חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרה"ג אליהו בחבוט לומד

ארץ השואל: ברזיל

שאלה:

חבר שאל אותי אם מותר לו לעשות לייזר בחזה ובגב, מהי דעת הרב בעניין?
 

תשובה:

מותר לגבר להעביר בימינו שער החזה והגב על ידי קרני לייזר ואין בכך איסור משום של “לא יילבש”.
 

מקורות:
הסרת שערות מהגב והחזה – לגבר
מרו השו”ע (יו”ד סי’ קפב ס”א): המעביר שער בית השחי ובית הערווה אפילו במספריים כעין תער מכין אותו מכת מרדות, במה דברים אמורים במקום שאין מעבירין אותו אלא נשים, כדי של ייתקן עצמו בתיקוני נשים, אבל במקום שמעבירים אותו גם האנשים, אם העביר אין מכים אותו. והוסיף הרמ”א: דאפילו לכתחיה שרי. וכ”כ בשו”ת יחווה דעת ח”ו (סימן מט), ובשו”ת יבי”א ח”י (חיו”ד עמ’ שס).

והנה לאחרונה התפשט הרבה בקרב ציבור הגברים ובעיקר הלא דתיים, שהרבה מסירים את השערות אף ממקומות אלו, ויש לעיין האם בכך הותר לכל הגברים משום שכבר דבר זה איננו מיוחד בדווקא לנשים ואינו מוגדר ‘כתיקוני נשים’.

ובהגה’ רבי עקיבא איגר על השו”ע (יו”ד שם) הביא בשם הפרישה שכתב דלמדים בזה אף ממנה הגויים. (ולענין זה לצערנו חילונים דינן כגויים), אולם בתי’ השני של הפרישה לא הסכים להקל רק באופן שכל היהודים השומרים תורה ומצוות נהגו עצמם בזה.

והנה בנידון דידן נראה שיש להקל גם לתי’ השני של הפרישה, שהרי השו”ע שם סיים, ומותר להעביר שער האברים במספריים בכל מקום. וכתב הש”ך (סק”ג) והיינו כעין תער, אבל לא בתער. ולפי”ז גם לייזר איינו מוגדר כתער אלא כעין תער.

וכן ראיתי למעשה שהקילו כמה מגדולי האחרונים, ובכללם מרן הגרי”ש אלישיב זצוק”ל הוב”ד בספר אהל יעקב (ייחוד עמ’ רעה) ומהטעם, שבימינו החילונים הגברים נהגו עצמם בזה. ואפי’ שרובם נהוגים לעשות זאת על ידי תער, ולא על ידי לייזר, מ”מ כיון שלא ניכר בין תער לליזר אין חילוק הילכתי בזה. וזכורני שכן ראיתי תשובת כת”י מרן הראש”ל הגר”י יוסף שליט”א שכתב להתיר זאת.

שאלה:

חבר שאל אותי אם מותר לו לעשות לייזר בחזה ובגב, מהי דעת הרב בעניין?

 

תשובה:

מותר לגבר להעביר בימינו שער החזה והגב על ידי קרני לייזר ואין בכך איסור משום של “לא יילבש”.

 

מקורות:

הסרת שערות מהגב והחזה – לגבר

מרו השו”ע (יו”ד סי’ קפב ס”א): המעביר שער בית השחי ובית הערווה אפילו במספריים כעין תער מכין אותו מכת מרדות, במה דברים אמורים במקום שאין מעבירין אותו אלא נשים, כדי של ייתקן עצמו בתיקוני נשים, אבל במקום שמעבירים אותו גם האנשים, אם העביר אין מכים אותו. והוסיף הרמ”א: דאפילו לכתחיה שרי. וכ”כ בשו”ת יחווה דעת ח”ו (סימן מט), ובשו”ת יבי”א ח”י (חיו”ד עמ’ שס).

והנה לאחרונה התפשט הרבה בקרב ציבור הגברים ובעיקר הלא דתיים, שהרבה מסירים את השערות אף ממקומות אלו, ויש לעיין האם בכך הותר לכל הגברים משום שכבר דבר זה איננו מיוחד בדווקא לנשים ואינו מוגדר ‘כתיקוני נשים’.

ובהגה’ רבי עקיבא איגר על השו”ע (יו”ד שם) הביא בשם הפרישה שכתב דלמדים בזה אף ממנה הגויים. (ולענין זה לצערנו חילונים דינן כגויים), אולם בתי’ השני של הפרישה לא הסכים להקל רק באופן שכל היהודים השומרים תורה ומצוות נהגו עצמם בזה.

והנה בנידון דידן נראה שיש להקל גם לתי’ השני של הפרישה, שהרי השו”ע שם סיים, ומותר להעביר שער האברים במספריים בכל מקום. וכתב הש”ך (סק”ג) והיינו כעין תער, אבל לא בתער. ולפי”ז גם לייזר איינו מוגדר כתער אלא כעין תער.

וכן ראיתי למעשה שהקילו כמה מגדולי האחרונים, ובכללם מרן הגרי”ש אלישיב זצוק”ל הוב”ד בספר אהל יעקב (ייחוד עמ’ רעה) ומהטעם, שבימינו החילונים הגברים נהגו עצמם בזה. ואפי’ שרובם נהוגים לעשות זאת על ידי תער, ולא על ידי לייזר, מ”מ כיון שלא ניכר בין תער לליזר אין חילוק הילכתי בזה. וזכורני שכן ראיתי תשובת כת”י מרן הראש”ל הגר”י יוסף שליט”א שכתב להתיר זאת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש