרישותיה, רשאי לעוזבה ולהתרחק ממנה.

מכאן אנו למדים, כי מצוות כיבוד הורים נועדה לכבד את ההורים ולא לצער את הילדים, לכן כאשר ישנו צער לילדים וגרוע מכך, המצב גורם שהילד לא יוכל לכבד את ההורים לפי מצבם, עדיף להתרחק.

עם זאת אין המרחק מבטל את מצוות כיבוד אב ואם, אלא עדיין נותרה החובה לכבד את ההורים בכל דרך העומדת לרשותנו ממרחק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

נהר נחל מים
הרה"ג ר' אליהו ברכה

נהר סמבטיון בזמן הזה

מקורות והרחבת העניין מקור הדבר בגמ’ ופירוש השם ‘סמבטיון’ וזיהוי מקומו א. בגמרא סנהדרין (סה: ובמוסגר נביא את פירש”י) שאל

לתוכן המלא »
בית קברות - בית עלמין
הרה"ג דוד אוחיון

מה ההבדל בין מזבח למצבה?

מקורות ונימוקים: בראשית פרק כ”ח פסוק כ”ב, וְהָאֶ֣בֶן הַזֹּ֗את אֲשֶׁר־שַׂ֙מְתִּי֙ מַצֵּבָ֔ה יִהְיֶ֖ה בֵּ֣ית אֱלֹהִ֑ים וְכֹל֙ אֲשֶׁ֣ר תִּתֶּן־לִ֔י עַשֵּׂ֖ר אֲעַשְּׂרֶ֥נּוּ לָֽךְ.

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש