שאלה:
בישיבה אצלנו יש צ’ולנט בליל שישי והשאירו את הסיר תחת השגחת הגוי למשך שעה, האם מותר לאכול את הבשר?
תשובה:
בשר שנתעלם מן העין יש בו שני חששות שונים, האחד שמא עוף או חיה החליפה את הבשר, השני שמא גוי החליף את הבשר.
כאשר מכסה הסיר נותר על מקומו, אין חשש שעוף או חיה החליפה את הבשר, שהרי אינן יודעים להחזיר את המכסה למקומו, כפי שהיה.
כאשר הגוי נמצא עם הבשר, וישראל יוצא ונכנס או אפי’ רק יכול לצאת ולהכנס, או שיש מצלמות, אין לחשוש שהגוי החליף את הבשר.
כמו כן בכל מקום שאין לגוי רווח להחליף אין לחשוש שמא החליף את הבשר, לפיכך במידה והגוי יכול לאכול ולקחת מן הבשר שבצ’ולנט ללא מפריע, אף אם אין מצלמות ואין יהודי שרשאי להיכנס למקום, אין לחשוש.
מקורות ונימוקים:
בגמרא בחולין דף צ”ה נחלקו האמוראים בדין בשר שנתעלם מן העין, רב אוסר ולוי מתיר. טעמו של רב שאוסר הוא משום החשש שמא עופות או שרצים או חיות נטלוהו והחליפוהו בבשר שאינו כשר. אי נמי שמא גוי נטלו והביא בשר טרף במקומו.
להלכה פסק השולחן ערוך ביורה דעה סימן ס”ג כרב שבשר שנתעלם מן העין אסור אפי’ בעיר שרוב הבשר שם כשר.
אולם כתב השולחן ערוך כי אין לחשוש להחלפת עופות את הבשר במקום שהוא תלוי על מסמר, הואיל ואינם יכולים ליטלו. משום כך גם במקום בו הבשר נמצא בתוך סיר עם מכסה ונותר בתוכו, אין לחשוש שמא עופות נטלוהו והחליפוהו כי אינם יכולים להחזיר המכסה למקומו.
בנוגע לחשש גוי, חשש זה קיים בכל מקום בו יש לו עניין להחליף את הבשר בטרף, ואינו מירתת שמא יכנס הישראלי, לפיכך כתבו הפוסקים כי בכל מקום בו הישראל יכול להכנס ולצאת אין לחשוש להחלפת הגוי, א”נ אפי’ במקום שאין הישראל יכול להכנס ולצאת אם אין רווח לגוי להחליף את הבשר אין לחשוש.
עיין בילקוט יוסף איסור והיתר א’ עמוד קל”ח שכתב בזה”ל, מה שנהגו בישיבות הקדושות שיש להם פועל גוי במטבח, ופעמים והגוי נשאר במטבח לבדו עם הבשר וחתיכות העוף, וכן אם הגוי לן בישיבה בשבת ופעמים נמצא לבדו במטבח. אפילו הכי אין לאסור את הבשר והעופות מדין בשר שנתעלם מן העין, בין בשר חי בין בשר מבושל, שמאחר והמקום פתוח חושש להחליף הבשר שמא יראוהו, ויפטרוהו מעבודתו. והיינו באופן שיכולים לראותו.