חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
גלולות לרפואה

יצא באמצע קריאת המגילה לכמה דקות מה עליו לעשות

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

היי כבוד הרב,

אני סובלת מסוג של אסתמה לא מאובחנת ובקריאת מגילה התחלתי להיחנק ולא הצלחתי לנשום אז יצאתי לכמה דקות כדי שאני אוכל לחזור לנשום וגם לא לגרום לשאר האנשים לא לשמוע את המגילה ורציתי לשאול האם יצאתי ידי חובה או לא, כי פספסתי פרק במגילה אבל זה סוג של פיקוח נפש ? אשמח ממש לתשובה.

תודה מראש.

תשובה

שלום וברכה

ראשית אאחל לך בריאות איתנה

לגבי שאלתך, עשית את הדבר הנכון שיצאת מבית הכנסת, על מנת להסדיר את נשימתך, בפרט שיש בכך גם רגישות לזולת שלא להפריע לאחרים את שמיעת קריאת המגילה.

בנוגע לשאלה האם יצאת ידי חובת שמיעת קריאת המגילה, כיון שיצאת ולא שמעת את כל קריאת המגילה, עליך להשלים זאת, כי כדי לצאת ידי חובה מוכרחים לשמוע את כל קריאת המגילה.

לכן אם השלמת את קריאת הפסוקים מתוך הספר שהיה בידך, ואז חזרת והמשכת לשמוע מפי החזן הקורא, את כל קריאת המגילה, יצאת ידי חובה.

אולם אם לא השלמת מתוך המגילה שבידך את מה שהחסרת, עליך להשלים זאת, אך כיון שלא ניתן לקרוא את פרקי המגילה שלא כפי הסדר, לכן עליך להשלים ולקרוא בעצמך את המגילה מתוך הספר שבידך מן המקום שבו יצאת ועד סופה.

לכן אם שמעת את רוב המגילה מפי החזן עד המקום שבו הוצרכת לצאת החוצה, תוכלי להשלים את קריאת המגילה מתוך ספר בביתך עד סוף המגילה, ובזה תצאי ידי חובה, למרות שאין המגילה שבידך כשרה לקריאה ואיננה עשויה מקלף כנדרש, מספיק שרוב הקריאה תהיה ממגילה כשרה.

אולם אם יצאת החוצה בחצי הראשון של קריאת המגילה, אינך יכולה לקרוא בביתך את המגילה מתוך ספר מן המקום שהחסרת, כי צריך לשמוע את רוב הקריאה מתוך מגילה כשרה. אלא עליך להשיג מגילה כשרה ולקרוא בה מאותו מקום שבו יצאת החוצה, או לחילופין לשמוע מאדם אחר את הקריאה מאותו מקום שבו יצאת עד הסוף.

בברכת פורים שמח

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

קריאת מגילה שלא על פי הסדר לא יוצאים בה ידי חובה

במשנה במגילה דף י”ח איתא הקורא את המגילה למפרע לא יצא, וכן פסק השו”ע להלכה או”ח סימן תר”צ סעיף ז’ בזה”ל: הקורא את המגילה למפרע לא יצא, קרא פסוק א’ ודילג השני וקרא שלישי ואח”כ חזר וקרא השני לא יצא, מפני שקרא למפרע פסוק אחד. אלא כיצד יעשה, מתחיל מפסוק שני ששכח, וקורא על הסדר.

לאור האמור, אדם שהחסיר כמה פסוקים מתוך קריאת המגילה איננו יכול להשלים את שהחסיר בלבד, כי אז נמצאת הקריאה למפרע, אלא עליו להשלים את המגילה מן המקום שהחסיר ואילך.

מי שיצא באמצע קריאת המגילה האם יכול להשלים את המגילה מתוך מגילה שאינה כשרה

השאלה היא האם ניתן להשלים את קריאת המגילה בעל פה או לקרוא את המגילה מתוך ספר שאינו נחשב כמגילה כשרה. או שמא צריך לחפש מגילה כשרה דווקא, או לשמוע שוב מן הקורא ממגילה כשרה דווקא.

בעניין זה פסק השו”ע או”ח סימן תר”צ סעיף ג’ בזה”ל:  צריך לקרותה כולה, ומתוך הכתב, ואם קראה על פה, לא יצא. וכתבו הפוסקים עיין משנה ברורה ס”ק ו’, כי קריאה מתוך מגילה שאיננה כשרה דינה כקורא בעל פה.

אם כן מתבקש שעל מנת לצאת ידי חובה צריך לשמוע את קריאת המגילה כולה מתוך הכתב ושלא בעל פה, על כן בנידון דידן יהיה צורך להשלים את שמיעת קריאת המגילה מתוך מגילה כשרה דווקא.

אמנם אין זה אלא לכתחילה, אך לענין דיעבד כתב השו”ע בזה”ל: וצריך שתהא כתובה כולה לפניו לכתחלה, אבל בדיעבד אם השמיט הסופר באמצעה תיבות, אפילו עד חציה, וקראם הקורא על פה, יצא.

מבואר שלעניין דיעבד מספיק לשמוע את קריאת המגילה כאשר רובה מתוך הכתב ואין צריך שכולה תהיה מתוך הכתב.

לפיכך בנידון השאלה, אם השואלת שמעה את רוב הקריאה טרם יצאה לנשום אוויר, יכולה להמשיך ולקרוא את המגילה מתוך ספר בביתה, למרות שהדבר נחשב לקריאה בעל פה. אולם אם השואלת יצאה טרם שמעה את רוב הקריאה כדת וכדין מתוך מגילה כשרה, לא תוכל להשלים את קריאת המגילה בעל פה או מתוך ספר, אלא צריכה לקרוא אותה מתוך מגילה כשרה או לשמוע את הקריאה מתוך מגילה כשרה.

 

חשוב להוסיף כי למרות שהרמ”א הביא בהגהתו לשו”ע את דברי הר”ן שכתב שכל האמור לעניין שמספיק רוב מגילה כשרה איננו כאשר השמיט תחילתה או סופה, או עניין שלם.

אין זה אלא לעניין שיש צורך במגילה עצמה שתהיה כתובה רובה בלא השמטה של תחילתה או סופה. אולם כאשר יש מגילה כשרה וכל הנידון הוא לגבי קריאה בעל פה או מתוך המגילה אין מעכב לשמוע את קריאת המגילה בעל פה או מתוך מגילה פסולה, אף כאשר תחילתה או סופה בעל פה.

כפי שהביא הביאור הלכה ד”ה דווקא דלא, בזה”ל: עיין במ”ב דבכל זה הטעם דבעינן שיקרא מתוך ספר ואם חסר מתחלתו או שחסר באמצע ענין שלם אף שהוא רק מקצתו לא מקרי ספר. ולפ”ז נראה פשוט דזה שייך דוקא לענין אם השמיט מתוך הספר ולאפוקי לענין קריאה בע”פ דיצא במקצתו אין לחלק בזה. ובבגדי ישע ראיתי שהחמיר בזה, ולא נהירא כלל. וכן מוכח מסתימת כל הפוסקים שכתבו דמקצתו כשר ולא חילקו בזה אח”כ מצאתי כדברי במטה יהודא, עכ”ל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש