שאלה:
שלום הרב
מצאתי כסף בבית הכנסת כאן בסאן פאולו, האם אני צריך לשים אותו בקופת הצדקה של בית הכנסת?
תשובה:
המוצא כסף בבית הכנסת, באופן שאין בו סימן [שאינו בארנק וכדו’] הרי הם של המוצא, כדין המוצא מעות מפוזרים שהרי אלו שלו.
מקורות ונימוקים:
בפרק אלו מציאות (דף כא ע”ב) מובאת ברייתא “המוצא מעות בבתי כנסיות ובבתי מדרשות הרי אלו שלו”. ובדף כד ע”ב מבואר שהם בתי כנסיות של ישראל, כלומר שהרשות היא רשות של ישראל, ואעפ”כ הרי אלו שלו ולא נקנים להקדש מדין חצר.
בטעם הדבר נאמרו שני ביאורים: ספר ‘האגודה’ [הביאו הקצות החושן בסימן ר] מבאר משום שחצר קונה לבעליה מדין ‘יד’ ואין יד להקדש, וזאת ע”פ שיטת תוספות בבבא בתרא (עט ע”א ד”ה ואין) הסוברים שאין יד להקדש.
אבל שיטת הרמב”ן בבבא בתרא (שם) שיש יד להקדש, ולשיטתו ביאר הקצות החושן (סימן ר) טעם אחר מדוע לא יקנו המעות לבית הכנסת מדין חצר, והוא שאמנם בית הכנסת חצר הוא, אבל חצר השותפין הוא, כלומר כל הציבור שותפים בו, ולא של הקדש הוא, ובחצר השותפין אין החצר קונה “שלא מדעת” ולכן כדי שיהיו המעות שייכים לכלל הציבור צריך דעת כולם, וכיון שלא נודעה להם אבידה זו, לא קנו, ושייכת היא למוצאה, ועיי”ש עוד ביאורים מדוע לא תקנה חצר השותפין.
לפיכך בשאלה שלפנינו רשאי לקחת את המעות לעצמו.