חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

יש אחד שנמצא בשנת אבל על אמו, והוא מאורס עם בחורה, ורוצה לדחות את החתונה אחרי האבל, אך חבריו אמרו לו שיש מצוה וענין להתחתן בשנת האבל ועושה נחת רוח לנפטר?

האם זה נכון? ומה המקור לכך?

תודה

תשובה

שלום וברכה

צודקים חבריו של החתן שעדיף שלא לדחות את החתונה.

הואיל וכל אדם שלא נשא אשה ולא קיים מצוות פריה ורביה, מקיים מצווה גדולה בנישואיו, וקיום מצווה זו תגרום ללא ספק לנחת רוח הרבה יותר, מאשר לדחות את החתונה לאחר שנת האבל.

בפרט שעל פי ההלכה אין מניעה כלל לאדם לישא אשה לאחר שלושים ימי האבלות, ומעיקר הדין מותר אף לאחר שבעת ימי האבלות.

לפיכך לא ידחה את החתונה ויקבענה לזמן מוקדם ככל שמסתדר להם, כן כתב במפורש מרן פאר הדור בספרו חזון עובדיה אבלות חלק ב’ עמוד ש”כ.

ובכך יגרום נחת רוח לאמו המנוחה, ובעזרת ה’ יתנחם בה מאבלו על אמו. כפי שכתוב על יצחק אבינו בפרשת השבוע פרשת חיי שרה [בראשית פרק כד פסוק סז]

“וַיְביִאהָ יִצְחָ֗ק הָאֹ֙הֱלָה֙ שָׂרָ֣ה אִמּ֔וֹ וַיִּקַּ֧ח אֶת־רִבְקָ֛ה וַתְּהִי־ל֥וֹ לְאִשָּׁ֖ה וַיֶּאֱהָבֶ֑הָ וַיִּנָּחֵ֥ם יִצְחָ֖ק אַחֲרֵ֥י אִמּֽוֹ”

בשורות טובות ישועות ונחמות

 

‏מקורות ונימוקים:

בטור יורה דעה סימן שמ”ב הביא למחלוקת הרא”ש והרמב”ם האם יש לדחות את החתונה לאחר שלושים ימי האבלות או לא, דעת הרא”ש שיש לדחות את החתונה לאחר שלושים יום, אולם דעת הרמב”ם שאין לדחות את החתונה אלא לאחר שבעת ימי האבלות.

אכן אף הרא”ש מודה שאין הדברים אמורים אלא לגבי אדם שקיים מצוות פרייה ורביה, אולם כל מי שלא קיים מצוות פריה ורביה, או לחילופין שיש לו בנים קטנים וזקוקים הם לאשה שתטפל בהם כאם, אין מאחרים את החתונה ואין להמתין אפילו שלושים יום, אפילו לדעת הרא”ש.

בפרט שלהלכה פסק השולחן ערוך יורה דעה סוף סימן שמ”ב, כדברי הרמב”ם, שאף אדם המעוניין לישא אשה וכבר קיים מצוות פריה ורביה, רשאי לישא אשה מיד לאחר שבעת ימי האבלות.

 

ועיין עוד בדברי הראשון לציון הגאון הגדול הרב יצחק יוסף שליט”א בספרו חופה וקידושין עמוד שע”ז – שע”ח שם כתב בזה”ל: חתן שהוא בתוך שלשים יום לאבלו, שלא קיים פריה ורביה, שמותר לו להתחתן בתוך שלשים לאבלו, מותר לו להסתפר ולהתגלח ביום חופתו, וכן בשבעת ימי המשתה מותר לו להסתפר ולהתגלח, ואפילו הוא אבל על אביו או על אמו.

וכן מותר לו להביא תזמורת ולעשות ריקודים ומחולות, לכבוד החתן והכלה כנהוג, שעיקר שמחה בכלי שיר, וכמבואר בפוסקים, ומעבירים את המת מפני הכלה.

ועיין עוד בכנסת הגדולה אבן העזר סימן ס”ה בהגהות הטור, שסיפר על עצמו שחיתן את בנו בחתונה עם תזמורת כלי שיר ומנגנים, בתוך שנת האבל על אשתו שהיא אם החתן.

 

ועיין עוד בדבריו הבהירים והברורים של מרן פאר הדור מרן רבינו עובדיה יוסף זצ”ל שכתב כן בספרו חזון עובדיה אבלות חלק ב’ עמוד ש”כ.

שאין נכון הדבר לומר שאין זה מכבוד הנפטר לקבוע חתונה בתוך השנה, ולכן יש לדחות החתונה לאחר השנה בכדי לעשות נחת רוח לנפטר. אלא אדרבה דחיית החתונה מצערת את הנפטר שנמנעים בגללו לקיים מצות פריה ורביה. כל שכן אם החתן והכלה אינם יראי שמים ונכשלים באיסור נגיעה שהוא מן התורה ועוד, ה’ יצילנו. לכן אדרבא יש להקדים את החתונה ככל האפשר, ובכך גם ימנעו ממכשולות רבים וחמורים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש