חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב אליהו בחבוט

ארץ השואל: ברזיל

שאלה:

קניתי בגד בחנות בגדים ולאחר ששילמתי ביקשתי מבעלת החנות אם אוכל להשאיר אותו לשעות הקרובות, היא הסכימה ולקחה את הבגד, אך כשחזרתי השקית נעלמה, כנראה נלקחה בטעות, בעלת החנות אומרת שהיא מסרה לעובדת החנות להניח בצד את השקית. – לדעתי אני קניתי ממנה ומסרתי לה את השקית והיא אחראית ולא היתה צריכה למסור לעובדת לשמור?
 

תשובה:

בתקווה שהבגד שנלקח בטעות כבר חזר, אך לענין הלכה, אין לחייב את בעלת החנות ב”פשיעה” בכך שמסרה לעובדת לשמור, כיון שזו היא הדרך למסור לבני הבית וכן לעובדים.
מה שכן, יש לברר אם העובדת שמרה כראוי, ולא הניחה ברשלנות במקום שיכולים לקחת את הבגד בטעות, שאם כן העובדת מחויבת בתשלום.
 

מקורות ונימוקים:

בפרק המפקיד (ב”מ לו ע”ב) “אמר רבא כל המפקיד על דעת אשתו ובניו הוא מפקיד”, כלומר שבדעת המפקיד גם שימסור השומר את הפקדון גם לבני ביתו בגדולים והאחראים, ואין בכך כל פשיעה מצידו במסרו להם.

וכתב על כך המרדכי בבבא קמא (בתחילת פרק הכונס) שהוא הדין בבעל מלאכה שהשומר על חפץ שיכול למוסרו לעוזר שלו, משום שכך הדרך למסור לשכירו וכדומה, והובאו דבריו להלכה בבית יוסף (חו”מ רצא). ולכן בשאלה שלפנינו כשמסרה האשה את השקית עם הבגדים היה ידוע לה היטב שדרך בעלי החנות לתת את השמירה לאחת מעובדות החנות, להניח את השקית במקום שמור, ועל דעת כן נתנה, ולכן הדין ודברים יהיה עם עובדת החנות.

אמנם ראיתי בפתחי חושן (ח”ג פקדון ושאלה הערה טז) שכתב כאשר מדובר בחברה עם עובדים רבים, ואין ידוע למפקיד מי הם, וגם אם ידוע לו יכול המנהל להחליפם, באופן זה תהיה האחריות תמיד על המנהל לו נמסרה החבילה.

בני הבית או העובד צריכים לשמור כראוי, ואם פשעו הם צריכים לשלם, כמבואר בשו”ע (סימן רצא סעיף כד): “מכאן אתה למד שהשומר שמסר הפקדון לאשתו ובני ביתו והודיעם שהוא פקדון, ולא שמרו כדרך השומרים, שהם חייבים לשלם לבעל הפקדון, ובעל הבית פטור, שכל המפקיד על דעת אשתו ובניו הוא מפקיד”

שאלה:

קניתי בגד בחנות בגדים ולאחר ששילמתי ביקשתי מבעלת החנות אם אוכל להשאיר אותו לשעות הקרובות, היא הסכימה ולקחה את הבגד, אך כשחזרתי השקית נעלמה, כנראה נלקחה בטעות, בעלת החנות אומרת שהיא מסרה לעובדת החנות להניח בצד את השקית. – לדעתי אני קניתי ממנה ומסרתי לה את השקית והיא אחראית ולא היתה צריכה למסור לעובדת לשמור?

 

תשובה:

בתקווה שהבגד שנלקח בטעות כבר חזר, אך לענין הלכה, אין לחייב את בעלת החנות ב”פשיעה” בכך שמסרה לעובדת לשמור, כיון שזו היא הדרך למסור לבני הבית וכן לעובדים.

מה שכן, יש לברר אם העובדת שמרה כראוי, ולא הניחה ברשלנות במקום שיכולים לקחת את הבגד בטעות, שאם כן העובדת מחויבת בתשלום.

 

מקורות ונימוקים:

בפרק המפקיד (ב”מ לו ע”ב) “אמר רבא כל המפקיד על דעת אשתו ובניו הוא מפקיד”, כלומר שבדעת המפקיד גם שימסור השומר את הפקדון גם לבני ביתו בגדולים והאחראים, ואין בכך כל פשיעה מצידו במסרו להם.

וכתב על כך המרדכי בבבא קמא (בתחילת פרק הכונס) שהוא הדין בבעל מלאכה שהשומר על חפץ שיכול למוסרו לעוזר שלו, משום שכך הדרך למסור לשכירו וכדומה, והובאו דבריו להלכה בבית יוסף (חו”מ רצא). ולכן בשאלה שלפנינו כשמסרה האשה את השקית עם הבגדים היה ידוע לה היטב שדרך בעלי החנות לתת את השמירה לאחת מעובדות החנות, להניח את השקית במקום שמור, ועל דעת כן נתנה, ולכן הדין ודברים יהיה עם עובדת החנות.

אמנם ראיתי בפתחי חושן (ח”ג פקדון ושאלה הערה טז) שכתב כאשר מדובר בחברה עם עובדים רבים, ואין ידוע למפקיד מי הם, וגם אם ידוע לו יכול המנהל להחליפם, באופן זה תהיה האחריות תמיד על המנהל לו נמסרה החבילה.

בני הבית או העובד צריכים לשמור כראוי, ואם פשעו הם צריכים לשלם, כמבואר בשו”ע (סימן רצא סעיף כד): “מכאן אתה למד שהשומר שמסר הפקדון לאשתו ובני ביתו והודיעם שהוא פקדון, ולא שמרו כדרך השומרים, שהם חייבים לשלם לבעל הפקדון, ובעל הבית פטור, שכל המפקיד על דעת אשתו ובניו הוא מפקיד”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

סימן שאלה לבן על רקע צהוב
הרה"ג דוד אוחיון

כשיבוא המשיח ועובדי האלילים יאמינו בה’ – האם תהיה להם סליחה?

מקורות ונימוקים: בתהילים כ”ב פסוק כ”ח נאמר: “יִזְכְּר֤וּ׀ וְיָשֻׁ֣בוּ אֶל־ה’ כָּל־אַפְסֵי־אָ֑רֶץ וְיִֽשְׁתַּחֲו֥וּ לְ֝פָנֶ֗יךָ כָּֽל־מִשְׁפְּח֥וֹת גּוֹיִֽם”, ע”כ. בפירוש האלשיך על תהילים

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש