חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

שלום הרב
שכרנו דירה לחופשה דרך אתר אינטרנט. בעלת הדירה שאלה אם היינו מרוצים. ענינו שכן. ויש מקום לשיפור – אם תרצה לשמוע. לבקשתה פרטנו תקלות שניתן לשפר כמו רמת נקיון.
היא ביקשה שנרשום חוות דעת באתר. האם לכתוב? אם אכתוב אוסיף מידע חשוב כמו מספר חדרים, שירותים ומקלחת משותפים וכו’ פרטים שלא כתבתי לה כי אין לה אפשרות לשנות.
מחד- אני לא בטוחה שהיא תרצה שארשום זאת באתר. מאידך- מי שמעוניין לשכור את הדירה צריך לדעת. האם לרשום חוות דעת מפורטת באתר?
אם לא ארשום – האם אין כאן מכשלה לציבור?
אשמח לקבל פסק הלכה.
תודה.

תשובה:

כל הכבוד על רגישותך וזהירות בהלכות לשון הרע.
לרשום מידע נוסף, כמו מספר חדרים וכדו’ אין בעיה בכלל, לדעתי זהו גם שירות טוב לציבור ומביא תועלת לכלל המתעניינים, וגם לבעל הדירה עצמה, שעל ידי כך יתקשרו אליה האנשים הרלוונטיים יותר לדירה כפי מספר החדרים ושאר הפרטים.
אולם לרשום ביקורת על ניקיון ודברים כאלו, יש להמנע, כי לא ניתן לעמוד בכל התנאים של היתר לשון הרע לתועלת. נוסף על כך דברים שהם מהווים חוסר ניקיון עבורך לא בהכרח מהווים חוסר ניקיון עבור אחרים. ובהעדר רישום אין מכשלה לציבור, כי אינך כותבת היפך האמת, והציבור יברר ויעשה כהבנתו.
בברכה
הרב דוד אוחיון
מקורות ונימוקים:
רישום מידע סטטי יבש אין בו לשון הרע, ויש בו תועלת כפי שציינתי בגוף התשובה.

אולם כתיבת ביקורת, העלולה לגרום נזק לבעל הדירה מהווה לשון הרע.

למרות שישנו היתר סיפור לשון הרע לתועלת, כבר כתב בספר חפץ חיים הלכות לשון הרע כלל ח’ הלכה ח’, כי גם היתר סיפור לשון הרע לתועלת, איננו אלא בהשלמת שבעה תנאים.

תנאי ראשון: לפעול אך ורק על פי מידע מכלי ראשון, ולא מפי השמועה וכדו’.

תנאי שני: להיות בטוח בהבנת המידע לאשורו, שלא לטעות חלילה בהבנת או ראיית המידע.

תנאי שלישי: להוכיח תחילה את האדם שמספרים עליו שיתקן את העוולה קודם שמדברים עליו.

תנאי רביעי: לא להגזים בסיפור העובדות יותר מכפי שהן באמת.

תנאי חמישי: שתהיה כוונת המספר אך ורק לתועלת.

תנאי שישי: שלא תהיה אפשרות אחרת להפיק את התועלת, בלא סיפור הלשון הרע.

תנאי שביעי: לוודא שלא יגרם נזק נוסף על הנדרש מחמת סיפור הלשון הרע.

והואיל ומהכרת המציאות כיום, הערה בדבר רמת הניקיון בחוות דעת באתר, בהכרח תוביל לגרימת נזק מעבר לנדרש, ונוסף לכך ההגדרה על רמת ניקיון ירודה היא אינדיבידואלית לכל אדם לגופו, ועלול להיות מצב בו רמת ניקיון ירודה עבור אדם אחד איננה רמת ניקיון ירודה לאדם אחר.

לפיכך בנידון השאלה לא ניתן לומר שמתקיימים כל התנאים המתירים סיפור לשון הרע לתועלת. על כן השתיקה עדיפה, וכל החוסם פיו ולשונו שומר מצרות נפשו. וביקורת כזו יכולה חלילה לגרום הפסד רב לבעל הדירה, כי האנשים מעדיפים לא להתעסק כלל עם דירות שיש עליהם ביקורת, אפי’ קלה של ממש.

 

יש להוסיף כי מהטעמים האמורים, לא מועיל בזה גם היתר דבאפי תלתא וסוף הדבר להתגלות, כפי שכתב החפץ חיים בכלל ב’ הלכה י”ב לאסור לדבר לשון הרע על דרשן הדורש בפני הציבור, למרות שכל הציבור שומע אותו, הואיל וחוות הדעת על הדרשה משתנה היא בין אדם לאדם.

כפי שכתב לבאר בבאר מים חיים הערה כ”ה בזה”ל:

דענין כזה החוש מעיד דתלוי לפי רצון השומע על פי הרוב כמו שכתבתי בהג”ה, דבאמת אינו מצוי אפילו דרשה אחת שכולם יסכימו בהסכמה אחת לטוב או לרע רק זה אומר בכה וזה בכה, ואם כן מה שייך בזה לומר דבלאו הכי יתגלה לבסוף, דכמו שיש שלשה שמגנין ויתגלה על ידם לגנות כן בודאי יש גם כן כנגדן שמשבחין ויתגלה על ידם גם כן לטוב ומה שייך בזה התירא דאפי תלתא.

ולבר מן דין לא שייך בזה אפי תלתא דהלא כתבנו לעיל שחס ושלום להוסיף אפילו תיבה אחת לגנאי יותר מכפי שעתיד להתגלות, ואם כן מניין הוא יודע בענין זה שגם חבירו יכלול בדרך כלל על כל הדרשה כולה ויאמר שקר כמותו שאין בדבריו ממש אולי יאמר האמת שדבר זה הוא טוב וזה איננו טוב, כי באמת כמעט אינו מצוי הוא שכל הדרשה כולה לא יהיה בה מה לשמוע, ועוד דהיכא שמתכוין להטעים את הדבר כדי לגנות את חבירו הלא אסור בכל אופן וכמו שכתבנו לעיל בס”ט.

שאלה:

שלום הרב

שכרנו דירה לחופשה דרך אתר אינטרנט. בעלת הדירה שאלה אם היינו מרוצים. ענינו שכן. ויש מקום לשיפור – אם תרצה לשמוע. לבקשתה פרטנו תקלות שניתן לשפר כמו רמת נקיון.

היא ביקשה שנרשום חוות דעת באתר. האם לכתוב? אם אכתוב אוסיף מידע חשוב כמו מספר חדרים, שירותים ומקלחת משותפים וכו’ פרטים שלא כתבתי לה כי אין לה אפשרות לשנות.

מחד- אני לא בטוחה שהיא תרצה שארשום זאת באתר. מאידך- מי שמעוניין לשכור את הדירה צריך לדעת. האם לרשום חוות דעת מפורטת באתר?

אם לא ארשום – האם אין כאן מכשלה לציבור?

אשמח לקבל פסק הלכה.

תודה.

תשובה:

כל הכבוד על רגישותך וזהירות בהלכות לשון הרע.

לרשום מידע נוסף, כמו מספר חדרים וכדו’ אין בעיה בכלל, לדעתי זהו גם שירות טוב לציבור ומביא תועלת לכלל המתעניינים, וגם לבעל הדירה עצמה, שעל ידי כך יתקשרו אליה האנשים הרלוונטיים יותר לדירה כפי מספר החדרים ושאר הפרטים.

אולם לרשום ביקורת על ניקיון ודברים כאלו, יש להמנע, כי לא ניתן לעמוד בכל התנאים של היתר לשון הרע לתועלת. נוסף על כך דברים שהם מהווים חוסר ניקיון עבורך לא בהכרח מהווים חוסר ניקיון עבור אחרים. ובהעדר רישום אין מכשלה לציבור, כי אינך כותבת היפך האמת, והציבור יברר ויעשה כהבנתו.

בברכה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

רישום מידע סטטי יבש אין בו לשון הרע, ויש בו תועלת כפי שציינתי בגוף התשובה.

אולם כתיבת ביקורת, העלולה לגרום נזק לבעל הדירה מהווה לשון הרע.

למרות שישנו היתר סיפור לשון הרע לתועלת, כבר כתב בספר חפץ חיים הלכות לשון הרע כלל ח’ הלכה ח’, כי גם היתר סיפור לשון הרע לתועלת, איננו אלא בהשלמת שבעה תנאים.

תנאי ראשון: לפעול אך ורק על פי מידע מכלי ראשון, ולא מפי השמועה וכדו’.

תנאי שני: להיות בטוח בהבנת המידע לאשורו, שלא לטעות חלילה בהבנת או ראיית המידע.

תנאי שלישי: להוכיח תחילה את האדם שמספרים עליו שיתקן את העוולה קודם שמדברים עליו.

תנאי רביעי: לא להגזים בסיפור העובדות יותר מכפי שהן באמת.

תנאי חמישי: שתהיה כוונת המספר אך ורק לתועלת.

תנאי שישי: שלא תהיה אפשרות אחרת להפיק את התועלת, בלא סיפור הלשון הרע.

תנאי שביעי: לוודא שלא יגרם נזק נוסף על הנדרש מחמת סיפור הלשון הרע.

והואיל ומהכרת המציאות כיום, הערה בדבר רמת הניקיון בחוות דעת באתר, בהכרח תוביל לגרימת נזק מעבר לנדרש, ונוסף לכך ההגדרה על רמת ניקיון ירודה היא אינדיבידואלית לכל אדם לגופו, ועלול להיות מצב בו רמת ניקיון ירודה עבור אדם אחד איננה רמת ניקיון ירודה לאדם אחר.

לפיכך בנידון השאלה לא ניתן לומר שמתקיימים כל התנאים המתירים סיפור לשון הרע לתועלת. על כן השתיקה עדיפה, וכל החוסם פיו ולשונו שומר מצרות נפשו. וביקורת כזו יכולה חלילה לגרום הפסד רב לבעל הדירה, כי האנשים מעדיפים לא להתעסק כלל עם דירות שיש עליהם ביקורת, אפי’ קלה של ממש.

 

יש להוסיף כי מהטעמים האמורים, לא מועיל בזה גם היתר דבאפי תלתא וסוף הדבר להתגלות, כפי שכתב החפץ חיים בכלל ב’ הלכה י”ב לאסור לדבר לשון הרע על דרשן הדורש בפני הציבור, למרות שכל הציבור שומע אותו, הואיל וחוות הדעת על הדרשה משתנה היא בין אדם לאדם.

כפי שכתב לבאר בבאר מים חיים הערה כ”ה בזה”ל:

דענין כזה החוש מעיד דתלוי לפי רצון השומע על פי הרוב כמו שכתבתי בהג”ה, דבאמת אינו מצוי אפילו דרשה אחת שכולם יסכימו בהסכמה אחת לטוב או לרע רק זה אומר בכה וזה בכה, ואם כן מה שייך בזה לומר דבלאו הכי יתגלה לבסוף, דכמו שיש שלשה שמגנין ויתגלה על ידם לגנות כן בודאי יש גם כן כנגדן שמשבחין ויתגלה על ידם גם כן לטוב ומה שייך בזה התירא דאפי תלתא.

ולבר מן דין לא שייך בזה אפי תלתא דהלא כתבנו לעיל שחס ושלום להוסיף אפילו תיבה אחת לגנאי יותר מכפי שעתיד להתגלות, ואם כן מניין הוא יודע בענין זה שגם חבירו יכלול בדרך כלל על כל הדרשה כולה ויאמר שקר כמותו שאין בדבריו ממש אולי יאמר האמת שדבר זה הוא טוב וזה איננו טוב, כי באמת כמעט אינו מצוי הוא שכל הדרשה כולה לא יהיה בה מה לשמוע, ועוד דהיכא שמתכוין להטעים את הדבר כדי לגנות את חבירו הלא אסור בכל אופן וכמו שכתבנו לעיל בס”ט.

2 תגובות

  1. תשובה מאד ברורה ומנומקת, חזק וברוך !

    שאלתי היא, ומה הדין הפוך, דהיינו לקרוא הערות או תגובות של גולשים, והרי יש חשש שכתבו לשון הרע, ואם כן איך מותר לקרוא אותם?

  2. קריאה או שמיעת חוות דעת מותרת כאשר יש לאדם הקורא נפקא מינה לדעת האם המוצר מתאים לו, או האם הצימר יכול להתאים עבורו וכדו’,
    אולם בכל מקרה אסור לקבל ולהאמין למה שקוראים, אלא לקחת את המידע בתור חשש, על מנת שלא להינזק מרכישת מוצר לא מתאים, או מתשלום על צימר שעלול לא להתאים, וכדו’.
    וכפי שכתב בספר חפץ חיים הלכות לשום הרע כלל ו’ סעיף ב’.
    הרב דוד אוחיון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

אברכים לומדים 6
הרה"ג מאיר פנחסי

גיוס בני ישיבות

מקורות וביאורים: תלמוד בבלי מסכת סוטה (דף כא עמוד א): א”ר יוסף: מצוה, בעידנא דעסיק בה – מגנא ומצלא, בעידנא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש