חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: צרפת

שאלה:

האם איסור ראיית נשים לא צנועות זו הלכה למעשה שרשומה בשולחן ערוך הוא שזה מנהג חסידות או חומרא.

 

תשובה:

הלכה פסוקה היא בשולחן ערוך שאסור להסתכל על אשה כדי להינות מיופייה, ואין זה הידור או חומרא, ואין הבדל בין אשה נשואה לאשה פנויה ורווקה. לכן כמענה לשאלתך, התשובה היא שדבר זה הוא אסור מן הדין ואיננו חומרא או חסידות, או הנהגה טובה.
אלא שנחלקו הראשונים האם האיסור הוא מן התורה או מדרבנן, לדעת רבינו יונה הוא איסור מן תורה ולומדים זאת מהפסוק “ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם”, אחרי לבבכם – זוהי מינות של עבודה זרה, ואחרי עיניכם, זהו הרהור עבירה, אולם לדעת הרמב”ם הוא איסור מדברי סופרים, וגם לשיטתו אם מהרהר במחשבתו אחריה עוברת באיסור תורה. 
בכל מקרה רצוני להדגיש לך, שאיסור ההסתכלות והתבוננות אינה דווקא בנשים שאינן צנועות, אלא גם בנשים צנועות אם מסתכל ומתבונן כדי להינות מיופיין, אמנם כל שכן הוא בנשים שאינן צנועות.

בברכה לסייעתא דשמיא מרובה שלא ניכשל בדבר זה, והתפילה מועילה תמיד,
ובעזרת ה’ לא תבוש בעולם הזה ולא תיכלם לעולם הבא.

מקורות:
עיין בדברי הגמרא (בברכות דף יב:), ובדברי רבינו יונה (אגרת התשובה יט, כ),
ועיין עוד בדברי הרמב”ם (הלכות איסורי ביאה פרק כ”א הלכה ג’), וכך פסק בשולחן ערוך (אבן העזר סי’ כא סעיף א’).

שאלה: האם איסור ראיית נשים לא צנועות זו הלכה למעשה שרשומה בשולחן ערוך הוא שזה מנהג חסידות או חומרא.

 

תשובה:
הלכה פסוקה היא בשולחן ערוך שאסור להסתכל על אשה כדי להינות מיופייה, ואין זה הידור או חומרא, ואין הבדל בין אשה נשואה לאשה פנויה ורווקה. לכן כמענה לשאלתך, התשובה היא שדבר זה הוא אסור מן הדין ואיננו חומרא או חסידות, או הנהגה טובה.
אלא שנחלקו הראשונים האם האיסור הוא מן התורה או מדרבנן, לדעת רבינו יונה הוא איסור מן תורה ולומדים זאת מהפסוק “ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם”, אחרי לבבכם – זוהי מינות של עבודה זרה, ואחרי עיניכם, זהו הרהור עבירה, אולם לדעת הרמב”ם הוא איסור מדברי סופרים, וגם לשיטתו אם מהרהר במחשבתו אחריה עוברת באיסור תורה. 
בכל מקרה רצוני להדגיש לך, שאיסור ההסתכלות והתבוננות אינה דווקא בנשים שאינן צנועות, אלא גם בנשים צנועות אם מסתכל ומתבונן כדי להינות מיופיין, אמנם כל שכן הוא בנשים שאינן צנועות.
בברכה לסייעתא דשמיא מרובה שלא ניכשל בדבר זה, והתפילה מועילה תמיד,
ובעזרת ה’ לא תבוש בעולם הזה ולא תיכלם לעולם הבא.
מקורות:
עיין בדברי הגמרא (בברכות דף יב:), ובדברי רבינו יונה (אגרת התשובה יט, כ),
ועיין עוד בדברי הרמב”ם (הלכות איסורי ביאה פרק כ”א הלכה ג’), וכך פסק בשולחן ערוך (אבן העזר סי’ כא סעיף א’).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

שליח ציבור מעוטף בטלית מתפלל בבית הכנסת
הרה"ג דוד בר אושר

תענית שובבי”ם

מקורות כתוב בשולחן ערוך (אורח חיים הלכות תענית סימן תקס”ו סעיף ב) כשהצבור גוזרים תענית על כל צרות שלא תבוא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש