חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: צרפת

שאלה

שלום אני ואחים שלי ממש רוצים כלב,

האם אפשר לגדל כלב שהוא לא כלב רע?

והאם כלב פוסל את המזוזות?

תודה.

תשובה

שלום וברכה

יפה חילקת בין כלב מחמד לכלב רע, כלב רע אסור לגדלו בבית כי הוא מזיק לאחרים, כלב רע נחשב כל כלב העלול לנשוך או לנבוח על כל אדם שאינו מכיר בצורה שתגרום פחד ובהלה לאנשים.

אולם כלב ביתי שאינו כזה, מותר מעיקר הדין לגדל בבית, ואין קיומו בבית פוסל את המזוזות כלל וכלל.

למרות זאת, מידת חסידות היא, שלא לגדל בעל חי טמא בתוך הבית, אך אין זה אלא ממידת חסידות, אך מעיקר ההלכה הדבר מותר.

בברכת הצלחה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

בגמרא בב”ק דף ט”ו: איתא, רבי נתן אומר מניין שלא יגדל אדם כלב רע בתוך ביתו, ואל יעמיד סולם רעוע בתוך ביתו, תלמוד לומר “לא תשים דמים בביתך”.

עוד מבואר במשנה בב”ק דף ע”ט: לא יגדל אדם את הכלב אלא אם כן היה קשור בשלשלת. ופרש רש”י שם דהיינו מפני שנושך ונובח וגורם לאשה שתפיל את עוברה מרוב הפחד והבהלה.

אכן בגמרא שם ב”ק פ”ג. מבואר שבערים הסמוכות לגבול מותר לגדל כלבים לשמירה, וקושרם ביום ומתירם בלילה.

עוד מבואר בגמרא בשבת, “כל המגדל כלב רע בתוך ביתו, מונע חסד מתוך ביתו, וטעם הדבר משום שהכלב מונע את כניסת העניים לביתו והרי נאמר “לַמָּס מֵרֵעֵהוּ חָסֶד”, ובלשון יוונית קורין לכלב למס”. ורב נחמן בר יצחק הוסיף: “אף פורק ממנו יראת שמים, שנאמר בהמשך הפסוק וְיִרְאַת שַׁדַּי יַעֲזוֹב”.

מכל האמור למדים אנו כי גידול כלב רע בבית הוא אסור, למעט אם הוא קשור באופן שאיננו מזיק לאיש לא בנשיכתו ולא בנביחתו, לכן כתבו הפוסקים שמי שמחזיק כלב נובח בחצירו אף אם הוא קשור, עליו לתלות שלט בחוץ המודיע על קיום כלב נובח בחצר, למנוע בהלה פתאומית מאנשים.

כן פסק השולחן ערוך להלכה בחושן המשפט סימן ת”ט סעיף ג’, אסור לגדל כלב רע, אלא אם כן הוא אסור בשלשלאות של ברזל וקשור בהם. ובעיר הסמוכה לספר, מותר לגדלו; וקושרו ביום ומתירו בלילה.

והוסיף הרמ”א והביא שיש אומרים שעכשיו שאנו מתגוררים בין אומות העולם בכל ענין שרי ולא רק בגבול, וכן הוא המנהג. אולם אם הוא כלב רע, שיש לחוש שיזיק בני אדם, אסור לגדלו אלא אם כן קשור בשלשלאות של ברזל.

 

אכן אין הדברים אמורים, אלא על כלב רע, שעלול להזיק בנשיכתו או בנביחתו, אולם כלב שאיננו מזיק כלל, כגון כלב מחמד המגדלים ילדים לשעשוע וכדו’, ובוודאי כלב נחייה לעיוור, מותר לגדלו.

אלא שלמרות זאת, מידת חסידות היא שלא לגדל בעל חי טמא בבית, ובשו”ת שבט הלוי חלק ו’ סימן רמ”א כתב שאם הוא שלא לצורך הוא מעשה שפל ונבזה. ובשו”ת שאילת יעב”ץ חלק א’ סימן י”ז כתב שאסור לגדל כל כלב, לכן למרות שמעיקר הדין הדבר מותר, לכתחילה עדיף לנסות לוותר על תענוג זה, ורק במידת הצורך לסמוך על עיקר הדין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש