חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מזוזה

האם מותר שגוי יקבע את המזוזה בבית של היהודי

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

האם זה בעיה שגוי יניח את המזוזה על פתח ביתי?

ומי נקרא יהודי?

תודה

תשובה

שלום וברכה

גוי איננו כשר לכתוב את המזוזה, לפיכך גם אינו כשר לקבוע את המזוזה, ואם גוי קובע את המזוזה צריך להסירה ולקבוע אותה שנית.

גוי נחשב כל אדם שאמו איננה יהודייה, אולם אדם שאמו יהודייה, אף אם אביו איננו יהודי, הרי הוא יהודי, כי היהדות נקבעת לפי האם, כידוע.

בברכת הצלחה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

האם גוי יכול לקבוע מזוזה בבית הישראל

בגמרא גיטין מ”ה: איתא, ס”ת תפלין ומזוזות שכתבן מין ומסור עובד כוכבים ועבד, אשה וקטן, כותי וישראל מומר, פסולין. שנאמר וקשרתם וכתבתם, כל שישנו בקשירה ישנו בכתיבה, וכל שאינו בקשירה אינו בכתיבה.

כן פסק השולחן ערוך להלכה או”ח סימן ל”ט סעיף א’ לעניין תפילין, וכן הוא לעניין ספרי תורה ומזוזות, הגוי פסול לכתוב אותם.

השאלה היא האם קביעת המזוזה, חלק ממעשה מצוות המזוזה היא, או שמצווה היה שליהודי תהיה מזוזה בפתח הבית, אך אין הקביעה מן המצווה, אלא הכשר מצווה בעלמא.

לעניין זה אציין לדברי שו”ת שבט הלוי חלק ב סימן קנ”ח שכתב לבאר כי קביעת המזוזה היא חלק ממצוות המזוזה, וכתב כי ג’ שלבים ישנם במצוות המזוזה. כתיבתה, קביעתה, והמגורים בבית שקבועה בו מזוזה. שהרי לפי דעת המג”א סי’ י”ט מברכי’ עליה לדור בבית שיש בו מזוזה.

והוכיח שיש מצווה בקביעת המזוזה, שהרי הקביעות היא גמר המצוה הנזכרת בתורה, דמה דכתיב וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך לפי מסקנת הש”ס מנחות מ”ד ע”א, הפירוש וכתבתם כתיבה תמה וילפי’ מגז”ש דכתיבה בספר והדר על מזוזות ביתך ושעריך דלקבעינהו בסיפא דביתא דהיינו הקביעות כדאיתא שם. וציין לדברי התרגום אונקלס דברים ו’ ט’ ודברים י”א כ’ שתרגם, ותכתבנון על מזוזין ותקבעינון בסופי ביתך, והוא הביאור המילולי של הפסוק, והוא גוף המצוה דהקביעות הוא המצוה לכ”ע.

והוסיף וכתב דהואיל וכך, תמוה מאד מה שנסתפקו קצת מאחרונים אם יועיל קביעות מזוזה גם ע”י נכרי וקטן, שמא עיקר המצוה שיהי’ מזוזה על הבית והא איכא. שהרי זה אינו, אלא הקביעות היא עיקר המצווה.

כן הוא בהדיא בשו”ת חקרי לב חלק יו”ד הלכות מזוזה סימן קכ”ח, שם בתוך תשובתו כתב כי קביעת המזוזה הוקשה גם היא לקשירת התפילין, ולפיכך גוי שאינו בקשירה אינו בקביעת המזוזה, ואם קבעה צריך להסירה ולקובעה בשנית.

וכן בספר תשובות והנהגות כרך א סימן תע”ח, העלה שהגוי פסול לקבוע מזוזה ואף מומרים פסולים לקבוע מזוזה. והוסיף וכתב שעל כן תמה הוא על מה שנהגו בארץ ישראל במוסדות לכבד רשעים ומומרים לקבוע המזוזה, ויש לחוש שקביעה זו איננה מועילה. הואיל והמומר שפסול לכתיבת המזוזה פסול גם לקביעתה.

לכן אף שבשדי חמד חלק ה’ כלל קל”א, מביא בדבר זה מחלוקת באחרונים, להלכה אין לאפשר לגוי לקבוע את המזוזה, ואם קבעה יש להסירה ולקובעה שנית.

 

יתר על כן כתב לחדש בספר ישועות מלכו להגר”י מקוטנא ז”ל בחידושיו על הרמב”ם, שגם אשה אינה יכולה לקבוע מזוזה אף על פי שחייבת במצווה כמבואר ברכות כ’: מכל מקום כיון דליתא בכתיבה כמבואר בגיטין מ”ה: ה”ה בכל תיקון המצוה כדמוכח שם, ובשו”ע או”ח סי’ ל”ט. ובתשובת ארץ צבי סימן ט”ו כתב להסתפק האם אשה רשאית לקבוע מזוזה.

אמנם על זה כתב בשו”ת שבט הלוי הנזכר חלק ב’ סימן קנ”ח, שפשוט אצלו הדבר שאשה יכולה לקבוע מזוזה, עיי”ש.

 

בשולי הדברים ראוי לציין, כי אין התשובה נוגעת בנידון גוי שהוא פועל של בעל הבית היהודי, אולם בפועל ישנה מחלוקת בפוסקים האם ניתן לומר ידו כיד בעל הבית, כפי שכתב המחנה אפרים, ואין זה הנידון שלפנינו, הואיל ובשאלה נשאלנו האם גוי רשאי לקבוע מזוזה בביתו של הישראל כאשר איננו פועל הנוטל על כך שכר מבעל הבית ועובד בשליחותו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

שליח ציבור מעוטף בטלית מתפלל בבית הכנסת
הרה"ג דוד בר אושר

תענית שובבי”ם

מקורות כתוב בשולחן ערוך (אורח חיים הלכות תענית סימן תקס”ו סעיף ב) כשהצבור גוזרים תענית על כל צרות שלא תבוא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש