חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מרתף

שכן התעניין במחסן ולאחריו שכן אחר האם אני חייב להשכיר לראשון

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

מישהי שאלה אותי אם היא יכולה לשכור את המרתף שלי עבור פסח, מאוחר יותר היא אמרה לי שהיא לא צריכה את זה. אז שכנה אחרת שאלה אם היא יכולה לשכור את זה, אמרתי לה כן. מאוחר יותר באותו יום השכנה הראשונה התקשרה ואמרה כי היא באמת צריכה את זה ובאמת היא הייתה הראשונה.

מה עלי לעשות?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

אם השכנה הראשונה שהתעניינה במרתף השיבה שאיננה צריכה את המרתף, אינך מחוייב להשכיר לה את המרתף.

יתרה מכך, כיון שכבר נתת תשובה חיובית לשכנה השניה שביקשה את המרתף, עליך לעמוד במילתך ולהשכירו לשכנה השניה.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

שכן המבקש לשכור משכנו מרתף האם מותר לשכן אחר לבקש לשכור אותו

בגמרא בקידושין דף נ”ט. איתא, עני מהפך בחררה ובא אחר ונטלה הימנו מאי אמר ליה נקרא רשע. וכן פסק השו”ע להלכה חו”מ סימן רל”ז סעיף א’ בזה”ל: המחזיר אחר דבר לקנותו או לשכרו, בין קרקע בין מטלטלים, ובא אחר וקנאו, נקרא רשע.

מן האמור מבואר שבכל מקום בו מחזר אדם לשכור מחסן או מרתף או דירה או כל כיוצ”ב, אסור לאדם אחר להפך גם הוא אחר דבר זה ולנסות להשיגו לעצמו, והעובר על כך נקרא רשע. כלומר העובר על כך אין עילה לבטל את השכירות של השני, אלא שהשני נקרא רשע.

אמנם הביא הבית יוסף לדברי המרדכי בפרק חזקת הבתים שכתב שאין הדברים אמורים אלא במקרה בו המבקש הראשון לקנות כבר תיאם עם המוכר את גובה התשלום וסגרו ביניהם ולא היו מחוסרים אלא את הקניין בפועל. אולם בכל מצב בו לא סגרו ביניהם ומתווכחים על המחיר וכדו’, מותר לאדם אחר לשכור או לקנות לעצמו. וכן הביא הרמ”א בהגהתו לשו”ע שם רל”ז סעיף א’.

לפיכך בנידון השאלה שלפנינו, כיון שהשכן הראשון חזר בו והודיע שאיננו מעוניין לשכור את המרתף, ברור הדבר שאין זה נחשב כפסקו הדמים ביניהם וסגרו את הדבר ולא היו מחוסרים אלא קניין, שהרי הודיע הראשון שאיננו מעוניין במחסן, לפיכך אין מניעה מהשכן השני להתעניין ולשכור את המרתף לעצמו, ואין בכך איסור משום דין עני המהפך בחררה.

[מלבד זאת הרי נחלקו הראשונים אם שייך איסור זה גם בנוגע לרכישה או שכירות דבר שהוא נחשב כמציאה, ודעת הרמ”א וכן דעת השו”ע, שבכל מקום שהוא נחשב כמציאה אין דין עני המהפך בחררה, ויתכן בהחלט שבנידון השאלה בו שכן מעוניין לשכור מרתף לפסח הוא מציאה, כי אף אחד איננו מעוניין לאחסן את חפציו במקום מרוחק יותר].

 

הסוגר עסקה בדיבור האם מחוייב לעמוד בה

לאידך גיסא עלינו להתבונן האם בעקבות ההסכמה שניתנה לשכן השני להשכיר לו את המרתף, ישנה מחוייבות להשכיר לו את המרתף.

בעניין זה איתא בגמרא בב”מ דף מ”ח. הנושא ונותן בדברים לא קנה, והחוזר בו אין רוח חכמים נוחה הימנו. אמר רבא אנו אין לנו אלא אין רוח חכמים נוחה הימנו. פירש רש”י שהחוזר בו מסיכום בדברים לקנות מקח, אין עליו את קללת מי שפרע מדור המבול הוא יפרע ממי שאינו עומד בדיבורו, אלא שאין רוח חכמים נוחה הימנו. וכן איתא בגמרא שם ב”מ מ”ט. איתמר ‘דברים’ רב אמר אין בהן משום מחוסרי אמנה, רבי יוחנן אמר יש בהם משום מחוסרי אמנה.

לעניין הלכה פסקו הרי”ף הרמב”ם והרא”ש כר’ יוחנן הסובר כי החוזרים בהם מסיכום בדברים יש בהם משום מחוסרי אמנה. כך גם פסק השו”ע להלכה בחושן המשפט סימן ר”ד סעיף ז’, הנושא ונותן בדברים בלבד הרי זה ראוי לו לעמוד בדיבורו אע”פ שלא לקח מהדמים כלום ולא הניח משכון, וכל החוזר בו בין לוקח בין מוכר אע”פ שאינו חייב לקבל מי שפרע, הרי זה ממחוסרי אמנה ואין רוח חכמים נוחה הימנו. וביאר הסמ”ע ס”ק י”ג דהיינו שאין נחת רוח לחכמי ישראל במעשיו של זה ואין דעתם נוחה הימנו.

לפיכך ככל שבאמת סגר השואל עם השכן השני על השכרת המרתף, וסיכמו את כל הפרטים ביניהם, לא מיבעי שאין על השני דין עני המהפך בחררה, אלא אף מחוייב השני לעמוד בדיבורו ולהשכיר את המרתף לשכן השני איתו סגר בדברים על השכרת המרתף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

בית קברות - בית עלמין
הרה"ג דוד אוחיון

מה ההבדל בין מזבח למצבה?

מקורות ונימוקים: בראשית פרק כ”ח פסוק כ”ב, וְהָאֶ֣בֶן הַזֹּ֗את אֲשֶׁר־שַׂ֙מְתִּי֙ מַצֵּבָ֔ה יִהְיֶ֖ה בֵּ֣ית אֱלֹהִ֑ים וְכֹל֙ אֲשֶׁ֣ר תִּתֶּן־לִ֔י עַשֵּׂ֖ר אֲעַשְּׂרֶ֥נּוּ לָֽךְ.

לתוכן המלא »
אדם עומד ליד הים
הרה"ג דוד אוחיון

האם אוכל לא כשר גורם למחלת נפש

מקורות ונימוקים: בפרשת מאכלות אסורות ויקרא י”א מ”ג כתבה התורה, אַל־תְּשַׁקְּצוּ֙ אֶת־נַפְשֹׁ֣תֵיכֶ֔ם בְּכָל־הַשֶּׁ֖רֶץ הַשֹּׁרֵ֑ץ וְלֹ֤א תִֽטַּמְּאוּ֙ בָּהֶ֔ם וְנִטְמֵתֶ֖ם בָּֽם. ובגמרא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש