חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
פקידי בנק עסקה - חתימה של חוזה הסכם

חלוקת שותפות שנעשתה בטעות מי חייב לשאת בהשלכות

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

ראובן ושמעון שני שותפים בבית ויש להם מרתף בשותפות וחלקו המרתף ובנו שניהם דירה בחלקם. לאחר כשנה בא ראובן בטענה כי החלוקה אינה שווה בשווה. החלוקה נעשתה ע”י אדריכל מקצועי אבל צירף חדר אחד ששייך בשווה לשניהם, לחלק שמעון.

שמעון מודה בטענה, אך כיון ששני הדירות הם בשימוש, הוסכם להשאיר המצב עד שיתרוקן אחד הדירות.

אחר כמה חדשים בא ראובן לשמעון ומבקש חלקו כיון שהדיירים שבחלקו פינו את הדירה. אבל עכשיו טוען שמעון שחלקו לא נתפנה ואי אפשר לו כעת לתת לו חלקו.

שאלה א’ האם חייב שמעון לתת לו חלקו מיד?

שאלה ב’ האם יכול ראובן לתבוע לשמעון על השכירות ששמעון מקבל על שטח שלו מכאן ולהבא?

שאלה ג’ האם יכול ראובן לתבוע לשמעון על השכירות ששמעון קיבל על שטח שלו עד היום?

שאלה ד’ שמעון טוען כי הוא מוכן לתת לראובן חלקו אבל אינו מוכן לשלם ההוצאות בניה בטענה שראובן אשם בכך שלא ברר חלקו יפה בשעת חלוקה, האם הוא צודק?

תודה מראש

תשובה

שלום וברכה

כמובן לא ניתן לפסוק בלא לשמוע שני צדדים, אולם אכתוב לך את דעת ההלכה במקרה מעין זה, על פי הנתונים המוזכרים בשאלה.

חלוקת שותפות שנעשתה בטעות בטלה ואין לה תוקף, ואין לומר בזה מחילה, הואיל וזו מחילה בטעות. על כן יש צורך לערוך חלוקת שותפות מחדש בהסכמת השותפים.

ככל ששמעון משתמש בקרקע מסוימת השייכת לראובן ורשומה על שמו בטאבו, אין ספק שראובן יכול למנוע ממנו את המשך השימוש בקרקע של ראובן. אולם כפי שאני מבין מנידון השאלה, אין מדובר בקרקע השייכת לראובן, אלא ראובן ושמעון שותפים היו בכל המרתף וחלוקת השותפות נעשתה שלא במדוייק, לפיכך טוען ראובן שמגיע לו חמישים אחוז מהחדר בו שמעון משתמש כי יש לו חמישים אחוז בו. אם כך הם הנתונים, הגדרת המצב הוא שהחלוקה הקודמת בטלה היא ויש צורך שיחלקו מחדש, אולם החוזה שערך שמעון עם השוכר שלו איננו בטל אלא תקף גם לעניין החדר המשותף, כדין שותף שהשכיר רכוש משותף. אלא שמגיע לשותפו חלק מתשלום השכירות, לכן לא ניתן לחייב את שמעון לפנות את חצי החדר במיידי, אלא ניתן לדרוש ממנו לשלם מכאן ולהבא לראובן את דמי השכירות היתרים שמקבל בעקבות חלקו של ראובן בשטח בחדר, ולדרוש חלוקה מחדש בהקדם האפשרי, מיד עם תום תקופת השכירות עליה הוא חתום בחוזה.

לעניין תביעת שכר הדירה למפרע, מן הדין רשאי ראובן לתבוע את שמעון שישלם לו את תוספת השכר שקיבל בגין חלקו, ככל שאכן ישנה תוספת שכר. אולם מהסיכום שהיה ביניכם משמע קצת שסיכמתם לא לדרוש את תוספת שכר זה, אלא להסתפק בחלוקת הדירה לכשתתפנה אחת הדירות, אם כך אכן היה, הרי ראובן מחל על הכסף שמגיע לו, ורשאי לתבוע את שמגיע לו רק מכאן ולהבא. אולם אם לא היה משמעות מחילה על זכותו, רשאי לתבוע את המגיע לו.

לעניין ההשתתפות בהוצאות החלוקה מחדש, הואיל ועל שני הצדדים היה מוטל לבדוק את חלוקת השותפות ולא רק על ראובן, הטעות של שניהם הייתה. לפיכך על שני הצדדים לשאת בתשלום חלוקת הדירות מחדש. אולם לא ניתן לחייב את שמעון בתשלום נזקים עקיפים שנגרמו לראובן, כגון אם הוצרך לעשות מחדש ריצוף חדש לשטח נוסף בדירה כדי להתאים את כל הריצוף וכדו’.

באופן כללי כיון ששניכם שותפים ותישארו שותפים, ממליץ מאוד להגיע להסכמה על כל דבר, כי לאורך זמן תמשיכו להצטרך זה לזה.

בברכת הצלחה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

בגמרא בב”ב דף מ”א. איתא, רב ענן שקל בידקא בארעיה אזל הדר גודא בארעיה דחבריה אתא לקמיה דרב נחמן א”ל זיל הדר, והא אחזיקי לי, אמר ליה כמאן כר’ יהודה ור’ ישמעאל דאמרי כל בפניו לאלתר הוי חזקה, לית הלכתא כוותייהו. א”ל והא אחיל דאתא וסייע בגודא בהדאי, אמר ליה מחילה בטעות היא. את גופך אי הוה ידעת לא עבדת, כי היכי דאת לא הוה ידעת הוא נמי לא הוה ידע, ע”כ.

מדברי הגמרא מבואר כי חלוקת שותפות בטעות לא הוי חלוקה, ולא שייך לומר מחילה, כי מחילה בטעות לא הוי מחילה, לכן גם אם סייעו השותף השני בחלוקה, אין כאן מחילה, והחלוקה בטלה.

כן פסק גם השולחן ערוך להלכה, חו”מ סימן קמ”ב סעיף ב’ בזה”ל: נפל הכותל שבין ראובן ושמעון, ובנה ראובן הכותל והכניסו לגבול שמעון שטעה שלא היה מכיר מקום הראשון של הכותל, אף על פי שסייעו שמעון בבניין לא הוי חזקה להחזיק במה שלקח מגבול שמעון, כיון שהיה הסיוע בטעות.

לפיכך גם בנידון השאלה, החלוקה בטלה, ויש צורך לחשב מחדש את מלוא השטחים ולחלק גם את החלק הנוסף שטעו בנוגע לחלוקתו.

 

בנוגע לשאלת החיוב בהשבת שכר הדירה שקיבל שמעון על חלקו של ראובן, מן הדין חייב שמעון לשלם לראובן, הואיל וחלק הקרקע של ראובן קיימא לאגרא, ובשו”ע חו”מ סימן שע”א סעיף ב’ מבואר כי גזלן שנטל קרקע והשתמש בה ואכל פירותיה עליו לשלם הפירות לנגזל, ועיין שם בש”ך ס”ק ה’.

אולם יש לבדוק האם לא הייתה מחילה ביניהם על דמי השכירות למפרע, כי מתיאור הסיכום שהיה ביניהם, יש מקום להסתפק שמא מחל ראובן לשמעון על דמי השכירות שגבה, וכל תביעתו הסתכמה בחלוקה מחדש של החדר החדש בהזדמנות הקרובה.

כמובן במידה שאכן יתברר שמחל ראובן על המגיע לו, לא יוכל לתבוע את דמי השכירות למפרע, אך מכאן ולהבא וודאי שיוכל לתבוע.

 

לעניין  טענתו של שמעון שעל ראובן לשאת בכל הוצאות חלוקת החדר מחדש, אין הדבר כן, הואיל ועל שני הצדדים יחד לחלוק את השותפות ביניהם בצורה הוגנת וראויה, ואם טעו בחלוקה הטעות של שניהם, ועל שניהם מוטל לחלוק מחדש בצורה הנכונה, וחיוב זה הוא מחיובי השותפות שביניהם.

אמנם לא ניתן לחייב את שמעון לשאת בנזקים עקיפים, כגון בהתאמת שאר הריצוף שבחדר של ראובן לריצוף החלק שיקבל, או בהחלפת כל מערכת החשמל בחדר וכדו’. הואיל והוצאות עקיפות אלו, נגרמו מדיני מזיק, ואין זה נזקים ישירים, אלא בגרמא, וקיימ”ל כי גרמא בשוגג פטור, כפי שכתב הש”ך חו”מ סימן שפ”ו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש