חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מרפסת

בנה חדר מפנלית מתחת למרפסת השכן האם צריך לשלם על התקרה

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

אני שוכר דירה, שחצי מהמרפסת מקורה בשל תוספת בנייה של הדייר שמעליי, (אינני יודע אם בהיתר העירייה).

בחלק קטן מהמרפסת המקורה רציתי לסגור מחיצות ודלת (ליצור חדר עבודה כ- 7 מ”ר) עם איסכורית (פנלית), שכידוע הוא קיר מוכן מאלומניום ממולא בקלקר, ופשוט מחברים מסילות ברזל לרצפה ומשחילים שם את הקירות, וזהו.

הדייר מעליי רוצה תשלום על התקרה שהיא הרצפה של המרפסת שהוא בנה.

אינני נכנס לשאלה אם אני צריך או כמה, פשוט אני בונה מחיצות עם תקרה, כי התקרה שיש עכשיו גבוהה מדיי, ואני רוצה להנמיך, כך שבפועל אינני נהנה כלל משום בנייה של הדייר מעליי, הכל ברשות שלי ועמודים מהקירות שלי, אינני נעזר או נתמך בתקרה (שהיא הקרקע) של הדייר מעליי. כאילו הייתי בונה סוכה ברשות שלי שבמקרה היא מתחת לבנייה של הדייר.

האם הוא יכול לעכב אותי או לגבות תשלום?

תודה.

תשובה

שלום וברכה

ככל שהנך לא נהנה מהמרפסת שמעליך ואין רצפת המרפסת משמשת כתקרה עבורך, הואיל והנך בונה תקרה מפנלית, אינך צריך לשלם לשכן העליון כלל.

וזאת למרות שבוודאי יש לך הנאה כל שהיא בבידוד וההגנה מהשמש שהעליון מעניק לך בעצם קיום המרפסת שבנה, הואיל והעליון עשה זאת לעצמו, ואין חובת תשלום מדין נהנה כאשר עשה זאת המהנה לעצמו.

אולם ככל שהנך נהנה מן החיסכון באיטום תקרת הפנלית שהנך בונה, עליך לשלם לו על כך, הואיל ובוודאי את האיטום במרפסת שבנה עשה עבור השכן שמתחתיו.

חשוב להוסיף שאין האמור מהווה פסיקה, הואיל ולא ניתן לפסוק בלא לשמוע את שני הצדדים, אלא מהווה הוראה לשואל כעין הוראת איסור והיתר, מה עליך לעשות כלפי שמיא, כל זמן שהשכן אינו תובע אותך לדין תורה.

מקורות ונימוקים:

מתניתין בבא בתרא דף ד’: המקיף את חבירו משלש רוחותיו וגדר את הראשונה ואת השניה ואת השלישית אין מחייבין אותו, רבי יוסי אומר אם עמד וגדר את הרביעית מגלגלין עליו את הכל.

כן פסק השו”ע להלכה חו”מ סימן קנ”ח סעיף ו’ בזה”ל: מי שהיה לו חורבה בין חורבות חבירו, ועמד חבירו וגדר רוח ראשונה ושנייה ושלישית, שנמצאת חורבה זו מג’ רוחותיה גדורה, אין מחייבין אותו ליתן מההוצאה כלום, שהרי לא הועיל לו והרי חורבתו פתוחה לר”ה כמו שהיתה. לפיכך אם גדר לו רוח רביעית, עד שנמצאת חורבתו מוקפת גדר, מגלגלים עליו את הכל ונותן חצי ההוצאה שהוציא זה בד’ רוחות, עד ד’ אמות.

עוד פסק השו”ע שם סעיף ז’, הא דמגלגלים עליו הכל, דוקא כשגדר הרביעית בבנין, לא שנא מקיף לא שנא ניקף. אבל אם גדר הרביעית בקנים, אינו נותן לו  אלא דמי הקנים.

מן האמור למדים אנו כי במקרה בו בונה אדם מתחת למרפסת השכן שמעליו חדר בבניה קלה כגון פנלית וכדו’, איננו נדרש לשלם מחצית מעלות התקרה שבנה השכן העליון, אלא עבור עלות תקרה מבניה קלה, וזאת למרות שהעליון בנה תקרה מבטון. כפי שפסק השו”ע שכאשר הניקף גדר הרוח הרביעית בקנים, אינו נותן למקיף אלא דמי קנים עבור הרוחות שהקיף עבורו.

 

אכן בנידון השאלה שלפנינו השכן התחתון אף הוסיף ובנה תקרה לחדרו מפנלית, כך שלכאורה איננו משתמש כלל בתקרה שבנה עבורו השכן העליון, לפיכך לא ניתן לחייב את התחתון כלל לשלם לעליון. שהרי בדברי השו”ע הנ”ל מבואר שאף אם היה משתמש התחתון בתקרת העליון לא היה צריך לשלם לו יותר מתקרת פנלית, א”כ מתבקש שכאשר התחתון בנה לעצמו תקרה מפנלית מתחת לתקרת הבטון של העליון, [מטעמי נוחות כי תקרת המרפסת גבוהה וכדו’] לא ידרש התחתון לשלם לעליון כלל.

אמנם יש לעיין האם יש לחייב את התחתון מדין נהנה על מה שחסך לעצמו את הצורך באיטום תקרת הפנלית, או על הנאתו שנהנה מהבידוד שנגרם לו עקב מרפסת השכן שמעליו.

לעניין זה אציין את דברי הפתחי חושן בהלכות גניבה ואבידה פרק ח’ הערה כ”ב שכתב שם בזה”ל: ונראה במי שבנה בתוך ביתו או שבנה בית סמוך לכותל חבירו ונמצא חבירו נהנה מקור וחום בבנינו אין לחייבו כיון שעשה לצורך עצמו, ואפשר שאף אם נתכוון להשביח גם לחבירו אינו יכול לחייבו וכמ”ש להלן הערה נ”ו דכל שעושה לצורך עצמו אין לו דין יורד ויש לעיין בזה.

מדבריו מבואר דכל היכא דלא גילה התחתון דעתו דניחא ליה בבניית העליון, אין לחייב את התחתון מדין נהנה כאשר נהנה מבניית העליון מהחיסכון באיטום או מהבידוד, הואיל ולעצמו עשה זאת העליון.

אמנם לעניין האיטום אם העליון עשה איטום עבור התחתון שלא יהיה נזילות לתחתון, על התחתון לשלם לו עבור הנאה זו, אמנם בנידון שלפנינו הנאתו מועטת, שהרי בונה לעצמו תקרת מפנלית ורק חסך לאטום בין החיבורים בחומר איטום.

וכן הוא בדברי הרמ”א בהגהתו על השו”ע חו”מ סימן רס”ד סעיף ד’ שכתב בזה”ל: ואם נראה לב”ד שלא הוצרך להרבות בהוצאות בשבילו, דאפילו בשבילו לבדו היה צריך לכל הוצאות אלו, אינו חייב ליתן לו כלום, דזה נהנה וזה אינו חסר.

חשוב לציין כי לא בכל מקרה חיובי התחתון הם רק מדין נהנה, הואיל ופעמים כאשר בונה העליון את רצפת המרפסת מחצית בשטח חלל התחתון, הרי שהתחתון קונה את חצי התקרה עבורו מיד כאשר גלי דעתיה דניחא ליה, ולפיכך צריך לשלם עבור חצי מעלות הבניה אף אם זה יותר ממה שנהנה. אמנם אין זה עניין לנידון דידן דלא גלי דעתיה דניחא ליה כאמור, ואין חיובו אלא מדין נהנה בלבד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש