שאלה:
בני שיחי’ בגיל 17 ורוצה לפרוש מלימודיו בישיבה, הדבר מטריד את מנוחתי ושורף את ליבי. והשאלה, האם אני יכול להודיעו שאם הוא עוזב את הישיבה, הוא ינושל בצוואתי מהירושה שאני עתיד להוריש אחר מותי, הכוללת ממון רב בבנקים, ובית מלון באזור המרכז?
תשובה:
-
אני מרוגש מעצם מחשבתך. שאלתך כאלף עדים מעידה עד כמה הדבר נוגע לליבך, בטוחני שסוף דבר, בנך יחוש את אהבתך העזה לתורה, וכאבך הנורא, ובודאי לא יפרוש מהסטנדר והגמרא. כמובן יש לעשות הכל מתוך נעימות ורוגע, מתוך עבותות האהבה שאתה ורעייתך תחי’ מרעיפים עליו, ומחזקים אותו, שימשיך לשבת באהלה של תורה, שהיא חיינו ואורך ימינו.
-
עוד קודם הדיבור על הצוואה והירושה, ראוי לדבר על העזרה והתמיכה בנישואיו. להסביר לבן שאם הוא ממשיך ולומד, הרי שתתמכו בו בעין יפה ורוח נדיבה בנישואיו, בנדוניא ודירה, כפי יכולתכם, [כדאי לפרט…], ואפילו רכב וכדו’, אם יש יכולת בידכם, [כפי הנראה משאלתכם]. ויש להסביר לבן בצורה נעימה וברורה, שאם הוא לא ילמד, ויפרוש להתעסק במסחר, ועל אחת כמה וכמה אם ח”ו ישב בטל באפס מעש, הוא יצטרך לדאוג לעצמו, ולא יקבל כמעט כלום לנישואיו, וכמו שמקובל בציבור הכללי, שהחתן והכלה דואגים לעצמם לרוב ככל ההוצאות, ואינו יכול לבוא בתרעומת. ניתן להסביר לו שלכן, גם מבחינה כלכלית, לא שוה לו לפרוש לעסוק במסחר קודם נישואיו.
-
מן הראוי לעשות הכל, ולהימנע מנישול מירושה. הדבר עלול לגרום לבן להידרדר יותר ויותר. אכן על רבי אליעזר הגדול מסופר (ראה בהערה), שהדיר את בנו הורקנוס מנכסיו מפני שלא עסק בתורה, ועמד והקדיש את כל נכסיו לשמים, ואח”כ התירו לו חכמים את נדרו, יש אומרים דהיינו מפני שדבריו עשו רושם על בנו שהחל בעקבות כך לעסוק בתורה. למעשה, מעיקר הדין אם הנך עושה צוואה במתנה מחיים, ומשאיר כאלפים דולר לירושה דאורייתא, שלא לעקור נחלת היורשים, הדבר מותר בשופי. ועל אחת כמה וכמה אם הנך עושה תנאי בצוואה, שאם הבן ילמד תורה ויתנהג כראוי, ירש את חלקו, כיתר אחיו, והרי הדבר נתון בידיו להתנהג כראוי ולקבל את הירושה.
-
אם ח”ו ישנו בן מחלל שבת בפהרסיא, והאחר ת”ח השוקד על תלמודו, ראוי ונכון לעשות צוואה בסגנון הנ”ל, כמו שהעלה לדינא מרן רבינו עובדיה יוסף זצוקל”ה בשו”ת יביע אומר (ח’ חו”מ סי’ י’).
מקורות: