שאלה:
אני גיורת ואני גרה באופן זמני עם בני הבוגר שאינו יהודי ומשפחתו.
הוא הבעלים של הבית, אבל אני משלמת שכר דירה כדי לגור כאן. היכן ראוי להתקין את המזוזה בבית?
תשובה:
דירה שהיא בשותפות של גוי ויהודי, או שהיא בבעלות הגוי וגר עמו יהודי בשכירות, נחלקו הפוסקים אם חייבים לקבוע בה מזוזה או לא.
להלכה בדירה כזאת, יש לקבוע את המזוזה בלי ברכה.
מקום קביעת המזוזה הוא כרגיל בכניסה לבית, במשקוף הימני לצד הנכנס לבית.
אולם כיון שאני משער שיש לך חדר נפרד, בו את מתגוררת. עליך להניח בדלת חדרך מזוזה בברכה, ובנוסף אם בנך לא יתנגד תקבעי מזוזה נוספת בכניסה לבית בלי ברכה.
תוכלי להסביר לבנך שהדבר מהווה שמירה וסגולה לברכה לבית, ואין בכך שום דבר רע עבור אף אדם חלילה.
בברכה להצלחה מרובה
מקורות וציונים:
כתב השו”ע יו”ד סימן רפ”ו סעיף א’ אלו המקומות שחייבים במזוזה, אחד שערי בתים ושערי חצרות, מדינות ועיירות, רפת בקר ולולין ואוצרות יין ושמן ובית האשה ובית השותפים, כולם חייבים.
וברמ”א הביא לדברי המרדכי שכתב כי היינו דווקא כאשר השותפים הם ישראלים, אבל בית שותפים של ישראל ועובד כוכבים פטור ממזוזה. וכן חצירות או עיירות שמקצת עובדי כוכבים דרים שם, פטורין ממזוזה כפי שכתב האגודה פ”ק דיומא.
לכן לדעת הרמ”א מעיקר הדין אין צורך לקבוע מזוזה בדירת שותפים ישראל וגוי.
אמנם בטעם הדבר יש שכתבו שהוא משום החשש שהגוי ינהג במזוזה מנהג ביזיון, לכן במקום שאין חשש זה, יש לקבוע.
נוסף לכך בבית יוסף הביא את דעת הרשב”א שיהודי השותף עם גוי בדירה, חייב בקביעת המזוזה.
לכן נמצא הדבר במחלוקת ראשונים, ולהלכה יש לקבוע את המזוזה בלא ברכה בכניסה לבית.
למרות האמור, כאשר ליהודי יש חדר בפני עצמו המיוחד לשימושו האישי, עליו לקבוע שם מזוזה בברכה. כפי שכתב בספר שערי המזוזה פרק ח’ הלכה ז’ לעניין בית יהודי עם חדר המיוחד לגוי.
לפיכך בנידון השאלה על האם היהודיה לקבוע מזוזה בברכה בכניסה לחדרה, ולקבוע מזוזה בכניסה לחדרה וגם בכניסה לבית על סמך אותה הברכה.