חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

רציתי לשאול השנה שתשעה באב ביום ראשון, האם אפשר להתגלח בכל השבוע שלפני תשעה באב?
תודה.

תשובה:

שאלתך חשובה
מעיקר הדין אכן מותר להסתפר ולהתגלח בשבוע שלפני תשעה באב, הואיל וכאשר תשעה באב חל ביום ראשון, השבוע שלפני איננו נחשב שבוע שחל בו תשעה באב.
אולם כתבו הפוסקים שראוי להמנע מלהסתפר ולהתגלח בשבוע זה, כדי שלא להכנס לתענית תשעה באב מגולחים ומסופרים. לכן גם כאשר תשעה באב חל ביום ראשון, ראוי הוא בהחלט להמנע מתספורת בשבוע זה.
אכן אם מניעת הגילוח מפריע ביותר, כתב בספר ילקוט יוסף שניתן להקל בזה, בפרט אם עושה כן ביום שישי לכבוד שבת.

מקורות ונימוקים:
בשולחן ערוך או”ח סימן תקנ”א סעיף ד’ סתם כדעת הפוסקים שכאשר חל תשעה באב ביום ראשון, אין נוהגים דיני שבוע שחל בו בשבוע שקודם לו.

למרות זאת, בבית יוסף הביא לדברי הכל בו בסימן ס”ב, שם כתב שמנהג הזקנים שלא להסתפר בכלל לפני אותה השבת, כדי שיכנסו ליום התענית כשהם מנוולים, וגוערין מאוד למי שיסתפר.

וכתב בספר בן איש חי לפרשת דברים, שראוי להורות לעם כמנהג הזקנים שכתב הכל בו, אלא שלא נהגו לגעור בחזקה באלו אשר אינם נוהגים כן.

ובספר אור לציון חלק ג’ פרק כ”ז תשובה ו’ כתב כי ראוי להמנע מתספורת וגילוח בשבוע זה, וכן כתב גם בספר ילקוט יוסף לסימן תקנ”א.

אלא שכתב בילקוט יוסף לעניין גילוח הזקן, שאדם הרגיל בכך, ונגרם לו צער במניעת התגלחת, אין צריך להחמיר בזה, ובפרט אם עושה כן לכבוד שבת.

שאלה:

רציתי לשאול השנה שתשעה באב ביום ראשון, האם אפשר להתגלח בכל השבוע שלפני תשעה באב?

תודה.

תשובה:

שאלתך חשובה

מעיקר הדין אכן מותר להסתפר ולהתגלח בשבוע שלפני תשעה באב, הואיל וכאשר תשעה באב חל ביום ראשון, השבוע שלפני איננו נחשב שבוע שחל בו תשעה באב.

אולם כתבו הפוסקים שראוי להמנע מלהסתפר ולהתגלח בשבוע זה, כדי שלא להכנס לתענית תשעה באב מגולחים ומסופרים. לכן גם כאשר תשעה באב חל ביום ראשון, ראוי הוא בהחלט להמנע מתספורת בשבוע זה.

אכן אם מניעת הגילוח מפריע ביותר, כתב בספר ילקוט יוסף שניתן להקל בזה, בפרט אם עושה כן ביום שישי לכבוד שבת.

מקורות ונימוקים:

בשולחן ערוך או”ח סימן תקנ”א סעיף ד’ סתם כדעת הפוסקים שכאשר חל תשעה באב ביום ראשון, אין נוהגים דיני שבוע שחל בו בשבוע שקודם לו.

למרות זאת, בבית יוסף הביא לדברי הכל בו בסימן ס”ב, שם כתב שמנהג הזקנים שלא להסתפר בכלל לפני אותה השבת, כדי שיכנסו ליום התענית כשהם מנוולים, וגוערין מאוד למי שיסתפר.

וכתב בספר בן איש חי לפרשת דברים, שראוי להורות לעם כמנהג הזקנים שכתב הכל בו, אלא שלא נהגו לגעור בחזקה באלו אשר אינם נוהגים כן.

ובספר אור לציון חלק ג’ פרק כ”ז תשובה ו’ כתב כי ראוי להמנע מתספורת וגילוח בשבוע זה, וכן כתב גם בספר ילקוט יוסף לסימן תקנ”א.

אלא שכתב בילקוט יוסף לעניין גילוח הזקן, שאדם הרגיל בכך, ונגרם לו צער במניעת התגלחת, אין צריך להחמיר בזה, ובפרט אם עושה כן לכבוד שבת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש