חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

רציתי לשאול השנה שתשעה באב הוא ביום ראשון, מתי עושים שבוע שחל בו? שלא מכבסים ומתקלחים?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה
השנה הנוכחית שנת תשפ”ב תשעה באב חל בשבת לכן נדחה הוא ליום ראשון שלאחר השבת.
הואיל וכך, השנה אין כלל שבוע שחל בו תשעה באב, לכן בשבוע שלפני תשעה באב, למנהג הספרדים מותר להתרחץ ולכבס את הבגדים וללבוש בגדים מכובסים. אולם למנהג האשכנזים אין להתרחץ וללבוש בגדים מכובסים כבר מראש חודש אב.
כמובן שבמוצאי שבת שמחליפים את הבגדים לבגדי יום חול, צריך להחליף לבגדי יום חול משומשים שאינם מכובסים ונקיים.

מקורות וציונים:
פסק השולחן ערוך או”ח סימן תקנ”א סעיפים ג’ – ד’:

שבוע שחל בו תשעה באב, אסורים לספר ולכבס, אפילו אינו רוצה ללובשו עתה אלא להניחו לאחר ט’ באב, ואפילו אין לו אלא חלוק אחד, אסור. וכן המכובסים מקודם, בין ללבוש בין להציע בהם המטה; ואפי’ מטפחות הידים והשלחן, אסור.

והרמ”א כתב, ואנו נוהגין להחמיר בכל זה מתחלת ר”ח עד אחר התענית, אם לא לצורך מצוה.

עוד כתב השו”ע בסעיף ד’, אם חל תשעה באב ביום ראשון או בשבת ונדחה לאחר השבת, מותר בשתי השבתות, בין שקודם התענית בין שאחריו. ויש מי שאומר  שנהגו לאסור כל שבוע שלפניו, חוץ מיום ה’ ויום ו’.

והרמ”א הוסיף לשיטתו וכתב, ונוהגין להחמיר מתחלת ראש חודש לענין כיבוס, אבל תספורת נוהגים להחמיר מי”ז בתמוז.

מבואר בדברי השו”ע כי ב’ דעות ישנן בעניין שבוע שחל בו כאשר תשעה באב נדחה ליום ראשון, וקיימ”ל סתם ויש הלכה כסתם. וכן הוא המנהג שכאשר תשעה באב נדחה ליום ראשון אין נוהגים דיני שבוע שחל בו תשעה באב כלל.

כן כתב גם הבן איש חי בפרשת דברים אות י”ב, ובספר אור לציון חלק ג’ סוף פרק כ”ז, ובספר ילקוט יוסף סימן תקנ”א.

שאלה:

רציתי לשאול השנה שתשעה באב הוא ביום ראשון, מתי עושים שבוע שחל בו? שלא מכבסים ומתקלחים?

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

השנה הנוכחית שנת תשפ”ב תשעה באב חל בשבת לכן נדחה הוא ליום ראשון שלאחר השבת.

הואיל וכך, השנה אין כלל שבוע שחל בו תשעה באב, לכן בשבוע שלפני תשעה באב, למנהג הספרדים מותר להתרחץ ולכבס את הבגדים וללבוש בגדים מכובסים. אולם למנהג האשכנזים אין להתרחץ וללבוש בגדים מכובסים כבר מראש חודש אב.

כמובן שבמוצאי שבת שמחליפים את הבגדים לבגדי יום חול, צריך להחליף לבגדי יום חול משומשים שאינם מכובסים ונקיים.

מקורות וציונים:

פסק השולחן ערוך או”ח סימן תקנ”א סעיפים ג’ – ד’:

שבוע שחל בו תשעה באב, אסורים לספר ולכבס, אפילו אינו רוצה ללובשו עתה אלא להניחו לאחר ט’ באב, ואפילו אין לו אלא חלוק אחד, אסור. וכן המכובסים מקודם, בין ללבוש בין להציע בהם המטה; ואפי’ מטפחות הידים והשלחן, אסור.

והרמ”א כתב, ואנו נוהגין להחמיר בכל זה מתחלת ר”ח עד אחר התענית, אם לא לצורך מצוה.

עוד כתב השו”ע בסעיף ד’, אם חל תשעה באב ביום ראשון או בשבת ונדחה לאחר השבת, מותר בשתי השבתות, בין שקודם התענית בין שאחריו. ויש מי שאומר  שנהגו לאסור כל שבוע שלפניו, חוץ מיום ה’ ויום ו’.

והרמ”א הוסיף לשיטתו וכתב, ונוהגין להחמיר מתחלת ראש חודש לענין כיבוס, אבל תספורת נוהגים להחמיר מי”ז בתמוז.

מבואר בדברי השו”ע כי ב’ דעות ישנן בעניין שבוע שחל בו כאשר תשעה באב נדחה ליום ראשון, וקיימ”ל סתם ויש הלכה כסתם. וכן הוא המנהג שכאשר תשעה באב נדחה ליום ראשון אין נוהגים דיני שבוע שחל בו תשעה באב כלל.

כן כתב גם הבן איש חי בפרשת דברים אות י”ב, ובספר אור לציון חלק ג’ סוף פרק כ”ז, ובספר ילקוט יוסף סימן תקנ”א.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש