חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

האם זה מותר או שזה בעייתי לקיים יחסי אישות ביום צום לפני תחילת הצום ?
למשל השנה במוצאי שבת שזה ליל צום י”ז בתמוז.

תשובה:

מעיקר הדין מותר לקיים יחסי אישות בליל צום כמו צום י”ז בתמוז, עשרה בטבת, צום גדליה, או תענית אסתר.
גם ביום הצום עצמו מותר בשעת צורך בחדר אפל וחשוך. הואיל ובשאר הצומות לא נאסר תשמיש המטה בשונה מתשעה באב.
אלא שכתבו הפוסקים שבעל נפש יחמיר על עצמו להימנע מתשמיש המטה בליל הצום ובצום עצמו, כמו שאסור בליל תשעה באב.
אולם חשוב לציין שבכל מקרה בו חל ליל טבילה בליל הצום, או שישנו חיוב עונה, כגון יוצא לדרך וכדו’, גם הפוסקים המחמירים מסכימים שאף בעל נפש אין לו להחמיר בכך.

מקורות ונימוקים:
פסק השולחן ערוך או”ח סימן תק”נ סעיף א’: צומות הללו, [דהיינו ארבע צומות] חוץ מט’ באב, מותרים ברחיצה וסיכה ונעילת הסנדל ותשמיש המטה, ואין צריך להפסיק בהם מבעוד יום.

ובמשנה ברורה שם ס”ק ו’ ביאר דהיינו טעמא, משום שבשעה שרצו וקבלו עליהם לצום בכל הארבע תענית הנ”ל לא קבלו עליהם שיהיו בחומר תענית ציבור כתשעה באב, לפי שאין רוב הצבור יכולין לעמוד בה.

והוסיף המשנה ברורה וכתב, ובעל נפש יחמיר בכולן כמו בתשעה באב. כלומר להחמיר על עצמו בכל החמשה דברים שבכללן איסור תשמיש המטה ורחיצה.

אולם סייג המשנה ברורה את דבריו, וכת שאם חל ליל טבילה יקיים עונתו. כמו כן אין לנהוג באיסור נעילת הסנדל משום חוכא וטלולה.

כמו כן אם חל י’ בטבת בע”ש אין להחמיר ברחיצה בחמין מפני כבוד השבת.

שאלה:

האם זה מותר או שזה בעייתי לקיים יחסי אישות ביום צום לפני תחילת הצום ?

למשל השנה במוצאי שבת שזה ליל צום י”ז בתמוז.

תשובה:

מעיקר הדין מותר לקיים יחסי אישות בליל צום כמו צום י”ז בתמוז, עשרה בטבת, צום גדליה, או תענית אסתר.

גם ביום הצום עצמו מותר בשעת צורך בחדר אפל וחשוך. הואיל ובשאר הצומות לא נאסר תשמיש המטה בשונה מתשעה באב.

אלא שכתבו הפוסקים שבעל נפש יחמיר על עצמו להימנע מתשמיש המטה בליל הצום ובצום עצמו, כמו שאסור בליל תשעה באב.

אולם חשוב לציין שבכל מקרה בו חל ליל טבילה בליל הצום, או שישנו חיוב עונה, כגון יוצא לדרך וכדו’, גם הפוסקים המחמירים מסכימים שאף בעל נפש אין לו להחמיר בכך.

מקורות ונימוקים:

פסק השולחן ערוך או”ח סימן תק”נ סעיף א’: צומות הללו, [דהיינו ארבע צומות] חוץ מט’ באב, מותרים ברחיצה וסיכה ונעילת הסנדל ותשמיש המטה, ואין צריך להפסיק בהם מבעוד יום.

ובמשנה ברורה שם ס”ק ו’ ביאר דהיינו טעמא, משום שבשעה שרצו וקבלו עליהם לצום בכל הארבע תענית הנ”ל לא קבלו עליהם שיהיו בחומר תענית ציבור כתשעה באב, לפי שאין רוב הצבור יכולין לעמוד בה.

והוסיף המשנה ברורה וכתב, ובעל נפש יחמיר בכולן כמו בתשעה באב. כלומר להחמיר על עצמו בכל החמשה דברים שבכללן איסור תשמיש המטה ורחיצה.

אולם סייג המשנה ברורה את דבריו, וכת שאם חל ליל טבילה יקיים עונתו. כמו כן אין לנהוג באיסור נעילת הסנדל משום חוכא וטלולה.

כמו כן אם חל י’ בטבת בע”ש אין להחמיר ברחיצה בחמין מפני כבוד השבת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש