הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

שאלה:

שלום לרב, יש לי שאלה:
יש מקרים לצערי בהם אני קם מאוחר ממש כמה רגעים לפני סוף זמן תפילה.
אם יש לי עוד זמן לשים טלית ותפילין, אני שם.
אם לא, אני מיד אומר קריאת שמע ללא ברכותיה, גאולה ועמידה.

אחרי סיום העמידה כבר עבר זמן עמידה ואני מעוניין להשלים את שאר חלקי שחרית.
1. האם אני רשאי להתחיל מתחילת שחרית מיד אחרי שאני מסיים העמידה?
2. אם כן, לדלג על ברוך שאמר וישתבח או שניתן להגיד בלי שם ומלכות?
3. האם ניתן להגיד גם ברכות שמע ללא שם ומלכות ואז לדלג על קריאת שמע ועמידה ישר לתחנון ומשם להמשיך עד סוף שחרית?

תודה רבה!

תשובה:

le pays du questionneur: ישראל

שאלתך חשובה
אל תשלים עם מצב כזה שאתה קם מאוחר ממש לפני סוף זמן תפילה, כי בכך הנך מפסיד את זמן קריאת שמע, שהוא מן התורה, וחבל. כי הפסד קריאת שמע בזמנה זה כמו להפסיד לאכול מצה בפסח, או ליטול ארבעת המינים בסוכות.
אבל במקרה וכך אירע:
1. השלמת התפילה תעשה לאחר סיום כל התפילה ולא מיד לאחר סיום שמונה עשרה, בשביל לא להפך העולמות וסדר סיום התפילה שלאחר שמונה עשרה.

2. בהשלמת פסוקי דזמרה לאחר התפילה ניתן לומר ברוך שאמר וישתבח, אולם דווקא בלא שם ומלכות.

3. בהשלמת ברכות קריאת שמע לאחר סוף זמן התפילה, אין לאמרם בשם ומלכות. וניתן לאמרם מעיקר הדין ללא קריאת שמע, אולם יש עדיפות לחזור ולקרוא שוב את קריאת שמע עם הברכות, אך אין זה מעיקר הדין.

Question :

Bonjour Rav,

Malheureusement, ça m’arrive de me lever tard le matin. Je me lève parfois juste quelques minutes avant l’heure limite de la Tephila.

S’il j’ai suffisamment de temps, je mets le Talit et les Tephiline.

Si ce n’est pas le cas, je fais directement la lecture du Chéma sans les bénédictions qui l’accompagnent. Puis la ‘Amida.

Je souhaiterais savoir que puis-je faire après avoir fini la ‘Amida pour rattraper ce que j’ai manqué ?

1 – Est-ce que je peux retourner au début de la Tephila de Cha’harit ?

2 – Est-ce que je dois sauter les bénédictions de “Barou’h Chéamar” et “Yichtaba’h”, ou puis-je les dire sans évoquer le nom de Hachem ?

3 – Est-ce que je peux dire les bénédictions qui accompagnent le Chéma sans évoquer le nom de Hachem. Puis, je ne dirais pas le Chéma et la ‘Amida. Et je passerais donc directement au Ta’hanoun ?

Merci beaucoup

 

 

Réponse :

Il ne faut surtout pas que cette situation s’installe. En se levant juste quelques instants avant l’heure limite de Tephila, vous dites donc pas la lecture du Chéma en son temps. La lecture du Chéma en son temps est une obligation d’ordre Toraïque, c’est donc très dommage. Manquer de faire le Chéma correctement, ça équivaut à ne pas manger la Matsa à Pessa’h ou ne pas faire le Loulav à Souccoth !

Si toutefois cette situation se représente à vous, voici ce qu’il faudra faire :

1 – une fois la ‘Amida terminée, vous continuerez la suite de la prière normalement, jusqu’à la fin. Seulement après, vous vous inquièterez de rattraper ce que vous avez sautez. Pour ne pas que la Tephila soit trop en désordre.

2 – Lorsque vous rattraperez ce que vous avez sautez, vous pourrez dire les “Psouké Dézimera, mais “Barou’h Chéamar” et “Yichtaba’h” vous les direz sans évoquer le nom de Hachem.

3 – Lorsque vous rattraperez les bénédictions qui accompagnent le Chéma, vous les direz sans évoquer le nom de Hachem. En principe vous pouvez les dire sans relire le Chéma. Cependant, il sera préférable de redire le Chéma avec ses Bra’hot. Mais ce n’est pas indispensable.

 

 

 

Références :

השלמת פסוקי דזמרה לאחר התפילה
מרן הבית יוסף זצ”ל הביא בספרו מגיד מישרים לדברי ‘המגיד’ שנגלה אליו והזהירו, לומר את כל התפילה מראשה ועד סופה ללא דילוגים הואיל והיא מיוסדת על פי הסוד, ולא כאותם השוטים שמדלגים התפילה בסבת שינתם הרעה. כי העושה כן מהפך הצינורות.
כך גם בכף החיים הזהיר בפתיחתו לסימן נ”ב באורח חיים שיש לומר את כל נוסח התפילה כסדר ללא דילוגים.
לפיכך גם מי שנצרך לצערו לדלג הואיל והשכים מאוחר וזמן התפילה קרוב ממש, לאחר תפילת שמונה עשרה ימשיך התפילה עד הסוף ללא דילוגים שלא יהפך את העולמות. ולאחר מכן יפנה להשלמת תחילת התפילה שדילג.
כפי שכתב גם בשו”ת רב פעלים או”ח חלק ב’ סימן ד’, שהנצרך לדלג, ‘לאחר התפלה’ יחזור ויאמר כל מה שדלג מן פרשת העקידה ואילך אחת לאחת, ופסוקים הודו לה’ קראו בשמו אף על פי שכבר אמר התחלתם, עתה יחזור לאומרם, ורק ברכות הזמירות שהם ברוך שאמר וישתבח לא יאמר אותם פעם שנית כאשר אומר עתה המזמורים אשר דלג, ויאמר שירת הים ג”כ, וכן יעשה כאשר נחפז לצאת לדרך לקצר באופן זה שכתבנו, ובזה יעלה בידו סדר תיקון תפלת השחר ע”פ הסוד כהוגן”.

אמירת פסוקי דזמרה לאחר התפילה
הבית יוסף על אורח חיים סימן נ”ב הביא למחלוקת הראשונים האם ניתן להשלים פסוקי דזמרה לאחר התפילה,
כפי שהביא הרשב”א בתשובה חלק ג’ סימן רפ”ה, שדעת הגאונים שאם התפלל כבר שוב אינו יכול לחזור ולומר פסוקי דזמרה עם ברכותיהם. ואילו רבינו יונה סובר שדווקא אם אמר מתחילה ברוך שאמר עם הברכות ואשרי וישתבח אז אינו רשאי לאמרם לאחר התפילה, אולם אם לא אמרם קודם התפילה רשאי לאומרם לאחר התפילה.
והסיק הבית יוסף שכל מחלוקתם היא לעניין לאמרם לאחר התפילה בברכה, אולם לאמרם שלא בברכה אין מניעה לכל הדעות.
וסיים וכתב הבית יוסף, אנו נוהגים כדברי הגאונים שקבלתם תורה היא כפי שכתב האגור, וכן ראוי לנהוג דכיון דספק במידי דברכות הוא יש לחוש דילמא קיימא לן כדברי הגאונים ונמצא מברך ברכה לבטלה.
כן פסק גם בשולחן ערוך או”ח סימן נ”ב סעיף א’ כתב בזה”ל:
אם בא לבית הכנסת ומצא את הציבור בסוף פסוקי דזמרה אומר: ברוך שאמר עד מלך מהולל בתשבחות. אח”כ אומר תהילה לדוד עד מעתה ועד עולם הללויה, ואח”כ אומר הללו את ה’ מן השמים עד לבני ישראל עם קרובו הללויה, ואח”כ אומר הללו אל בקדשו עד כל הנשמה תהלל. וכו’.
ואם כבר התחילו הצבור יוצר, ואין שהות לומר פסוקי דזמרה אפי’ בדילוג, יקרא ק”ש וברכותיה עם הציבור ויתפלל עמהם, ואחר כך יקרא כל פסוקי דזמרה בלא ברכה שלפניהם ולא של אחריהם.
מבואר שכאשר משלימים לאחר התפילה את פסוקי דזמרה, אומרים אותם עם ברכת ברוך שאמר וישתבח ללא שם ומלכות. כפי שכתב המשנה ברורה ס”ק ח’ שלא נתקנו הברכות לרוב הפוסקים אלא קודם התפילה.

השלמת ברכות קריאת שמע לאחר התפילה
ראשית צריך לדעת, כי לאחר סוף זמן תפילה אין לומר ברכות קריאת שמע אלא בלא שם ומלכות כפי שפסק מרן השולחן ערוך או”ח סימן נ”ח סעיף ו’.
ועיין בדבריו החריפים של מרן החיד”א בשו”ת חיים שאל חלק ב’ סימן ל”א, בזה הלשון: “כמה צער בנפשי על רבים בערים אלה, שקוראים קריאת שמע בברכותיה אחרי ארבע שעות, ואינם קמים להתפלל עם הציבור, וכשהם קמים וקוראים קריאת שמע ביחיד, עברה שעה רביעית, ועם כל זה קוראים קריאת שמע בברכותיה, נגד דעת מרן שפסק שאם עברה שעה רביעית מהיום לא יברכו ברכות קריאת שמע”.
אכן בלא שם ומלכות ניתן לומר את ברכות קריאת שמע, ואין צריך מעיקר הדין לומר קריאת שמע, אולם כתב השו”ע בסימן ס’ סעיף ב’ כי למרות שניתן לומר את הברכות בלא קריאת שמע, נראה שטוב לחזור ולקרות קריאת שמע שוב עם ברכותיה. ויש להקל בכך יותר כאשר קורא את הברכות בלא שם ומלכות לאחר סוף זמן תפילה.

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Attention !

En aucun cas on ne pourra apprendre d'un cas à l'autre. Chaque situation est différente. Il faudra toujours demander la question dans son contexte afin de recevoir une réponse adéquate. La Hala'ha peut changer en fonction des conditions et des circonstances. De manière générale, il est toujours préférable de contacter directement des Rabbanim et vérifier avec eux la Hala'ha spécifique à votre cas. Rencontrer un Rav, face à face, est toujours préférable à un contact virtuel ou téléphonique.

Publiez ici !
Tous les dons sont reversés à l'association Bircat Avraham'. A travers ce site vous avez une excellente occasion de donner convenablement la Tsedaka. C'est aussi l'espace adéquate pour publier votre entreprise de façon rentable.

Pas trouvé votre bonheur ?

 

Posez dès maintenant votre question au Rav, 

votre reponse arrivera rapidement

Les derniers articles

Contact

צור קשר

מזכירות:

La Segoula de notre maître le 'Hida Zatzal pour renforcer le Mazal

Notre Rav, directeur des institutions, ainsi que des dizaines d’érudits éminents, effectueront pour vous la Segoula du ‘Hida pour le renforcement du Mazal, lors de l’ouverture du Hei’hal.

Par la grâce de D., nombreux sont ceux qui ont été sauvés de manière surnaturelle !

Laissez vos coordonnées et, avec l’aide de D., nous reviendrons vers vous

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש