חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

האם מותר לאכול אורז בלא לברור אותו?
 

תשובה:

יש צורך לברור אורז קודם אכילתו על מנת לוודא שלא נמצא באורז חרקים או תולעים. לכן אין לאכול אורז בלא לברור אותו תחילה.
אולם אם רוכשים אורז ברור באריזת ואקום נושאת חותמת הכשר, אין צורך לברור אותו שוב, ככל שהאריזה נותרת סגורה בוואקום.

חשוב לציין, שהמטרה בברירת האורז היא לראות שאין בו חרקים או תולעים, אולם נקודות שחורות או שינוי צבע בגרגירי האורז או נקודות לבנות וכדו’ אין בהם כל בעיה, ומותר לאוכלם.

כמו כן, אורז איכותי המצוי באריזות קטנות סגורות ולא בשקים גדולים, מספיק לברור את רוב האורז ואין צורך לברור את הכל ממש, הואיל ואחוז הנגיעות בסוג כזה של אורז הוא נמוך במיוחד ואינו מיעוט המצוי.
שונה מכך הוא האורז המלא או אורז אדום או שחור, או אורז ישן קצת או אורז הנמצא בשקים גדולים, או כל אורז שנראה שאינו נקי, הואיל ומצוי בו חרקים ותולעים בשכיחות גבוהה יותר, אין להסתפק בו בברירת רוב האורז אלא צריך לבוררו כולו ממש בדקדוק.

מקורות ונימוקים:
בתורה נאמר “וְכָל הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ עַל הָאָרֶץ שֶׁקֶץ הוּא לֹא יֵאָכֵל”, מכאן אנו למדים על איסור אכילת שקצים ורמשים או תולעים וחרקים וכדו’.

ופסק השולחן ערוך יורה דעה הלכות בהמה וחיה טהורה סימן פ”ד סעיף ח’ בזה”ל:

כל מיני פירות שדרכן להתליע כשהם מחוברים, לא יאכל עד שיבדוק הפרי מתוכו שמא יש בו תולעת.

מדברי השולחן ערוך הללו נמצאנו למדים שעלינו לבדוק כל סוג של פירות או קטניות אם דרכן להתליע או שהדרך הוא שנמצאים בו חרקים.

לגבי האורז, המציאות מוכיחה שפעמים הוא מתליע ופעמים חודרים חרקים שונים ורוחשים בין גרגירי האורז, לכן יש צורך לברור את האורז קודם אכילתו.

למרות שמעיקר הדין, יתכן ואין אחוז השכיחות באורז גבוה ואינו בכלל מיעוט המצוי, וגם יתכן שהתולעים נוצרו בתוך האורז ולא מבחוץ הגיעו, ולשם כך מספיק להניח את האורז במים, על מנת להציף את החרקים. מ”מ נהגו עם ישראל קדושים להחמיר ולברור את האורז קודם השימוש בו, ואין לשנות מנהג זה.

ועיין במה שכתב בשו”ת שאילת יעב”ץ חלק ב’ סימן קכ”ד, לבאר את הנגיעות המצויים באורז, ולבאר את הדרך לבודקו על מנת להסיר חשש נגיעות באורז. ועיין עוד במאמרו של הרב ישעיה נתן מלצר בקובץ בית אהרון וישראל קמא תשס”ט ע”ז – פ”ב, שכותרתו בדיקת פירות מתולעים.

 

חשוב לציין כי הבדל גדול ישנו בין סוגי האורז השונים, רוב הנגיעות מצויים באורז ישן, או באורז המצוי בשקים פתוחים, ואילו האורז המצוי בשקיות קטנות של עד קילו הנארזות במפעל תחת השגחה מוקפדת פחות מצוי בהם נגיעות. כמו כן אורז מלא או שחור או אדום יש בו אחוז נגיעות גבוה יותר.

אכן, את כל הסוגים צריך לבדוק, אלא שההקפדה צריכה להיות יותר, בסוגי האורז אשר עלול להימצא בהם נגיעות יותר.

כמו כן אורז לבן הארוז בשקיות קטנות, ונבדק ברובו ונמצא נקי אין צורך לבודקו כולו ממש וניתן להסתמך על הרוב, הואיל ואחוז הנגיעות במקרה כזה איננו נחשב מיעוט המצוי. ועיין בזה בדברי הרמ”א בהגהתו על השו”ע יו”ד סימן פ”ד סעיף ח’.

אולם אורז הארוז באריזת וואקום הנושאת חותמת כשרות, ניתן לאוכלו בלא לברור אותו קודם, ככל שהאריזה נותרה בוואקום.

 

כהמלצה אוסיף, כי כבר בעת רכישת חבילת האורז מומלץ לעיין בשקית מבחוץ ולראות את תחתית השקית, על מנת להבחין אם האורז הינו נקי וטוב או שיש בו נגיעות שמתבטאת בדרך כלל בקורים בתחתית השקית או בפירורים או בחור בשקית וכדו’.

שאלה:

האם מותר לאכול אורז בלא לברור אותו?

 

תשובה:

יש צורך לברור אורז קודם אכילתו על מנת לוודא שלא נמצא באורז חרקים או תולעים. לכן אין לאכול אורז בלא לברור אותו תחילה.

אולם אם רוכשים אורז ברור באריזת ואקום נושאת חותמת הכשר, אין צורך לברור אותו שוב, ככל שהאריזה נותרת סגורה בוואקום.

חשוב לציין, שהמטרה בברירת האורז היא לראות שאין בו חרקים או תולעים, אולם נקודות שחורות או שינוי צבע בגרגירי האורז או נקודות לבנות וכדו’ אין בהם כל בעיה, ומותר לאוכלם.

כמו כן, אורז איכותי המצוי באריזות קטנות סגורות ולא בשקים גדולים, מספיק לברור את רוב האורז ואין צורך לברור את הכל ממש, הואיל ואחוז הנגיעות בסוג כזה של אורז הוא נמוך במיוחד ואינו מיעוט המצוי.

שונה מכך הוא האורז המלא או אורז אדום או שחור, או אורז ישן קצת או אורז הנמצא בשקים גדולים, או כל אורז שנראה שאינו נקי, הואיל ומצוי בו חרקים ותולעים בשכיחות גבוהה יותר, אין להסתפק בו בברירת רוב האורז אלא צריך לבוררו כולו ממש בדקדוק.

מקורות ונימוקים:

בתורה נאמר “וְכָל הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ עַל הָאָרֶץ שֶׁקֶץ הוּא לֹא יֵאָכֵל”, מכאן אנו למדים על איסור אכילת שקצים ורמשים או תולעים וחרקים וכדו’.

ופסק השולחן ערוך יורה דעה הלכות בהמה וחיה טהורה סימן פ”ד סעיף ח’ בזה”ל:

כל מיני פירות שדרכן להתליע כשהם מחוברים, לא יאכל עד שיבדוק הפרי מתוכו שמא יש בו תולעת.

מדברי השולחן ערוך הללו נמצאנו למדים שעלינו לבדוק כל סוג של פירות או קטניות אם דרכן להתליע או שהדרך הוא שנמצאים בו חרקים.

לגבי האורז, המציאות מוכיחה שפעמים הוא מתליע ופעמים חודרים חרקים שונים ורוחשים בין גרגירי האורז, לכן יש צורך לברור את האורז קודם אכילתו.

למרות שמעיקר הדין, יתכן ואין אחוז השכיחות באורז גבוה ואינו בכלל מיעוט המצוי, וגם יתכן שהתולעים נוצרו בתוך האורז ולא מבחוץ הגיעו, ולשם כך מספיק להניח את האורז במים, על מנת להציף את החרקים. מ”מ נהגו עם ישראל קדושים להחמיר ולברור את האורז קודם השימוש בו, ואין לשנות מנהג זה.

ועיין במה שכתב בשו”ת שאילת יעב”ץ חלק ב’ סימן קכ”ד, לבאר את הנגיעות המצויים באורז, ולבאר את הדרך לבודקו על מנת להסיר חשש נגיעות באורז. ועיין עוד במאמרו של הרב ישעיה נתן מלצר בקובץ בית אהרון וישראל קמא תשס”ט ע”ז – פ”ב, שכותרתו בדיקת פירות מתולעים.

 

חשוב לציין כי הבדל גדול ישנו בין סוגי האורז השונים, רוב הנגיעות מצויים באורז ישן, או באורז המצוי בשקים פתוחים, ואילו האורז המצוי בשקיות קטנות של עד קילו הנארזות במפעל תחת השגחה מוקפדת פחות מצוי בהם נגיעות. כמו כן אורז מלא או שחור או אדום יש בו אחוז נגיעות גבוה יותר.

אכן, את כל הסוגים צריך לבדוק, אלא שההקפדה צריכה להיות יותר, בסוגי האורז אשר עלול להימצא בהם נגיעות יותר.

כמו כן אורז לבן הארוז בשקיות קטנות, ונבדק ברובו ונמצא נקי אין צורך לבודקו כולו ממש וניתן להסתמך על הרוב, הואיל ואחוז הנגיעות במקרה כזה איננו נחשב מיעוט המצוי. ועיין בזה בדברי הרמ”א בהגהתו על השו”ע יו”ד סימן פ”ד סעיף ח’.

אולם אורז הארוז באריזת וואקום הנושאת חותמת כשרות, ניתן לאוכלו בלא לברור אותו קודם, ככל שהאריזה נותרה בוואקום.

 

כהמלצה אוסיף, כי כבר בעת רכישת חבילת האורז מומלץ לעיין בשקית מבחוץ ולראות את תחתית השקית, על מנת להבחין אם האורז הינו נקי וטוב או שיש בו נגיעות שמתבטאת בדרך כלל בקורים בתחתית השקית או בפירורים או בחור בשקית וכדו’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
דיני אישות

האם לכהן מותר להתחתן עם אלמנה

מקורות ונימוקים: ויקרא כ”א: אִשָּׁ֨ה זֹנָ֤ה וַחֲלָלָה֙ לֹ֣א יִקָּ֔חוּ וְאִשָּׁ֛ה גְּרוּשָׁ֥ה מֵאִישָׁ֖הּ לֹ֣א יִקָּ֑חוּ כִּֽי־קָדֹ֥שׁ ה֖וּא לֵאלֹהָֽיו: בפסוק זה ציוותה

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש