חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

קניתי שעון יד ולאחר תקופה קצרה הפסיק לעבוד, שלחתי לתיקון כבר פעם שלישית ולא סודרה התקלה.

האם אני יכול לתבוע בתביעות קטנות?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

בית משפט לתביעות קטנות, איננו דן על פי התורה אלא על פי החוק, הואיל וכך ישנו איסור חמור על פי התורה לפנות לתביעה בערכאות הדנים שלא על פי דין התורה.

לפיכך עליך להזמין את בעל החנות לדין תורה, שם תוכל לתבוע אותו על תיקון השעון ועל כל הנזק שנגרם לך עקב כך.

במידה ובעל החנות יסרב לבוא לדון בדין תורה לאחר שלש הזמנות בית הדין יתן לך היתר ללכת לתבוע אותו בבית המשפט לתביעות קטנות.

למרות האמור, במידה ובעל החנות אינו שומר תורה ומצוות, ואומר מראש שאיננו מתכוון לבוא לבית הדין, או בכל מקרה בו ישנה הוכחה ברורה ומוחלטת שלא יבוא הנתבע לדון בבית הדין, מותר לתבוע אותו בבית המשפט לתביעות קטנות.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

 

מקורות ונימוקים:

פסק השולחן ערוך חו”מ סימן כ”ו סעיף א’ כי אסור לדון בערכאות אפי’ אם נתרצו שני בעלי הדין לדון בפניהם, וכל הבא לדון בפניהם הרי זה רשע וכאילו חרף וגדף והרים יד בתורת משה רבינו עליו השלום.

אמנם בסעיף ב’ הוסיף השו”ע וכתב בזה”ל: היתה יד עובדי כוכבים תקיפה, ובעל דינו אלם, ואינו יכול להציל ממנו בדייני ישראל, יתבענו לדייני ישראל תחלה, ואם לא רצה לבוא, נוטל רשות מבית דין ומציל בדייני עובד כוכבים מיד בעל דינו. וביאר הרמ”א דכל זה דווקא כשאינו רוצה להיות ציית דין, אבל בלאו הכי אסור לבית דין להרשות לדון לפני עובדי כוכבים.

מן האמור מבואר כי איסור גמור הוא לדון בערכאות הדנים שלא על פי דין התורה הקדושה, וכל הבא לדון לפניהם ותובע אצלם, הרי הוא מרים יד בתורת משה רבינו עליו השלום. אמנם ככל שהנתבע לא ציית דינא ומסרב לבוא ולדון בבית הדין על פי דין התורה, נוטל רשות מבין הדין לתובעו בערכאות.

הואיל וכך, בנידון השאלה יש צורך לתבוע את בעל החנות תחילה לבית דין רבני לדיני ממונות, ורק במידה ויסרב לבוא לבית הדין, יתן בית הדין היתר לפניה לערכאות.

 

אכן בכל מצב בו הנתבע איננו שומר תורה ומצוות, ואומר שאיננו מכיר בדין תורה, או בכל מצב בו ישנה אומדנא דמוכח שהנתבע לא יבוא לדין תורה, כגון בתביעה נגד חברות ממשלתיות וכדו’. כתב בחיבור כסף הקדשים על השו”ע חו”מ סימן כ”ו ס”ק ב’ שבמקרה שישנה ‘אומדנא דמוכח’ שהנתבע לא ציית דינא ולא יבוא לבית הדין הדן על פי דיני התורה, יכול לתובעו מלכתחילה בערכאות ולא צריך היתר מיוחד מבית הדין לתובעו בערכאות.

כן פסק להלכה בשו”ת והיה העולם חו”מ סי’ ג’ בנוגע לתביעת חברות ממשלתיות, כן פסק בשו”ת אבני ישפה ח”ג חו”מ סי’ ק”ח, כן צידד הגרי”ש אלישיב זצ”ל הובאו דבריו בקובץ ישורון חלק י”א עמ’ תרצ”ז.

כמו כן העלה גם בשו”ת תשובות והנהגות כרך ג’ סי’ תמ”ה, אמנם הוסיף עוד וכתב שם שמפני כבוד בית דין ותורתנו הקדושה, כדאי לפרש בנוסח התביעה שהוא מעדיף דין תורה, ורק כיון שאין הנתבע מוכן הולך לערכאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש