שאלה:
האם מותר לומר וידוי עם אדם לפני פטירתו בחול המועד.
תודה רבה
תשובה:
מותר לומר ווידוי עם אדם קודם פטירתו, גם בחול המועד ואפילו בשבת, ואם לא עכשיו אימתי.
ותועלת ווידוי זה גדולה היא מאוד עבור האדם, כפי שכתב השולחן ערוך כי כל המתוודה יש לו חלק לעולם הבא.
ועיקרו של הווידוי הוא שיאמר: תהא מיתתי כפרה על כל עוונותי.
אכן אם יש בו יכולת יוסיף ויאמר לשון זה: מודה אני לפניך ה’ אלהי ואלהי אבותי שרפואתי ומיתתי בידך, יהי רצון מלפניך שתרפאני רפואה שלמה, ואם אמות תהא מיתתי כפרה על כל חטאים ועונות ופשעים שחטאתי ושעויתי ושפשעתי לפניך, ותן חלקי בגן עדן, וזכני לעולם הבא הצפון לצדיקים.
ואם יש פנאי ורוצה להאריך יותר, רשאי להאריך בווידוי ולומר את נוסח הווידוי כפי שאומרים ביום הכיפורים.
בשורות טובות
מקורות ונימוקים:
הווידוי לפני הפטירה
בגמרא בשבת דף ל”ב. איתא, תנו רבנן מי שחלה ונטה למות אומרים לו התודה שכן כל המומתין מתודין.
וכן פסק השו”ע להלכה יו”ד סימן של”ח סעיף א’, נטה למות, אומרים לו התודה, ואומרים לו הרבה התודו ולא מתו, והרבה שלא התודו, מתו, ובשכר שאתה מתודה אתה חי, וכל המתודה יש לו חלק לעולם הבא. ואם אינו יכול להתודות בפיו, יתודה בלבו.
אמירת ווידוי קודם הפטירה בשבת או בחול המועד
בנוגע לווידוי בימים בהם אין מתוודים על עוונות, כתב בשו”ת כנף רננה או”ח סימן כ”ה, כי יתוודה אף בשבת. וכ”כ בספר אוצר הלכות בית החולים ויולדת סימן י”ב סעיף א’.
וכ”כ בספר מעיין אומר, בשם מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק”ל, שיאמר הגוסס את הווידוי שאם לא עכשיו אימתי. ועיין שם שהביא שכן ציטט גם השדי חמד מדברי ספר פתח הדביר שמותר לחולה שקרוב למיתתו להתוודות בפה מלא אף בשבת, כיון שהשעה דחוקה ואם לא עכשיו אימתי.
וכתב שם לדמות הדבר לזה שמתוודים ביום הכיפורים שחל בשבת, ואף אומרים אבינו מלכנו וכו’.
נוסח הווידוי קודם הפטירה
בנוגע לנוסח הווידוי, כתב השו”ע יו”ד סימן של”ח כי אם אינו יודע להתוודות, אומרים לו, אמור: מיתתי תהא כפרה על כל עונותי, וזה הנוסח שכתב בטור.
אכן אם יודע הוא להתוודות, יאמר הנוסח המלא שהביא השו”ע וכתב בזה”ל: סדר וידוי שכיב מרע, מודה אני לפניך ה’ אלהי ואלהי אבותי שרפואתי ומיתתי בידך, יהי רצון מלפניך שתרפאני רפואה שלמה, ואם אמות תהא מיתתי כפרה על כל חטאים ועונות ופשעים שחטאתי ושעויתי ושפשעתי לפניך, ותן חלקי בגן עדן, וזכני לעולם הבא הצפון לצדיקים.
וככל שהחולה מעוניין ויש בו כח ויישוב הדעת, יוכל להאריך ולומר אף את נוסח הווידוי הארוך שאומרים ביום כיפור, כפי שכתב הכל בו, הביאו הרמ”א בהגהתו לשו”ע סימן של”ח סעיף ב’.