חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
שביעית

הפרשת תרומות ומעשרות על עגבניה אחת או שתים שקוטפים מהחצר

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום רב.

יש לי שיח עגבניות שרי קטן בגינה ממנו אני רוצה לקטוף אחת לכמה זמן עגבניה אחת-שתיים לאכילה. השאלה מה הדין בנוגע לתרומות ומעשרות, הרי שאני קוטפת אחת כל כמה ימים.. איך מפרישים? האם מברכים? מה עושים?

תשובה

שלום וברכה

שיח עגבניות שגדל בחצר או בגינה פרטית של הבית, ואיננו גדל בשטח ציבורי או הפקר וכדו’, אם קוטפים עגבנייה אחת ואוכלים אותה בחצר, אין צריך להפריש עליה תרומות ומעשרות, אולם אם קוטפים שתי עגבניות או יותר צריך להפריש תרומות ומעשרות אפילו אם אוכלים אותן בחצר.

אכן בכל מצב בו קוטפים עגבנייה ומכניסים אותה לאוכלה בבית ולא בחצר, או שאוכלים אותה בתוך סעודת קבע אפילו בחצר, צריך להפריש תרומות ומעשרות גם על עגבנייה אחת, הואיל ואכילה כזאת נחשבת קבע.

סדר הפרשת תרומות ומעשרות הוא די פשוט, ומופיע כמעט בכל סידור. אך חשוב לקרוא את הנוסח המדוייק מתוך הסידור, כי לדעת מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל, לא מספיק לומר שהתרומות ומעשרות יחולו כפי המופיע בסידור.

אשריך שאת זוכה למצווה גדולה זו של הפרשת תרומות ומעשרות בתדירות גבוהה כל כך, בימינו זוהי מצווה שלא כל אחד זוכה לה בתדירות כזאת.

מקורות ונימוקים:

במשנה מסכת מעשרות פרק ג משנה ח’ איתא, תאנה שהיא עומדת בחצר אוכל אחת אחת ופטור ואם צירף חייב, רבי שמעון אומר אחת בימינו ואחת בשמאלו ואחת בפיו עלה לראשה ממלא חיקו ואוכל.

וכתב הרמב”ם בפירוש המשניות, שאין הלכה כרבי שמעון אלא כחכמים.

כן פסק הרמב”ם בהלכות מעשר פרק ד’ הלכה ט”ו תאנה העומדת בחצר אוכל ממנה אחת אחת ופטור ואם צירף חייב במעשר, בד”א בשהיה עומד בקרקע, אבל אם עלה לראש התאנה ממלא חיקו ואוכל שם שאין אויר חצר קובע למעשר.

עולה בידינו שאם קוטפים עגבניה אחת ואוכלים אותה בחצר, אין צריך להפריש תרומות ומעשרות, אולם אם קוטפים שנים או יותר, או אם קוטפים אפילו אחת ומכניסים אותה לבית לאוכלה בבית, חייבים בתרומות ומעשרות כדין.

הסיבה שביותר משתי עגבנייות החצר קובעת הוא משום שהחצירות של ימינו הינם מקום המשתמר וקובעות למעשר, כפי שכתב הרמב”ם פרק ד’ מהלכות מעשר הלכה ח’, אי זו היה חצר הקובעת, כל שהכלים נשמרין בתוכה, או שאין אדם בוש מלאכול בתוכה, או חצר שאם יכנס אדם לה אומרים לו מה אתה מבקש וכו’.

כלומר בחצר שיש שם אחד מג’ תנאים אלו, נחשבת לחצר הקובעת למעשר, לפיכך חצר פרטית כיום עונה היא על הגדרות אלו וקובעת היא למעשר, לפיכך גם אכילת ארעי בחצר כזו קובעת למעשר וחייבים לעשר שתי עגבניות ויותר, אפילו אם אוכלים אותן בחצר. כפי שכתב להלכה גם בספר משפט ארץ פרק ו’ הלכה כ”א, ועיין עוד במאמרו של הגאון הרב שניאור זלמן רווח שליט”א יו”ל בקונטרס תנובת שדה ד’ באריכות גדולה, על נידון השאלה כעין זו שלפנינו.

 

לעניין סדר הפרשת תרומות ומעשרות למי שאינו בקיא בהן, למרות שכתב החזון איש דמאי סי’ טו ו’ שמי שיש לו נוסח כתוב של הפרשת תרומות ומעשרות, רשאי לומר כאשר אין הנוסח לפניו, שהתרומות והמעשרות יהיו כפי המופיע בסידור. ודימה למה דאיתא בגמרא בסנהדרין דף ס’. שהעד שאמר אף אני כמוהו, כשר.

אולם דעת מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל בספרו חזון עובדיה – תרו”מ (עמ’ קצב) שלא מועיל אמירה כזאת, הואיל ובעינן שיהיו פיו וליבו שווים. כן דעת האור לציון כתובות ח”א (סימן נט או’ ג’) שיש לו להבין את הנוסח של ההפרשה. לפיכך חשוב וראוי לקרוא את הנוסח המלא מהסידור ולהבין את הנוסח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

בית האסורים
הרה"ג דוד אוחיון

חייו של יוסף בבית האסורים

מקורות ונימוקים: בראשית פרק לט, כ-כג: (כ) וַיִּקַּח֩ אֲדֹנֵ֨י יוֹסֵ֜ף אֹת֗וֹ וַֽיִּתְּנֵ֙הוּ֙ אֶל־בֵּ֣ית הַסֹּ֔הַר מְק֕וֹם אֲשֶׁר אֲסִירֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ אֲסוּרִ֑ים וַֽיְהִי־שָׁ֖ם

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש