חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

חולה סוכרת (שיתכן שיש לו היפוגליקמיה), האם הוא חייב לצום ביום צום י”ז בתמוז?

ואם יש פטור מצום, האם זה נכון גם ליום כיפור או רק לצומות האחרים?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

חולה סכרת במצב בלתי מיוצב, העלול להגיע להיפוגליקמיה, וזקוק לאכול ארוחות מסודרות על פי הוראת הרופאים, איננו צריך לצום את כל הצומות, כי במקום חולי לא גזרו חז”ל את הצומות הללו.

בנוגע לצום יום כיפור שהוא מן התורה, יש צורך להיוועץ ברופא, האם וכיצד יוכל לעבור את הצום, כי הדבר משתנה בין כל חולה לגופו, ובהדרכה נכונה והכנה מראש, רוב חולי הסוכרת יכולים לצום ביום כיפור, או לאכול ולשתות ב’שיעורים’ שאין בהם חיוב מן התורה.

חשוב לציין שבכל מקרה שהוא שמגיע החולה למצב היפוגליקמיה, כיון שיש בכך סכנת נפשות, אפילו ביום כיפור, עליו לאכול ולשתות מיד.

בברכה לבריאות איתנה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

כתב הרמב”ן בתורת האדם, וכן כתב הר”ן בסוף מסכת תענית דף י’. מדפי הרי”ף כי היולדת תוך שלשים יום וכן חולה שהוא צריך לאכול אין צריך אומד אלא מאכילים אותו מיד.

ובזה שונה דין שאר הצומות מדין צום יום כיפור, כפי שכתב בהגהות מיימון (פ”ה ה”א אות א) שרבינו תם התיר לאשה יולדת לאכול בצום גדליה אפילו אחר שבעה. ואף על גב דאמרינן בפרק מפנין (שבת קכט.) דלאחר שבעה אם אמרה איני צריכה אין מחללין עליה את השבת, לעניין יום כיפור. וצום גדליה דברי קבלה (עי’ זכריה ח יט) ודברי קבלה כדברי תורה (ר”ה יט.), אפילו הכי מותר, דכיון רצו מתענין רצו אין מתענין (ר”ה יח:) אם כן רשות הוא ומותר לה לאכול עד כאן.

כן פסק השולחן ערוך אורח חיים סימן תקנ”ד סעיף ו’ לעניין צום ט’ באב ושאר הצומות שאינן יום כיפור, בזה”ל: חיה כל שלשים יום, וכן חולה שהוא צריך לאכול, אין צריך אומד אלא מאכילין אותו מיד, דבמקום חולי לא גזרו רבנן.

אמנם לעניין צום יום כיפור הדבר שונה, כי איננו דרבנן אלא מן התורה, על כן אם לא במקום פיקוח נפש אין היתר שלא לצום. לפיכך יש צורך ללכת לדרוש אצל הרופא האם החולה יכול לצום, ומהי אם כן הדרך הנכונה להתכונן לצום, כי אין כל חולי הסכרת שווים, והדבר משתנה מחולה לחולה. חשוב לדעת כי בכל מקום של ספק פיקוח נפש, יש להחמיר במקום חשש פיקוח נפש ולהימנע מלצום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

סימן שאלה לבן על רקע צהוב
הרה"ג דוד אוחיון

כשיבוא המשיח ועובדי האלילים יאמינו בה’ – האם תהיה להם סליחה?

מקורות ונימוקים: בתהילים כ”ב פסוק כ”ח נאמר: “יִזְכְּר֤וּ׀ וְיָשֻׁ֣בוּ אֶל־ה’ כָּל־אַפְסֵי־אָ֑רֶץ וְיִֽשְׁתַּחֲו֥וּ לְ֝פָנֶ֗יךָ כָּֽל־מִשְׁפְּח֥וֹת גּוֹיִֽם”, ע”כ. בפירוש האלשיך על תהילים

לתוכן המלא »
בית קברות - בית עלמין
הרה"ג דוד אוחיון

מה ההבדל בין מזבח למצבה?

מקורות ונימוקים: בראשית פרק כ”ח פסוק כ”ב, וְהָאֶ֣בֶן הַזֹּ֗את אֲשֶׁר־שַׂ֙מְתִּי֙ מַצֵּבָ֔ה יִהְיֶ֖ה בֵּ֣ית אֱלֹהִ֑ים וְכֹל֙ אֲשֶׁ֣ר תִּתֶּן־לִ֔י עַשֵּׂ֖ר אֲעַשְּׂרֶ֥נּוּ לָֽךְ.

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש