חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום וברכה

אם אם הבית נתנה דג עם רוטב שלדעת אב הבית יש הרבה רוטב ולדעת אם הבית שהוציאה את הדג מהמקרר לא היה נראה שזה הרבה רוטב, וחיממו את הדג על הפלטה האם מותר לאוכלו?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

גם אם אכן צדק אב הבית בדבריו ואכן היה הרבה רוטב בדג, והרוטב התבשל בשבת, חשוב לדעת כי אין קנס לאסור אכילת דבר שהתבשל בשבת, אם הדבר נתון במחלוקת אם הוא אסור.

לפיכך מאחר ובנידון השאלה הרוטב היה מבושל, ולדעת הרבה ראשונים אין בישול אחר בישול אפילו בלח א”כ המאכל אינו נאסר. [בפרט שדעת ראשונים זו נפסקה להלכה לדעת הרמ”א מעיקר הדין].

 

נוסף לכך, יש לדון להתיר לכתחילה לאכול מאכל זה משני סיבות:

א.  כפי שהזכרת בשאלה הדג יצא מהמקרר, א”כ בדרך כלל הרוטב נקרש (ואולי נשאר מעט רוטב שאינו קרוש) והדין הוא שברוטב שנקרש דינו כמאכל יבש שמותר לבשלו בישול אחר בישול אפי’ שאח”כ הוא חוזר ונמס.

ב.  נוסף לכך דעת מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל שעד 49% רוטב חשיב מיעוט רוטב שמותר לחמם, ובדרך כלל אין הרוטב רבה על הדג עד כדי להיות חמישים אחוז או יותר, א”כ אף אם נהגת להחמיר שיהיה מעט רוטב מכ”מ לענין מעשה שבת אין כאן בית מיחוש כלל.

 

מקורות ונימוקים:

דין ‘מעשה שבת’ לאסור אכילת תבשיל שהתבשל בשבת, נתון במחלוקת משולשת בגמרא בבב”ק דף ע”א ובעוד מקומות. להלכה פסקו הטור והשו”ע כדעת ר’ יהודה שהמבשל במזיד אסור לו עולמית ולאחרים בו ביום, ואילו המבשל בשוגג אסור לו או למי שבישל בשבילו  בו ביום ולאחרים מותר מיד.

וכתב הפמ”ג א”א אות י’ שכל שיש ספק או פלוגתא באיסור מעשה שבת  הדין הוא שכיוון שהאיסור להנות ממעשה שבת הוא דרבנן א”כ בספק או פלוגתא הוי ספק דרבנן לקולא ולא נאסר המאכל, והביא כן להלכה אף המשנ”ב סימן שי”ח ס”ק ב’, אלא שסיים וכתב וצריך עיון קצת, ובפסקי תשובות שם [אות ז’] על דברי המשנ”ב ביאר שכוונת המשנ”ב הוא  דהיות ויש כמה מקומות שהפוסקים החמירו במעשה שבת אף במחלוקת א”כ צריך עיון בגדר החילוק בזה, ולכן הסיק שם שצריך לבדוק בכל מקרה לגופו אם חשיב מחלוקת או שזוהי שיטה דחויה וכדו’, הואיל ולא שייך לומר שבכל דבר שיהיה בו צד רחוק של דעה שמתירה שמחמת כן נחשוב את אותו הדין כספק דרבנן להקל.

על פי האמור, בנדון דידן שהוא נידון חימום דג עם רוטב, אין לאסור את אכילתו, הואיל והוא נתון במחלוקת מכמה סיבות:

א.  הואיל ודעת הרמ”א בסימן שי”ח סעיף ט”ו כדעת הראשונים הסוברים שאין בישול אחר בישול גם במשקין, אלא שכתב שנהגו להקל בזה רק אם לא נצטנן לגמרי. נמצא שלדעת הרמ”א חימום דג עם רוטב או אפי’ מרק שכולו רוטב מעיקר הדין זה מותר, אלא שנהגו להחמיר בהתקרר לגמרי, וא”כ פשוט שלדעת הרמ”א אין כאן בית מיחוש כלל משום מעשה שבת.

ב. גם לדעת השו”ע שפסק כדעת הראשונים הסוברים שיש בישול אחר בישול בלח מכל מקום שיטה זו של המתירים אינה שיטה דחויה, הואיל ודעת הרבה ראשונים כך, הלא הן הרמב”ן הרשב”א הסמ”ג הסמ”ק ועוד… ובפוסקים צירפו דעה זו להקל בכמה מקומות ובפרט בסוגיא זו של רובו רוטב. וכן השו”ע עצמו גבי אינפנדא סמך על שיטה זו להקל כמו שנביא להלן בסמוך.

ג. הנדון שהזכרתם כאן מצד הויכוח שהיה ביניכם אם היה הרבה רוטב או מעט. הנה ידוע שדעת מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל להקל אף בהרבה רוטב כל זמן שהרוב הוא הדג ביחס לרוטב ואף אם חששתם להחמיר שלא יהיה הרבה רוטב מכל מקום דין מעשה שבת לא שייך כאן כיוון שנראה שלדעת מרן הרב עובדיה יוסף זה מותר לכתחילה היות והרב הוא הדג (51%).

ד. באופן שהדג שהה במקרר והרוטב נהיה קרוש בכה”ג מבואר בשו”ע סימן שי”ח סעיף ט”ז שמותר לתת רוטב קרוש אע”פ שהוא נימוח בשעת שמתחמם ואין בזה חשש בישול אחר בישול בלח, וביאר האול”צ חלק ב’ פרק ל’ הלכה י”ד שהטעם בזה הוא משום שמה שקורה אח”כ שנימוח הוי גרמא וגרמא בשבת הוא איסור דרבנן וכיוון שיש מחלוקת אם יש בישול אחר בישול בלח הוי ספק דרבנן לקולא וזו סברת השו”ע להקל באינפנדא.

 

היוצא מן האמור שבנדון השאלה שהזכרת, יש כמה סיבות לדון שהדבר היה היתר גמור, וגם אם נהגת להחמיר פשיטא שאין לדון כאן מצד מעשה שבת. ועוד סיבה יש כאן לדון להתיר גם אם היה באופן האסור לכו”ע לדעת השו”ע. מצד שיש כאן מחלוקת גדולה ובמעשה שבת במקום מחלוקת אינו נאסר, לפיכך בלי ספק ניתן לאכול תבשיל זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

אדם עומד ליד הים
הרה"ג דוד אוחיון

האם אוכל לא כשר גורם למחלת נפש

מקורות ונימוקים: בפרשת מאכלות אסורות ויקרא י”א מ”ג כתבה התורה, אַל־תְּשַׁקְּצוּ֙ אֶת־נַפְשֹׁ֣תֵיכֶ֔ם בְּכָל־הַשֶּׁ֖רֶץ הַשֹּׁרֵ֑ץ וְלֹ֤א תִֽטַּמְּאוּ֙ בָּהֶ֔ם וְנִטְמֵתֶ֖ם בָּֽם. ובגמרא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש