חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארגנטינה

שאלה:

אם אני נדרש לעשות עבורי התרת קללות, בעצת ת”ח גדול ומוכר מאוד, האם אני יכול למנות אדם אחר שליח שיעשה עבורי את התרת הקללות מול 10 אברכים?
האם זה יועיל כמו שאני הייתי נוכח בעצמי?
מה השליח נדרש להגיד או מה אני נדרש להגיד כדי שהוא יהיה שליח?
[אני מדבר על מצב של בדיעבד, כיוון שלהגיע פיזית לאותו מקום זה מרוחק עבורי, והשאלה אם יש בזה תועלת או שחייב להיות נוכח פיזית אני בעצמי, כמובן שלכתחילה צריך אותי, השאלה היא על בדיעבד אם יש כזו אופצייה, או שלא, ואין בזה עניין לעשות על ידי שליח ברמת העיקרון ]
מה לגבי התרת קללות, לא על ידי שליח, אלא שנוכחים באולם בעיר אחרת מרוחקת עשרה אברכים, אני מתקשר למקום, שמים אותי על רמקול, אני מדבר ואומר את הנוסח שלי, והם עונים לי את הנוסח שלהם, האם זה מותר בדיעבד, והאם ההתרת קללות תועיל כמו שאני נוכח שם [גם אם לא ממש במאה אחוז כמובן].
 

תשובה:

לכתחילה עדיף לעשות התרת נדרים וקללות בנוכחות המבקש התרה, אולם בדיעבד מועיל אף על ידי כתב בקשה להתרת נדרים.
על ידי הטלפון הוא מועיל יותר, ויש שכתבו שבכה”ג לכל הדעות הוא מועיל.
חשוב שתדע, שככל שעיקר מטרתך היא התרת הקללות, הדבר פשוט יותר שיועיל אף בלא נוכחותך הפיזית במקום.
לכן במידה ואינך יכול להגיע פיזית להיות נוכח לפני עשרה אנשים, תוכל לעשות את התרת הקללות דרך הטלפון ללא חשש כאמור.

מקורות ונימוקים:
התרת נדר צריכה להיות בנוכחות המבקש התרה
כתב הרמב”ם בהלכות שבועות פ”ו הל’ ד’, בזה”ל:

זה שנשבע הוא שיבא לפני החכם להתיר לו בין איש בין אשה, ואינו עושה שליח להשאל לו על נדרו, והבעל נעשה שליח לחרטת אשתו ומתירין לה ובלבד שיהיו השלשה מקובצים אבל לא יקבץ אותן להתיר לה לכתחלה, ואינו נעשה שליח להתיר נדר לאשתו.

כן העלה השו”ע להלכה יו”ד סימן רכ”ח סעי’ ט”ז.

צריך הנודר לבא לפני המתירין, כשיתירו לו, ואינו עושה שליח לשאול על נדרו.

שליחת בקשה בכתב להתרת נדר
לעניין בקשה להתרת נדרים על ידי כתב ללא נוכחות המבקש התרה, נחלקו הפוסקים. עיין בפתחי תשובה שם יו”ד סימן רכ”ח ס”ק ט’ שכתב עיין בב”י שרבו המתירין להתיר ע”י כתב, זולת (הריב”ש) כתב דנראה מדברי הרמב”ם דאפי’ ע”י כתב אסור וראוי לחוש לדבריו ע”ש. והעלה הפתחי תשובה דמשום כך בשעת הדחק אפשר קצת להקל.

עוד הביא הפתחי תשובה לדברי החתם סופר בתשובה ס”ס ר”כ, שם כתב דציבור הצריכים להתיר נדרם ושולחים א’ מהם לפני ב”ד חוץ לעירם איננו בגדר שליח אלא בעל דבר עצמו כדמחלק הש”ס רפ”ב דקידושין שאני התם דאית ליה שותפות בגויה ומהיות טוב יהיה בידו ג”כ כתב מהפרנסים ז’ טובי העיר ע”ש.

 
התרת נדרים דרך הטלפון
בשו”ת שבט הקהתי ח”ד סי’ רל”ט שכתב, שבעת הצורך ניתן להתיר נדר באמצעות הטלפון ואפשרות זו עדיפה על שליח, וכתב שאפשר שמועילה גם לדעת הרמב”ם, לכן ניתן להתיר בטלפון אפילו לכתחילה.

כן עיין בשו”ת בית נאמן חלק א’ או”ח סימן ל”ד אות כ”א שהביא שבשנת תשמ”ט הושיב מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל עשרה להתיר נדרים ללא נוכחות המבקשים.

 
התרת נדרים וקללות כללית ניתן לעשות דרך הטלפון
האמור עד כה הוא לעניין התרת נדר ספציפי שקיבל האדם על עצמו, שהדבר חמור וצריך פתח להתיר הנדר, לכן חמור יותר הדבר וצריך להיות נוכח בפני הדיינים.

אולם התרת נדרים וקללות כללית, שעושים בתור גילוי דעת כללי ובקשה כללית להתרת כל קללה במידה וישנה וכל קפידא ועין הרע וכו’, הדבר קל יותר וניתן לעשותו שלא בנוכחות פיזית של המבקש התרה. לכן למעשה במצב דיעבד שאין אפשרות להגיע להיות נוכח בפני המתירים, הנך רשאי להתיר באמצעות הטלפון כאמור.

 

שאלה:

אם אני נדרש לעשות עבורי התרת קללות, בעצת ת”ח גדול ומוכר מאוד, האם אני יכול למנות אדם אחר שליח שיעשה עבורי את התרת הקללות מול 10 אברכים?

האם זה יועיל כמו שאני הייתי נוכח בעצמי?

מה השליח נדרש להגיד או מה אני נדרש להגיד כדי שהוא יהיה שליח?

[אני מדבר על מצב של בדיעבד, כיוון שלהגיע פיזית לאותו מקום זה מרוחק עבורי, והשאלה אם יש בזה תועלת או שחייב להיות נוכח פיזית אני בעצמי, כמובן שלכתחילה צריך אותי, השאלה היא על בדיעבד אם יש כזו אופצייה, או שלא, ואין בזה עניין לעשות על ידי שליח ברמת העיקרון ]

מה לגבי התרת קללות, לא על ידי שליח, אלא שנוכחים באולם בעיר אחרת מרוחקת עשרה אברכים, אני מתקשר למקום, שמים אותי על רמקול, אני מדבר ואומר את הנוסח שלי, והם עונים לי את הנוסח שלהם, האם זה מותר בדיעבד, והאם ההתרת קללות תועיל כמו שאני נוכח שם [גם אם לא ממש במאה אחוז כמובן].

 

תשובה:

לכתחילה עדיף לעשות התרת נדרים וקללות בנוכחות המבקש התרה, אולם בדיעבד מועיל אף על ידי כתב בקשה להתרת נדרים.

על ידי הטלפון הוא מועיל יותר, ויש שכתבו שבכה”ג לכל הדעות הוא מועיל.

חשוב שתדע, שככל שעיקר מטרתך היא התרת הקללות, הדבר פשוט יותר שיועיל אף בלא נוכחותך הפיזית במקום.

לכן במידה ואינך יכול להגיע פיזית להיות נוכח לפני עשרה אנשים, תוכל לעשות את התרת הקללות דרך הטלפון ללא חשש כאמור.

מקורות ונימוקים:

התרת נדר צריכה להיות בנוכחות המבקש התרה

כתב הרמב”ם בהלכות שבועות פ”ו הל’ ד’, בזה”ל:

זה שנשבע הוא שיבא לפני החכם להתיר לו בין איש בין אשה, ואינו עושה שליח להשאל לו על נדרו, והבעל נעשה שליח לחרטת אשתו ומתירין לה ובלבד שיהיו השלשה מקובצים אבל לא יקבץ אותן להתיר לה לכתחלה, ואינו נעשה שליח להתיר נדר לאשתו.

כן העלה השו”ע להלכה יו”ד סימן רכ”ח סעי’ ט”ז.

צריך הנודר לבא לפני המתירין, כשיתירו לו, ואינו עושה שליח לשאול על נדרו.

שליחת בקשה בכתב להתרת נדר

לעניין בקשה להתרת נדרים על ידי כתב ללא נוכחות המבקש התרה, נחלקו הפוסקים. עיין בפתחי תשובה שם יו”ד סימן רכ”ח ס”ק ט’ שכתב עיין בב”י שרבו המתירין להתיר ע”י כתב, זולת (הריב”ש) כתב דנראה מדברי הרמב”ם דאפי’ ע”י כתב אסור וראוי לחוש לדבריו ע”ש. והעלה הפתחי תשובה דמשום כך בשעת הדחק אפשר קצת להקל.

עוד הביא הפתחי תשובה לדברי החתם סופר בתשובה ס”ס ר”כ, שם כתב דציבור הצריכים להתיר נדרם ושולחים א’ מהם לפני ב”ד חוץ לעירם איננו בגדר שליח אלא בעל דבר עצמו כדמחלק הש”ס רפ”ב דקידושין שאני התם דאית ליה שותפות בגויה ומהיות טוב יהיה בידו ג”כ כתב מהפרנסים ז’ טובי העיר ע”ש.

 

התרת נדרים דרך הטלפון

בשו”ת שבט הקהתי ח”ד סי’ רל”ט שכתב, שבעת הצורך ניתן להתיר נדר באמצעות הטלפון ואפשרות זו עדיפה על שליח, וכתב שאפשר שמועילה גם לדעת הרמב”ם, לכן ניתן להתיר בטלפון אפילו לכתחילה.

כן עיין בשו”ת בית נאמן חלק א’ או”ח סימן ל”ד אות כ”א שהביא שבשנת תשמ”ט הושיב מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל עשרה להתיר נדרים ללא נוכחות המבקשים.

 

התרת נדרים וקללות כללית ניתן לעשות דרך הטלפון

האמור עד כה הוא לעניין התרת נדר ספציפי שקיבל האדם על עצמו, שהדבר חמור וצריך פתח להתיר הנדר, לכן חמור יותר הדבר וצריך להיות נוכח בפני הדיינים.

אולם התרת נדרים וקללות כללית, שעושים בתור גילוי דעת כללי ובקשה כללית להתרת כל קללה במידה וישנה וכל קפידא ועין הרע וכו’, הדבר קל יותר וניתן לעשותו שלא בנוכחות פיזית של המבקש התרה. לכן למעשה במצב דיעבד שאין אפשרות להגיע להיות נוכח בפני המתירים, הנך רשאי להתיר באמצעות הטלפון כאמור.

 

2 תגובות

    1. אפשר לפנות למזכירות של מוסדות ברכת אברהם (שעל ידו הוקם האתר הזה “משיב כהלכה”) ומבקשים מהם למנות את הרב ראש המוסדות שליט”א שיהיה שליח להתרת קללות. הטלפון של המזכירות 0584436669. בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש